Flytta till nytt stall?

N

nässla

Hur gör ni med era hästar när ni flyttar dem till ett nytt stall? Rids de som vanligt direkt, får de vila eller hur gör ni?

Min 17-åring som jag ägt i 9 år ska snart flytta till ett nytt stall efter att ha stått i samma stall de senaste 8 åren. Hon har gått på bete på olika ställen, men det har alltid varit i "närområdet" dvs. hon har sett ställena innan, ridits på samma vägar etc. Oftast har hon också haft med sig någon annan häst från samma stall.
Hon har aldrig varit orolig på tävlingar, utan har uppfört sig som om hon äger stället, men även där har hon oftast varit i närheten av hästar från samma stall...

Nu blir i och för sig inte själva resan lång (2 mil) men det blir helt nya omgivningar, främmande hästar och främmande människor.

Så hur skulle ni göra, låta hästen bara acklimatisera sig på gården några dagar, fortsätta med ridningen som om ingenting hade hänt eller..?

Sv: Flytta till nytt stall?

Jag brukar alltid låta mina hästar få vila och vänja sig vid omgivningen.. Min ponny brukar bli lite stollig så därför brukar hon få vila.

Mina erfarenheter genom åren:

1) Flytta inte en häst om du inte måste. Tyvärr är skaderisken rätt hög vid miljöombyten.

2) Låt hästen stå inne första dagen så att den får stallets lukt innan den släpps ut med nya hästar.

3) Låt hästen bekanta sig med hagen själv först innan den släpps med de andra hästarna. Släpp hästen med flockledaren först så att den får godkänna den nya hästen innan resten av flocken kommer.

4) Sätt på benskydd första gången hästen släpps ihop med nya kompisar.

Lycka till!

PS: Skulle ridit som vanligt om det är samma person som rider.

Det beror på vad stallet har för tidsrutiner. Går hästarna tex in vid fem och får mat då, brukar jag se till att anlända kanske vid sex, så att hästarna är inne för natten, men ändå mätta och belåtna. I övrigt så avdramatiserat som möjligt. Går det får den gå själv i hagen dom första dagarna, annars kör jag på precis som vanligt.

Jag kan ju bara tala för mig själv å mina erfarenheter med min dam.

Men hon brukar max få stå en dag, eller så rider jag henne dagen efter flytten.

Det är ju ändå en rutin för hästen att bli riden å kanske mycket väll har en viss trygghet att en del rutiner finns kvar. Trot att det är viktigt att hästen att få träffa på å vara nära något som är helt bekant när den flyttar å det är ju självklart den som brukar hålla på med den varje dag :)

Jag brukar rida mina lite försiktigt i början. Ställer jag av dem vid flytt blir de hispigare än om jag rider, men jag väntar någon vecka elelr så innan jag börjar jobba dem som vanligt. De har också alltid vart lätt-flyttade. Visar ingen stress eller så.

Jag brukar låta dom vila första dagen och vänja sig vid omgivningen. Andra dagen tar jag gärna en lugn skritt tur för att låta hästen och mig få se sig om.

Nu har jag ju flyttat hästen och det gick så bra det bara kan tänkas.
För tillfället går hon själv i hagen, men det blir hopsläpp nu i helgen när båda hästägarna kan vara med.
Den dagen hon kom dit blev det ingen mer motion än att balansera i släpet (vingligt, tycker min lilla porslinshäst), dag 2 joggade vi lite lugnt i paddocken på gården och dag 3 red vi ut med sällskap för att titta på lite ridvägar.
Lite "på tårna" är hon när hon är ensam i stallet, annars tycks hon trivas väldigt bra och är otroligt nyfiken på grannens kor (speciellt när de får kollektiv kofnatt).

Varje gång jag har flyttat min häst så har han gått ut i hagen till dom han ska gå med direkt(bara tagit in i stallet o gett mat smat kollat att han är ok efter resan) o det har funkat super, då kan dom göra upp ute o slipper sparka på väggarna i boxarna, för ute sparkar dom oftast inte på varandra för där kan dom fly.

Efter att hästen kommit till stallet så får han bara vara o följa nya stallets rutiner, andra dagen får han oxå gå med på rutinen ut med alla o in med alla, sen när han är inne så kan jag tex visa honom den nya omgivningen men då är jag med på marken o inte på, sen börjar vi rida/köra som vanligt igen.

Har förresten se till att motionera hästen samma dag som flytten ska ske fats innan det är dax för lastning.

Eftersom min häst flyttat 50 mil så har hon alltid fått stå en eller två dagar efter resan. Sedan brukar jag rida ut i början o kika på omgivningen. När vi köpt ny häst så har den alltid fått bara vara fler dagar, men när man flyttar med sin egen häst så känner man ju redan varandra.

Lycka till i nya stallet!!! Trivs hon bra?

Min har det inte så lätt, 5 åringen vill ju inte släppa fram honom till maten (vilket jag redan har skrivit som du kanske har sett) Jag hoppas att det löser sig!

Tråkigt att inte ha "nattsällskap" i skogarna längre.. :cry:

Hon leker översvämning med vattenkoppen ibland, stjäl mat av sin 30-åriga granne och sover så tungt på morgonen att stallägaren får väcka henne (morgonfodringen kl. 7 tycks sammanfalla med hennes sovstund :crazy: ).
Och igår tog vi oss över bron alldeles själva, Nessie jättekaxig och jag höll i mig i manen och intalade mig att vi skulle överleva - vilket vi gjorde också. Men broräcket är ju drygt 150 högt så det ska nog mycket till innan hon försöker hoppa det...
Finns en box ledig om ni vill ha nattsällskap och en snällare hagkompis :angel:

Åhå, översvämmning.. skoj!! :D Thobias invigde vattenkoppen genom att bajsa i den,.. gissa om det tog tid att få den ren iom att jag inte vet hur jag ska göra för att få stopp på vattenflödet!! Det blev bara mer och mer utspätt men till slut så fick jag den ren.. tok-häst!! :p

Vad DUKTIG du är som går över bron! Stor eloge till dig!!! :bow: Kanske går lättare och lättare ju mer ni traskar. Jag har haft 2 som provridit Thobias.. skickar PM till dig ang det.

Annars trivs båda jag och hästen bra i stallet, låter tråkigt att hon inte har ngn snäll hagkompis. Thobias har haft det lite jobbigt med ledaren, men nu har rangordningen fastställts och även min häst får mat på dagarna :smirk:

Nessie höll förresten på att kliva in i Gunillas transport när jag skulle ta ut dem i hagen söndagen innan ni flyttade.. svårlastad, ja tjena!! :angel:

;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 374
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 266
Senast: MML
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 832
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar