Jo, men den norska maten skiljer sig från den svenska.
Tittar jag tillbaka på min föräldrageneration och ett steg tillbaka till deras föräldrageneration så skiljer det sig ganska mycket på var sin sida av kölen. Nu baserar sig mina erfarenheter från de norra delarna av båda länderna, dvs lång ifrån högkulturella centrum...
Mormor född på 20-talet och boende i en nordnorsk fjordbotten, den festligare maten som skulle bjudas på vid besök och släktträffar var generellt fet och toppades med gärna med sockerrika desserter.
Vid kafferepen på eftermiddagen inmundigades gärna en "feitlefse" en typ pannkaka, lite grövre simmandes i römme och brunost (måste erkänna att jag inte riktigt vet, för jag gömde mig alltid vid tårtbordet i stället)
Tårtor förresten, vid varje fest, konfirmation, födelsedag, bröllop eller bara ett kafferep så tar de allra flesta med sig en egen tårta, jag har varit på tillställningar med 14 personer och 7 tårtor.
Römmegröten, gröt kokad på römme i stället för vatten/mjölk
Vid enklare kafferep, dvs om man bara skulle svänga förbi någon, eller som alternativ till feitlefsen, alla tårtor, så servades fatvis med rundstykker, ett finare vetebröd, gärna med rökt lax (skär tunna skivor och dra ut laxen så att den täcker hela stycket
), alternativt brunost, eller för barnen jordgubbssylt.
Innan vi skulle sova brukade mormor koka en makaronisoppa. Det var makaroner simmandes i mjölk och rejält med socker
.
Hos farmor, den svenska fjällbonden, född på 1900-talet, var det inte lika dignande festbord, trots en tämligen liknande ekonomisk situation. Här drack man kaffe på fat med sockerbit och kanske en bit bulle, eller en mjukkaka med ost på. Bjöd farmor på middag var det alltid fisk, röding som hon själv nätat upp. Oftast kokt men ibland kunde hon lyxa till det och steka den i ugn och försiktigt hälla på några droppar grädde.
(Ni skulle förresten ha sett min farmor äta fisk, hon gjorde det minst ett mål per dag, hon stoppade in en hel fisk i ena mungipan och i den andra plockade hon ut ben, men hade hon finfrämmande vid middagsbordet rensade hon fisken först
)