Flytta till Holland

Lindsen

Trådstartare
Ska ev flytta till Holland och kommer ta med mig hästen.

Någon som har haft häst inackorderad i Holland?

Hur är det med hagvistelse? Vad kostar det att ha häst i Holland? Hovslagare, foder, tränare mm?

Ja, all info man kan vilja ha som svensk hästägare i Holland :)
 
Sv: Flytta till Holland

Jag har bott ett år i Holland och tokälskar landet. Jag hade däremot ingen häst, men red på ridskola där och har bilat omkring mycket i landet, så hagfrågan kan jag i alla fall delvis svara på. Jag bodde i en medelstor stad med cirka 200.000 invånare och stallen nära den staden hade generellt väldigt dåliga hagar. Allting är ju platt i Holland, så några kuperade hagar finns inte och de hagar som fanns var ofta väldigt små (kanske 1000 kvm) där hästarna gick en och en någon timme om dagen. Det fanns även stall utan några hagar alls. Ute på landet kunde man ibland se lite större hagar (en hektar kanske?) där hästarna gick i grupp, men då rörde det sig oftast om "mindre värdefulla" hästar som ponnys och kallblod.
 
Sv: Flytta till Holland

Tack för ditt svar :)

Men usch då :( det lät ju inget vidare.. Vet du att hästarna bara var ute någon timme? Kuperade hagar har vi inte idag heller men vill ju att han ska få vara ute..
 
Sv: Flytta till Holland

Just det, min kompis betalade 300 € i månaden för halvpension i ett stall strax utanför staden.
 
Sv: Flytta till Holland

Jag cyklade förbi två stall varje dag under dygnets alla timmar och jag såg väldigt många olika hästar i de få hagarna som fanns. På ridskolan gick hästarna ute två timmar om dagen. Min kompis häst stod i privatstall och den var ute en timme om dagen och en timme i skrittmaskin. Dock hade hon den på bete mellan april och oktober från morgon till kväll. Bete betydde i hennes fall tio hästar på kanske två hektar med stödutfodring.
 
Sv: Flytta till Holland

Jag kan också tillägga att det troligen finns bättre stall längre ut på landet, "min" stad var inklämd mellan två andra nästan lika stora städer som låg 2 mil bort vardera, så marken var naturligtvis dyr. Om du redan vet vart du vill flytta kan du ju söka på google på t.ex. "paard stallen" och staden och ta kontakt med stallägarna. Holländare är ju generellt väldigt duktiga på engelska, så även om du kontaktat en ridskola kan de säkert hänvisa dig vidare till någon privatanläggning.
 
Sv: Flytta till Holland

Ingen annan som har haft med sig häst till Holland och vill dela med sig av hästhållningen? :)
 
Sv: Flytta till Holland

Jag är ursprungligen från detta underbara land. Var där senast i helgen.
Ska du ha häst i holland och vill bo närmre större stad, men ändå ha stallplats med vettiga hagar och utevistelse, så rekommenderar jag området Twente. Det är ett riktigt hästområde, ungefär som flyinge i sverige.
 
Sv: Flytta till Holland

Jag är ursprungligen från detta underbara land. Var där senast i helgen.
Ska du ha häst i holland och vill bo närmre större stad, men ändå ha stallplats med vettiga hagar och utevistelse, så rekommenderar jag området Twente. Det är ett riktigt hästområde, ungefär som flyinge i sverige.


Oh! tack för infon! Vi kommer bo någonstans utanför Rotterdam, Twente verkar ligga väldigt långt österut? Eller finns det fler ställen med samma namn?

Jag gillar Holland och min man är holländare men han vet ingenting alls om hästar i holland.:D
 
Sv: Flytta till Holland

Stämmer. Twente ligger i sydöstra/östra holland.

Jag vet inte hur det är med stall osv kring Rotterdamm, men med tanke på att det är väldigt bebyggt där, + mycket vatten, så ska du nog inte räkna med mycket till hagar eller utevistelse i det området tyvärr
 
Sv: Flytta till Holland

Hejsan

Jag blev hit skickad av Syrran att svara pa din fraga om hast hallning in Holland.
Jag bor I holland sjalv har 3 ponnier har jag bor dock i nara Eindhoven vilket ar en bra bit fran Rottedam jag har mina hastar pa losdrift och skoter dom sjalv koper ho i en ho affar som importerar fran Tyskland kanon kvalite betalar runt 2.98 kr kilot dom kor aven hem det mot betalning om man vill hovslagaren har ligger pa run 850kr for en rundskoning. Foder finns i massor pa Boerenbond vilket kan lite jamnforas med svenska lantmannen. Jag rider pa en ridkola i narheten dom tar 267euro per manad for ponnys vet ej vad hast skulle kosta, da med utevistelse kanske inte lika manga timmar som i sverige men ut kommer dom iaf.
Pa hollanska ridsportsforbunnet kan du hitta tranare/tavlingar du kan oxa soka pa marktplaats for tranare oxa stallplats, hovslagare, kan jamnforas med svenska blocket.
Skulle du bott narmare mig hade du kunnat haft hasten har tills du hittade natt annat. Du kan google pa google.nl for manege och dar du ska bo da borde du kunna hitta ridskolor dar. Annars kan du maila mig sa hjalper jag dig.

det ar inte sa illa som alla tror bara man hittar ratt:) :D

Mvh Helena
 
Sv: Flytta till Holland

åhh vilken bra hjälp!! Tack så mycket!

Ja synd att det ligger så långt bort! Jättesnällt av dig att erbjuda hjälp :)

Många här i Sverige ser hur hästhandlarhästarna har det i Holland och det är ju inte riktigt samma sak, måste ju finnas hästtokiga tjejer där oxå som vill ha sin häst ute o.sv.

Ska söka på google och se vad jag hittar. Pratar du hollänska? Har du hästarna hemma? Hur länge har du bott där? Trivs du? Tusen frågor :D
 
Sv: Flytta till Holland

Hej igen

Pratar Hollanska ar nog att ta i men jag forstar en hel del brukar ha min kille att gora det mesta pratade da han e hollandare.
Jag har bott I holland i tva ar nu har inte gatt nan kurs i hollanska an lite svart att gora det da jag har en son och barnomsorgen har nere ar lite konstig, sa jobbar inte an heller.
Jo jag trivs har nere vintrarna ar milda det ar inte sa kallt dagarna blir inte lika korta heller.
Jag kor med mina hastar och holland ar verkligen korningens mecka finns lika manga kortavlingar som det finns hopp och dressyr tavlingar har.
Hastarna har jag pa ett falt med vindskydd som vi hyr av nagra bekanta det finns ingen lag har nere som sager att hastarna maste ha ett vindskydd i hagen om dom gar ute aret om men man e val inbiten svensk sa tycker jag det ar ett maste:P

Fraga mer om du vill :)

MVH Helena
 
Sv: Flytta till Holland

Åh tack så mycket för ditt svar! Det låter ju jättebra! Speciellt det där med milda korta vintrar! :D

Just nu letar vi hus, och får även börja titta efter stall, vet inte riktigt vilken ände vi ska börja i.. det kommer nog fler frågor snart!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 024
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 115
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 216
Senast: Svartkatt
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 047
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp