Flytta till Finland?

lil-sis

Trådstartare
Hur fungerar det där?
Tävlingar?
Hovslagare?

Jag vet att jag kan ställa ut mina connemaror iaf :D

Det är inget bestämt men funderingar finns. Boende på egen gård om 65ha med nyrenoverat hus. Inget stall men det bygger sambon utan problem.

Hur långt klarar man sig på svenska?
 
Sv: Flytta till Finland?

Jag har varit i Finland flera gånger, jag älskar det. Så himla vackert land med alla sjöar. Svenska talar de helst inte inåt i landet men du kommer långt på engelskan! =)
 
Sv: Flytta till Finland?

Får man fråga vart i Finland?
Jag tror att du klarar dig rätt långt på svenska och engelska, men i de finskspråkiga delar jag varit har självförtroendet att prata svenska varit rätt lågt, iaf bland de jag pratat med (men så pratar jag ju finska också och det kanske ställer till det lite med)
Har inte jättekoll på hästeriet, mer än att det inte känns riktigt lika utbrett som här i Sverige.
Beroende på landsända kan jag fråga runt bland bekanta :)
 
Sv: Flytta till Finland?

Det beror på vart. Här klarar man sig på enbart svenska, men hamnar du i mellersta, östra eller norra delarna så blir det nog svårt.

Hästereriet är inte lika stort som i Sverige, och vi ligger rätt långt efter där känner jag.
 
Sv: Flytta till Finland?

Där är de rätt usla på finska. Min man kommer därifrån, och vi är rätt mycket ditåt :D Väldigt fint, och själva staden är ju fullproppad med studerande.

Landsbygden är ju fin i alla fall.
 
Sv: Flytta till Finland?

Det borde ju gå att hanka sig fram på engelska i en studentstad :p

Beslutet är inte nära förestående i tid men allt måste ju undersökas.
 
Sv: Flytta till Finland?

För gård med 65ha kan det vara lönt att påbörja finska studierna :-D
 
Sv: Flytta till Finland?

Min farmor kommer från Finland och jag har varit där en del. Gården är sambons föräldrahem som sedan i vintras står tomt.

Jag vill inte bli isolerad, det är mitt största MEN.
 
Sv: Flytta till Finland?

Ligger gården väldigt mycket i "mitten av ingenstans"? Eller är det mer den kulturella och språkliga skillnaden som skulle skapa isolationen?
 
Sv: Flytta till Finland?

Det är språket jag oroar mig för. Bor ju i en håla nu :p

Och mitt sociala behov är ganska litet men att inte kunna språket är ju på sikt ett problem som skapat ofrivillig isolering.

Vill ju kunna jobba.
 
Sv: Flytta till Finland?

Det är inte lätt det där med språket. Men du skulle inte kunna börja läsa det redan nu? Någon kvällskurs tex?
 
Sv: Flytta till Finland?

Ja garanterat, om jag kan språket ;)

Tora, sambon pratar ju flytande så grunderna borde gå snabbt.
 
Sv: Flytta till Finland?

Min erfarenhet av finnar är att de generellt är dåliga på både svenska och engelska, oavsett ålder och högskoleutbildningar, om de inte är från sk "svenskbygder". Inte ens i Helsingfors kan man förlita sig på svenska eller engelska och jag har täta kontakter med mina finska kollegor.
 
Sv: Flytta till Finland?

Och jag skulle säga precis tvärtemot, iallafall vad gäller engelskan:)
Enorm skillnad redan i grundskolan på nivån på undervisningen. (sen att uttalet gärna är lite a la Mika häkkinen är ju en helt annan femma:p)

/
LillaMy som provat både svensk och finsk skola under sin uppväxt
 
Sv: Flytta till Finland?

Det har du rätt i! Svenskan och finskan är det ju en del strider om (vilket är förståeligt), så på vissa ställen är man lite utfryst som svenskatalande.

Dock är vi rätt bra på engelska, om man bortser från uttalet.
(wii aar veri gooot, wii spiik inglis wit juu iff juu want!"
 
Sv: Flytta till Finland?

Vilket sammanträffande! Går själv i tankar på att flytta till Finland, så att hitta den här tråden på Buke var glädjande. Döm av min förvåning när det dessutom gäller samma stad som jag vill till! :D

Är också jätteintresserad av staden, hur man klarar sig med språket (läser lite finska och har finska vänner, så jag jobbar på det), hur det ser ut med stall och hästar i närheten etc etc.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
779
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 419
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 863
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 360
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp