En väldigt liten stund varje årDå blir det jättemycket syren enligt enskild observation. Överallt. Men de är fina en stund varje år.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En väldigt liten stund varje årDå blir det jättemycket syren enligt enskild observation. Överallt. Men de är fina en stund varje år.
Idag har man tänkt om lite och ser det som att grenverket är det som ska producera till tillväxten av rötterna så därför undviker man beskärning ihop med flytten, såvida det inte är så yvigt att det är direkt opraktiskt. Så lite av ytterligheter. Fricerar man litegrann så gör man lite på mitten. Det fungerar nog mestadels bra vilketsom. Känsligare buskar och träd kan man beskära lite mer några år tidigare och även beskära rötterna med vass spade en bit innanför där man tänker sig gräva för jordklumpen.Rötterna skadas när man gräver upp och om man inte beskär kan de rötter som är kvar ha svårt att klara försörja det ursprungliga bladverket. Så om det är en liten planta där man får med hela jordklumpen beskär man inte alls men om det är en större buske beskär man motsvarande ungefär som andelen rötter som förlorats, då är det lättare för plantan att skjuta nya skott och den kommer igång snabbare.
Men samtidigt är bladverket beroende av vatten och näringstillförsel från rötterna. När man gräver upp ett lite större träd blir trädet av med en stor andel rötter och beskär man inte så räcker inte rotvolymen till för bladens behov. Jag har genom åren flyttat några hundra träd och jag skulle absolut rekommendera att beskära utifrån hur mycket rötterna skadas vid en flytt, det är min beprövade erfarenhetIdag har man tänkt om lite och ser det som att grenverket är det som ska producera till tillväxten av rötterna så därför undviker man beskärning ihop med flytten, såvida det inte är så yvigt att det är direkt opraktiskt. Så lite av ytterligheter. Fricerar man litegrann så gör man lite på mitten. Det fungerar nog mestadels bra vilketsom. Känsligare buskar och träd kan man beskära lite mer några år tidigare och även beskära rötterna med vass spade en bit innanför där man tänker sig gräva för jordklumpen.
Men allt detta är helt klart överkurs för syrén.