Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag har en stor gammal syrenbuske som måste bort eller flyttas tillfälligt när jag dränerar grunden. Hur gör jag detta på bästa sätt så den klarar sig?
Om den står när huset är väl kanske bra om den flyttas permanent. Växter nära husgrunden brukar inte vara så bra ur fuktsynpunkt.
Försök gräva upp busken med så mycket rotklump som möjligt. Syrener brukar inte vara så känsliga och det kanske kan vara läge att dela busken så att du får flera? Gör den nya gropen rejäl, fyll med bra jord och plantera busken. Vattna mycket! Framför allt första tiden. Den kan bli lite ledsen i bladen men brukar ta sig bara den får vatten.
Jag har flyttat ganska många syrener från min mammas tomt till min egen - ibland nästan helt utan rötter - och alla har tagit sig. Vissa har sett heldöda ut första året men kommit igen desto bättre året efter.
Det är bra att förbereda växten genom att redan nu skära av rötterna med en spade runt om - som om du tänkt börja gräva upp den. (Ta bara så djupt som du når med bladet på spaden.) Då kan det hinna börja växa ut nya små rötter från stammen och dessa kan delvis ersätta dem som kapas av vid flytten. På detta sätt blir det inte lika stor påfrestning för den att bli flyttad.
(Allra bäst är att göra detta året innan - så att det hinner växa ut rejält med nya rötter. Men "bättre sent än aldrig"!)
Den växer inte så jättenära huset, mer att det är precis vid ett hörn så maskinerna måste kunna få plats där. Ska testa att dela den, skulle gärna fylla på med mer syren på ett ställe där vi just kapat ett annat fult träd.
Trädgård & Växter
Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Trädgård & Växter
Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Hundavel & Ras Ja! Jag har ju flera gånger gått och väntat på kullar där det inte blivit några valpar alls eller som sist blev det bara en enda och den...
Hästhantering Fick en aha-upplevelse med ponnyn ikväll. Vi tränade en del stå på matta i somras, men pga hur omgivningarna ser ut kunde hon inte vara...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.