Flytta syren

Madick

Trådstartare
Jag har en stor gammal syrenbuske som måste bort eller flyttas tillfälligt när jag dränerar grunden. Hur gör jag detta på bästa sätt så den klarar sig?

Sv: Flytta syren

Om den står när huset är väl kanske bra om den flyttas permanent. Växter nära husgrunden brukar inte vara så bra ur fuktsynpunkt.

Försök gräva upp busken med så mycket rotklump som möjligt. Syrener brukar inte vara så känsliga och det kanske kan vara läge att dela busken så att du får flera? Gör den nya gropen rejäl, fyll med bra jord och plantera busken. Vattna mycket! Framför allt första tiden. Den kan bli lite ledsen i bladen men brukar ta sig bara den får vatten.

Jag har flyttat ganska många syrener från min mammas tomt till min egen - ibland nästan helt utan rötter - och alla har tagit sig. Vissa har sett heldöda ut första året men kommit igen desto bättre året efter.

Det är bra att förbereda växten genom att redan nu skära av rötterna med en spade runt om - som om du tänkt börja gräva upp den. (Ta bara så djupt som du når med bladet på spaden.) Då kan det hinna börja växa ut nya små rötter från stammen och dessa kan delvis ersätta dem som kapas av vid flytten. På detta sätt blir det inte lika stor påfrestning för den att bli flyttad.

(Allra bäst är att göra detta året innan - så att det hinner växa ut rejält med nya rötter. Men "bättre sent än aldrig"!)

Tack båda!

Den växer inte så jättenära huset, mer att det är precis vid ett hörn så maskinerna måste kunna få plats där. Ska testa att dela den, skulle gärna fylla på med mer syren på ett ställe där vi just kapat ett annat fult träd.

Syrener är enligt min erfarenhet nästan omöjliga att ta död på tyvärr, så lyckas du med det får du tala om hur du gjorde ;)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Hedinn
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Hemmet Någon med erfarenhet av att lämna ett hushåll med stor familj för att istället leva i ensamhushåll? Vad finns det för fallgropar som är...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 705
Senast: Sassy
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka