Flytta stora barnet i bilen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
V

Vildvittra

Kanske en något löjlig fråga, men jag skulle vilja veta hur ni gjort/kommer att göra.

Jag har en tjej på snart 2 år som i dagsläget sitter bakåtvänd i bilbarnstolen i framsätet. Det har blivit att hon sitter fram eftersom man har bäst koll då och man numera kan föra en liten diskussion med henne också - trevligt om man åker längre. Men. Nu kommer ju snart barn nr 2 som också måste sitta nånstans och då funderar jag lite på hur jag ska göra.

*Ha kvar 1:an fram och sätta 2:an bak och sätta upp en spegel så man ser lite hur han/hon mår.
*Eller flytta bak 1:an, med risk för att hon kommer att hata bebisen som fått hennes plats.
*Eller ha bägge bak (och kanske köra och kolla i backspegeln hela tiden - inte så bra för trafiksäkerheten...)

Vad tycker ni??

Vildvittra

Sv: Flytta stora barnet i bilen?

Ska du köra ensam vuxen i bilen? Då skulle jag ha 2-åringen fram och bebin bak med spegel. Med ett handtag på bebisbarnstolen som du når och kan skaka lite på.

Är ni två vuxna spelar det inte så stor roll, en fram och en bak håller resp barn sällskap.

Men det är svårt att tvinga en 2-åring sitta bakvänd i baksätet utan någon att prata med eller ens se :o

Silverkedjan skrev:
Ska du köra ensam vuxen i bilen? Då skulle jag ha 2-åringen fram och bebin bak med spegel. Med ett handtag på bebisbarnstolen som du når och kan skaka lite på.

För det mesta är jag ensam vuxen i den bilen så detta förslag låter ju bäst - bebisen sover ju mest ändå och bryr sig ju inte så mycket.

När vi är två så spelar det ju inte så stor roll som sagt var.

Tack för svaret!

Vildvittra

Prova och se hur tvååringen reagera på att flytta bak... Elin satt fram i våran gamla bil men när vi bytte bil så bestämde vi oss för att pröva att ha henne bak och hon är jättenöjd! I början laddade jag upp med leksaker att ge henne om hon tröttnade men numera är hon helt nöjd med att sitta och titta ut, sjunga lite, ev läsa en bok osv. Åker vi längre sträcker så brukar hon somna ganska omgående...
Av olika andledningar var vi tvunga att flytt fram henne en vecka och det var helt hopplöst att ha henne framme för där kom hon åt fönsterhissen och dessutom att sparka på växelspaken... Så hon fick flytta bak igen och är nöjd och vi är nöjda... Så när bebis kommer får den nog åka fram när jag är själv i bilen och ev bak om vi åkertvå vuxna.

Förlåt, men jag blir lite kallsvettig här. Menar ni att ni sitter och grejar med era barn som åker i baksätet medan ni kör? *hoppas jag fattar fel*

Om du syftar på att det är en säkerhetsrisk så kan jag räkna upp en hel massa andra riskpersoner.
*Människor över 70, som fortfarande kör utan att kontrollera syn och reaktionsförmåga.
*Män i övre medelåldern som haft körkort i 30-40 år och anser sej vara the king of the road och ligger och sniffar en i rumpan.
*Unga killar som fick körkort typ igår och bränner runt i farsans Volvo.
*Unga som inte bor här uppe i Norrland och aldrig kört på små snorhala landsvägar och inte kan hålla en jämn fart.
*Kärringar (finns av båda kön) som envisas med att inte blinka, köra ut rätt framför en, inte kan bestämma sej vilken del av vägen de ska vara på (helst gärna med släp efter).
*De som är kör-rädd och aldrig kör utom då de måste.
*De som är snuvig, trött eller har huvudvärk.
... finns det någon grupp jag inte räknat upp så må de vara hänt.

Men istort sett alla du möter på vägen är en potentiell idiot som eventuellt kan svänga över på din körbana, tvärnita framför en, göra en plötslig vänstersväng...
Det sa min pappa till mej för 6 år sedan då jag började köra bil, och den frasen sitter i -jag ser på alla jag möter som en potentiell idiot.

Jag flyttade bak min dåvarande tvååring när "tvåan" kom. Det var inga som helst problem med det. Man kanske inte ser vad ettan gör där bak, men man kan prata en hel del med den ändå! Ett tips kanske kan vara att flytta bak ettan INNAN tvåan kommer, så blir det inte bäbisens "fel" att ettan får flytta bak... (man slipper avundsjukan då)

Nu har jag flyttat bak tvåan också, i och med treans ankomst och inga problem med det heller, oavsett om tvåan åker ensam där bak eller om ettan också sitter där.
Ettan (snart 3½) åker numera framåtvänt, av olika skäl.

smulis27 skrev:
Förlåt, men jag blir lite kallsvettig här. Menar ni att ni sitter och grejar med era barn som åker i baksätet medan ni kör? *hoppas jag fattar fel*

Sitter och grejar? Nja i början när jag var osäker på hur hon skulle ta det att sitta bak när jag var ensam i bilen så la jag en massa leksaker/böcker på framsätet och langade bak var efter hon började gnälla... Inte så mycket grejande faktiskt och klart lugnare än när jag föröskte ha koll på vad hon gjorde i framsätet... Där bak finns det inte så mycket som hon skulle kunna göra som kan bli katastrofer... Däremot ursparkad växelspak i 90 är inte roligt... Men pratar och sjunger brukar vi göra, men det gör jag nästan oavsett vem som sitter i bilen, ja pratar alltså, jag brukar inte tvinga andra än elin att lyssna på min sångröst... :o

Jag har alltid tyckt att barn sitter bäst bak. Så när min äldsta kille föddes så satt han bak från dag ett! Likadant var det för två, bak från dag ett. Fast enanlednig till det är också att jag inte har körkort så jag kör inte själv, dessutom blir jag rejält åksjuk så jag sitteri nte bak.

Men även om jag haft körkort så hade jag låtit mina barn sitta bak, för det tycker jag är säkrast.

Vad är det för spegel som det snackas om? Vad ser du i den? Om barnet skriker så tjänar det j uinget til latt du har en spegel, du måste ju ändå stanna och se efter vad som är fel och du hör ju barnet. Förlåt om jag verkar korkad, har aldrig haft någon extra spegel.

Förstår inte riktigt syftet med ditt inlägg nu... Menar du att folk som inte koncentrerar sig på att framföra fordonet för att de ägnar sig åt barn i baksätet inte är nåt att bli kallsvettig över för att det finns en massa andra idioter?

Det finns extraspeglar att köpa som du sätter inne i bakrutan på bilen.

Då kan man kasta en flukt då och då på barnet.

Köpte vår i en babybutik.

Enya skrev:
Vad är det för spegel som det snackas om? Vad ser du i den? Om barnet skriker så tjänar det j uinget til latt du har en spegel, du måste ju ändå stanna och se efter vad som är fel och du hör ju barnet. Förlåt om jag verkar korkad, har aldrig haft någon extra spegel.

Jag har tänkt köpa en spegel för att kunna se om elin skriker/gnäller för att hon är på väg att somna, leker med sig själv eller något annat som gör att det är bättre att fortsätta köra än att stanna och eventuellet väcker, stör leken osv. Visserligen kan jag för det mesta skilja på de olika "ljuden" men ibland blir man osäker.

Jag har haft barn både bak och fram i bilen. Just nu sitter lillan fram eftersom jag har en tvådörrars bil och det är så himla bökigt att krypa bak och sätta fast henne. Storebror sitter bak och är helt nöjd med det. I den tidigare bilen har jag haft båda bak och det har inte heller det varit några problem, vare sig de varit små eller större.

Det jag har känt när jag haft dem bak är att jag varit tvungen att stanna om det är något istället för när man börjar greja med dem medans man kör. det känns faktiskt säkrare. Har inte heller haft någon spegel. Har aldrig kännt behovet heller.

jag skulle flytta bak den stora.
Med den enkla anledningen att den KAN jag prata med och fråga hur den mår osv.
En bebis bara sitter där, vill ju inte att den ev ska sitta med spyer runt hela munnen bara för att jag inte skulle se den.
Nej barnet jag inte kan "kontakta" får vara där jag ser det. (om jag nu skulle vara i den situationen förståss :D )
Och som många säger, jag skulle nog försöka att flytta bak den stora barnet innan det lilla kom och kanske förklara att stora barn sitter bak och försöka förklara fördelarna med det :bump: . (eller hitta på fördelar om inte annat ;) )

I Vissa länder är det förbjudet att ha barnet framme just av trafiksäkerhetsskäl.

*knapplån*

Bebin kan ju inte ta sig loss i alla fall. Men man vill ju SE den för den kan ju halka ner och sitta lite på sned eller få kläderna över sig eller vad som helst.

Men ni som säger att ni skulle kunna ha en bakvänd tvååring ensam i baksätet - vad har ni för stillsamma barn :crazy: Min skulle tagit sig LOSS på två sekunder :eek: Och det kan man liksom inte göra något åt från framsätet...

Själv har jag bebin fram och den stora (snart 4) framåtvänd i baksätet, ser honom i backspegeln och han ser både mig och bebin och sitter (hyfsat) still. Men var han fortfarande så han måste åka baklänges skulle jag inte våga ha honom stirrandes in i "väggen" bakom ryggen :eek:

Hehe nu väntar vi bara på Welsh i den här tråden :D

ja, det är knepigt när de börjar bli mobila. Mariann har också krånglat sig ur selen :eek:

Mina ungar har alltid åkt bakåtvända i baksätet pga airbag. Jag skulle aldrig koppla ur den för barnens skull. Hur gör man då om man har någon vuxen i framsätet?

Nu har ju de varit vana från början, jag antar att det är svårare om man först haft någon i framsätet men varför inte börja med 1:an bak nu och sen ha båda där när 2:an kommer?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 499
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 301
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 977
Senast: Guldaskig
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar