Flytta pion

Calvaro

Trådstartare
Är i läget att jag måste flytta en högt älskad pion. Hur gör jag för att den ska överleva? Kan jag flytta den nu efter blomning? I vilket läge trivs den sedan bäst?

Sv: Flytta pion

Jag flyttade en pion i maj, helt ovetande om att de inte tycker om att bli flyttade.
Den lever och frodas och har både blommor och knoppar nu. Flyttade den från söderläge till söderläge.

Jag har fler pioner som behöver flyttas, och de tänker jag ta när de har blommat färdigt, kanske i början av augusti. De står i österläge och ska till söderläge. Det är viktigt att få med rotknölarna och jag har förstått att de vill ha med så mycket som möjligt av "hemjorden".

Min sambo rensade rabatterna en vår... Hittade pionrötterna på komposten. Den blommade samma sommar! Så den visste inte heller om att dom är känsliga!

Det viktiga är att plantera rötterna i samma nivå som dom stod förut. Dvs ganska grunt. Då blommar dom snällt nästa år.

Det viktiga är att plantera rötterna i samma nivå som dom stod förut. Dvs ganska grunt. Då blommar dom snällt nästa år.

Jag hittade ju pioner på vad som ser ut att vara en avstjälpningsplats för diverse från trädgården. Den ena hade massor av gamla träiga - nu murkna - rötter och låg slängd ovanpå jorden. Men växte bra.

De gillar fukthållande jord i sol eller halvskugga. Rotsystemet ska ner 5 cm i jorden (övre delen). Planterar man för djupt uteblir blomningen och planterar man för grunt kan vintern skada dem. Jag skulle nog rekommendera att vänta med en flytt till augusti om du inte kan vattna utav helskotta. Plantering i juli är ofta rätt stressande för växterna även om det mycket väl kan gå bra.

Min erfarenhet är att pioner mycket väl kan blomma rätt omgående efter en flytt. Det har jag erfarit flera gånger. Förra året fick jag en av grannen som inte ville blomma hos henne. Den stod för torrt kunde jag se men hon ville inte ge den en ny chans så den fick flytta till mig. Nu har den 3 blommor.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 688
Trädgård & Växter Ska flytta till årsskiftet och får då en jättestor balkong, i det soligaste läget. Jag vill såklart ha växter på min balkong och det...
Svar
8
· Visningar
675
Senast: Mia_R
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
428
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka