Flytta men behålla gamla huset??

mino

Trådstartare
Skulle vilja ha era åsikter om det här upplägget:
Vi bor idag i villa i storstadsförort. Det är mycket bekvämt på många sätt och huset passar våra behov hyfsat bra. Men vi pratar ibland om att bo på ett annat sätt och inte i villaområde. Det jag funderar på är om ett upplägg skulle kunna vara att köpa något annat och behålla huset och hyra ut det så länge. Om vi kommer fram till att det är bäst att bo som vi gör nu så har vi då möjligheten att flytta tillbaka igen.

För oss vuxna är detta inga problem. Frågan är om det blir förvirrande för barnen?? Om de kommer att hoppas på att vi ska flytta hem igen när vi inte släpper taget helt om huset. Vad tror ni??

Sv: Flytta men behålla gamla huset??

Tänker du på själva bostaden i den här frågan eller tänker du på sådant som följer med för barnen såsom skolbyte och byte av umgänge?

Gäller dina funderingar bostaden, så är min gissning att du mest projicerar egna känslor kring boendet och valet av Den Perfekta Bostaden på barnen.

Gäller funderingarna skolbyte osv, kommer saken i ett mer begripligt ljus.

Jag menar på alla plan, allt från huset till grannar och kompisar och skola. Särskilt min äldsta är väldigt social och förankrad i området.

Är det ett område där det ofta kommer loss hus i närområdet? Är ert nuvarande hus helt unikt på något sätt eller är det mer av ett "dussinhus"? Är det ett "dussinhus" och det då och då blir hus till salu i området hade jag definitivt sålt och sedan köpt ett annat hus om nu inte flytten blir lyckad. Är det ett unikt hus i ett område där det ytterst sällan säljs så hade jag nog lutat mer mot att hyra ut (trots allt negativt man hört om uthyrning).

Anledningen till att jag började tänka att man skulle kunna göra så här var dels att tanken på att flytta känns så stor och dels att det känns mer som en chansning att flytta till något mindre förnuftigt. Varför vi öht överväger att flytta är att vi vill ut från stan och bo billigare så att vi får mer pengar över till annat.
Så jag tänker mig att man skulle kunna ge övergången en testperiod på ett år för att känna hur det funkar. Att behålla nuvarande huset skulle i så fall bara vara ett sätt att möjliggöra en sån testperiod och slippa jaga nytt hus igen.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 901
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar