Flytta hemifrån

S

swing

Vad behöver man när man flyttar hemifrån?
Gör en lista på allt från soffa, säng till köksprylar

Sv: Flytta hemifrån

Basic möbler är väl:
Säng
Soffa
Soffbord
Tv-bänk
Kösbord

I köket är iaf det viktigaste som jag köpte först:
Kastruller
Stekpanna
Bestick
Talrikar
Köksredskap (stekspade/slev/osv)
Knivar
Konservöppnare
Vinöppnare
Flasköppnare
Durkslag (glömde jag köpa och fick ett jäkla problem när jag hade kokat spagetti första gången :p)
Rivjärn
Skärbräda
Glas
Bunkar

Sen kan man ju skaffa en lista och fylla på vareftersom man saknar något.

I köksväg kan jag rekommendera IKEAs startpaket. Det finns mycket där som man garanterat inte tänker på när man ska flytta hemmifrån :)

Annars måste du bestämma själv, t.ex med möbler. Vi kan ju inte veta vad du gillar att använda för möbler. Kan bara tipsa om att ifall du skaffar ett köksbord med fyra stolar, så köp två extra. Det behövs alltid. Glöm inte köpa dammsugare :)

Lampa! Min bror hade inga i sin lägenhet när han flytta dit. Behöver jag säga att det blev mörkt på kvällen?

Jag har inget skrivbord, utan använder köksbordet som skrivbord. Det får inte plats båda delarna i min lägenhet. :p

Samma här. :) Skrivbord är nog inte alls ett "måste" för alla som bor på lite mindre ytor. Jag vill hellre ha det hemtrevligt och mysigt än att "tränga ihop" allting så det får plats ett skrivbord när matbordet fyller precis samma syfte :p

Haha, och mitt skrivbord agerar matbord :p (Även om jag får plats med matbord också).
Med två datorskärmar och en hel del andra teknikprylar är jag halvdöd utan skrivbord :angel:

Ptjaa. Minns att jag var utan micro o dammsugare ganska länge i min första lägenhet, det var lite jobbigt.

Kan dra lite saker som jag kommer på så där spontant, bara för jag inte kan sova. Tar säkert med sånt som redan skrivit's, inte läst så noga.
Allt är ju inte nödvändigt på en gång, men jag skriver det jag kommer på.

Säng, minst 2 uppsättningar sängkläder, täcke, kudde/ar ev överkast & kuddar
eventuellt sängbord, kanske låda under sängen för förvaring

tv, tvbänk eller väggfäste om det är en plattv, ev dvd etc
soffa och soffbord
byrå eller bokhylla, alternativt vägghyllor

Om man har plats: köksbord + stolar, skrivbord + stol
Kanske nån liten hurts till 'kontors'grejer
sko och hatthylla ev krokar (skoskåp tar lite plats, sväljer mkt tex mössor etc)

Spegel
tavlor/affischer/tygtavlor etc
Gardiner
Fönster/bordslampor
taklampor
ev sänglampa eller golvlampa
krukor, blommor, vattenkanna
ljuslyktor och annat 'pynt'
matta och filtar om man vill ha det
väggklocka
väckarklocka

medicinskåp
duschdraperi
badrumsmatta
förvaring för smink, toapapper etc
krokar till handdukar etc om det inte finns

brödrost
vattenkokare
smörgåsjärn för varma mackor
grytor
stekpanna
rivjärn
skalare
knivar, skärbräda
måttsats (dlmått, matsked osv)
bunkar, slickepott
ungsfolie, plastfolie, bakpapper
tejp, gummiband, klämmor, gem
lådor att frysa in mat i
tallrikar, bestick, glas, muggar
skålar för godis etc
durkslag,spagettislev

extra batterier, glödlampor etc
nagelsax, plåster, alvedon (eller liknande) - basic grejer liksom
handdukar
garderob har jag ju glömt - om det inte finns inbyggt

hmm...kommer inte på ngt mer just för stunden. Återkommer isf! :)

Jag hade ingen säng förrän en månad efter jag flyttat in utan sov på en madrass. Ett bord hade jag inte förrän fem månader efteråt :crazy: Man får leva primitivt ibland :p

IKEAs startpaket är suveränt och blir nog billigare än att köpa på second hand t o m.
MEN om man nu redan har hälften av grejorna i paketet så är innehållsförteckningen bra att gå efter.
På second hand finns ju precis allt.

Glöm inte osthyveln! Och inte heller extra proppar!
Betongkrokar, spik och /eller skruv + plugg så du kan sätta upp lite saker på väggarna.

Det bästa är att vänta med att flytta hemifrån tills man är 42 som jag gjorde för då har man redan lyckas att antingen samla på sig själv, eller få allt som behövs av optimistiska släktingar och vänner som trodde man skulle flytta vid 20....:rofl:

Fast en sak jag insett att jag inte har är en vattenskopa i köket..:angel:

Liknande trådar

Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 518
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har funderingar på att flytta från min lägenhet, eventuellt tillfälligt ett år. Det är av skäl som jag kommer få hyra ut i...
Svar
12
· Visningar
651
Senast: Acto
·
Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 242
Senast: NilHe
·
Hemmet Någon med erfarenhet av att lämna ett hushåll med stor familj för att istället leva i ensamhushåll? Vad finns det för fallgropar som är...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 701
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2