Flytta hemifrån (verklighet eller oresonligt tänkande?)

gråvarg

Trådstartare
Jag är riktigt sugen på att flytta hemifrån! Jag kommer börja arbeta senast i augusti (heltid) och kollar lite på hyresrätter. (Pluggar tills juni) Eftersom jag vill (behöver) bo nära Stockholm och inte har några ködagar så har jag inte mycket valbarhet.

Jag vill väldigt gärna skaffa hund också och träna med den på min fritid och för att det ska gå ihop så känner jag att jag måste bo nära jobbet.

Då ser jag Solna som ett alternativ på grund av att det blir med en hög sannolikhet en väldigt kort restid till jobbet. Det finns även en brukshundsklubb inom halvtimmen. Dock verkar området kanske inte så trevligt? Men jag tänker att ifall jag bosätter mig där så kan jag nog få det att gå ihop med att ha hund.

En nackdel med att bo där är att jag kommer ifrån familj och vänner som bor på andra sidan stan.

Hyran är hög när man ser till bo-ytan (tycker jag), men vill så gärna skaffa hund och forma mitt egna liv. Jag har det dock väldigt bra här hemma, allting väl. Så egentligen är det ingen brådska, men jag är lite orolig att det inte ska dyka upp några fler lägenheter i Solna med så bra kommunikationer för uthyrning igen.. :(

Är mina tankar oresonliga, dumma, overkliga? Eller kan det här bli en verklighet?

Jag vet inte om jag ska köra eller avvakta. Det känns lite som med aktier i och med att jag inte vet ifall en sådan lägenhet kommer dyka upp igen för uthyrning. Så känns lite som att jag vill ta "den här chansen". Även om det kostar alla mina besparningar. När jag börjar arbeta så kan jag få upp dem igen.

Sorry om det blev rörigt! Känner lite stress så tänkte att jag kanske kunde fråga er.. Tack för att du läste. :heart

Du har alltså möjlighet att få en hyresrätt i Solna? Spontant kan jag tänka att Solna är attraktivt så om du inte trivs borde du efter en tid kunna byta? Om det är ett förstahandskontrakt?

Annars är det ju svårt att råda dig till någonting. Om jag hade varit sugen på lägenheten hade jag nog tagit den under förutsättning att jag då hade råd. Men då hade jag också en stor längtan att flytta hemifrån. Jag tror det är utvecklande och nyttigt att göra det.
Jag hade nog funderat över båda alternativen. Dvs vad är det värsta som kan hända om lägenheten inte blir bra eller om jag inte trivs i området? Ja då får jag flytta hem igen eller ordna annat boende.
Vad är det värsta om jag inte tar lägenheten? Att jag ångrar mig? Att jag får bo hemma längre än vad jag vill pga att det inte dyker upp andra lägenheter?

Jag tycker att dina tankar att du vill flytta hemifrån och forma ett eget liv är helt realistiska och rimliga. Att skaffa hund likaså, det är ju inte direkt raketfysik att ha en hund. Dock är det viktigt att tänka igenom kombon hund + heltidsjobb. Jag har två hundar och är ensamstående. För mig är det väldigt puzzlande för att få vardagarna att gå ihop. Utan min superba hundvakt som jag haft i 7,5 år skulle det inte funkat så bra som det ändå har gjort framför allt de år jag pendlade och tillbringade 4-5 timmar/dag på resande fot. När jag skaffade mina nuvarande hundar (båda är födda 2005) var jag sambo och hade helt fria arbetstider så då var allt annorlunda och så mycket enklare med hundarna.

Beträffande Solna - det är ju superattraktivt! Men jag får inte ihop att du inte har några ködagar med att du kan få en lägenhet i Solna? Kötiden där måste ju vara +10 år. Är det andra hand? I så fall skulle jag nog vänta med hundinköpet för även om det är ok i denna lägenhet är det kanske lite otryggt att vara inne i andrahandssvängen och vara begränsad genom att det boende du söker måste funka för hunden (och att det är ok med hundar). Jag har jobbat på annan ort korta perioder ett par gånger den senaste tioårsperioden och i båda fallen var utbudet av bostäder kraftigt begränsat för att jag har hundar. Mina hundar är dessutom två snälla och söta cocker spaniels = inte direkt avskräckande.

Om du har chans på ett förstahandskontrakt i Solna - tveka inte en dag, bara du klarar hyran!

Är det bäst att göra multicitat och svara allt på en gång?
Du har alltså möjlighet att få en hyresrätt i Solna? Spontant kan jag tänka att Solna är attraktivt så om du inte trivs borde du efter en tid kunna byta? Om det är ett förstahandskontrakt?

Annars är det ju svårt att råda dig till någonting. Om jag hade varit sugen på lägenheten hade jag nog tagit den under förutsättning att jag då hade råd. Men då hade jag också en stor längtan att flytta hemifrån. Jag tror det är utvecklande och nyttigt att göra det.
Jag hade nog funderat över båda alternativen. Dvs vad är det värsta som kan hända om lägenheten inte blir bra eller om jag inte trivs i området? Ja då får jag flytta hem igen eller ordna annat boende.
Vad är det värsta om jag inte tar lägenheten? Att jag ångrar mig? Att jag får bo hemma längre än vad jag vill pga att det inte dyker upp andra lägenheter?
Tack så mycket för ditt svar. Det är ingen kötid så vem som helst får skicka intresse-anmälan. :) Har själv aldrig skickat intresse-anmälan förut. Och jo det är sant att det kanske är attraktivt att bo där, jag har ingen aning. Har endast kollat google maps :o (men tänkte kolla in området i helgen). Ja jag tror det alltid går att hitta lösningar, eller hoppas på det iallafall. :idea:

Ja precis, det är så jag tänker; att det är utvecklande och att jag då förmodligen kommer växa ännu mer som person. Dock är jag lite orolig för ensamheten som en utflyttning medför... Men det hade varit najs att få forma sitt liv på ett annorlunda sätt. Att prova något nytt. Men tycker samtidigt det känns läskigt och har det väldigt bra hemma redan.

Vilka bra tips, tack så mycket! :D

Jag tycker att dina tankar att du vill flytta hemifrån och forma ett eget liv är helt realistiska och rimliga. Att skaffa hund likaså, det är ju inte direkt raketfysik att ha en hund. Dock är det viktigt att tänka igenom kombon hund + heltidsjobb. Jag har två hundar och är ensamstående. För mig är det väldigt puzzlande för att få vardagarna att gå ihop. Utan min superba hundvakt som jag haft i 7,5 år skulle det inte funkat så bra som det ändå har gjort framför allt de år jag pendlade och tillbringade 4-5 timmar/dag på resande fot. När jag skaffade mina nuvarande hundar (båda är födda 2005) var jag sambo och hade helt fria arbetstider så då var allt annorlunda och så mycket enklare med hundarna.

Beträffande Solna - det är ju superattraktivt! Men jag får inte ihop att du inte har några ködagar med att du kan få en lägenhet i Solna? Kötiden där måste ju vara +10 år. Är det andra hand? I så fall skulle jag nog vänta med hundinköpet för även om det är ok i denna lägenhet är det kanske lite otryggt att vara inne i andrahandssvängen och vara begränsad genom att det boende du söker måste funka för hunden (och att det är ok med hundar). Jag har jobbat på annan ort korta perioder ett par gånger den senaste tioårsperioden och i båda fallen var utbudet av bostäder kraftigt begränsat för att jag har hundar. Mina hundar är dessutom två snälla och söta cocker spaniels = inte direkt avskräckande.

Om du har chans på ett förstahandskontrakt i Solna - tveka inte en dag, bara du klarar hyran!
Tack för input! :D Åh, förstår. Och så är det verkligen, vardagen måste fungera så att hunden kan vara nöjd. Jag tänker antingen hunddagis, hundvakt eller att jag springer hem på lunchen. Och vad mysigt att de är födda 2005 :love:

Det är inte garanterat att jag kommer få den utan bara att skicka in en "intresseanmälan". :) Åh jag förstår. Tack så jättemycket för informationen, speciellt i åtanke med hundarna. :heart Och kul att höra att Solna är så attraktivt, jag har som sagt ingen aning. x)

Jag har bott i Solna och trivdes bra i själva miljöerna runtomkring men om du inte har några ködagar, är du säker på att du kan få lägenheten då?
Vad kul att höra! :D Jag har sett att det finns en brukshundsklubb relativt nära och funderar om det kanske går att cykla dit. :D Nej det är jag inte. :)

Jag bor i Solna och trivs jättebra. Men det finns roligare områden och områden som inte är speciellt kul. Pma om du vill veta mer. :)

kl
2 BHK i närheten, Solna-Sundbyberg o Stockholms, båda vid Järvafältet.
Ja precis, vad kul att det fanns två stycken! :O Jag tittade på avståndet till Solna-Sundbybergs klubb på google maps och kände att det var lite av ett drömläge för mig. En etta (bor ensam) och så nära till hundklubb, jobb och även mataffärer! (har inget körkort). Helt perfekt. Bara lite längre till familj och vänner.

Men börjar samtidigt tvivla på om jag är kapabel till att bo ensam, har ju också som sagt det väldigt bra här och skulle behöva använda mina sparpengar om jag flyttade. Fast det går ju alltid att spara upp dem igen i framtiden.

Min idé om livet jag vill leva är med hund, ha hemmagjorda vårdsprodukter, inga parfymer och sedan att jag äter mer 'veganskt'; något vi inte gör här hemma. Men dessa känslor; tviveln på ifall jag kanske skulle ta vatten över huvudet med att flytta hemifrån gör att jag tvivlar på min "bild". Har en mysig tanke om att komma hem efter en arbetsdag, pyssla med mat och sen pyssla med hunden utomhus för att avsluta med en lugnare stund hemma innan det är sovdags.

Tanken på att jobba 8h sen åka hem och bara sitta vid datan varje dag känns lite trist.. Vill komma ifrån det.

Jag blir lätt väldigt osäker ibland, och vill tro och hoppas att det är något som skulle bättras ifall jag flyttar hemifrån och blir mer en "egen person".

Tack alla som svarat och läst. Jag uppskattar det och gillar positiviteten och ärligheten! :D

Jag tycker att du ska börja med att anmäla ditt intresse för en lägenhet. Det kan ju vara flera hundra som är intresserade av samma lägenhet. Om du sedan skulle få en lägenhet kan du ta ställning till om du ska tacka ja eller inte.

Jag tycker att du ska börja med att anmäla ditt intresse för en lägenhet. Det kan ju vara flera hundra som är intresserade av samma lägenhet. Om du sedan skulle få en lägenhet kan du ta ställning till om du ska tacka ja eller inte.
Okej. Ja! Jag har gjort kalkyler och skrivit listor och jämfört och flera sidor av tankar. Haha :o

Kanske började i fel ände! :)

Okej. Ja! Jag har gjort kalkyler och skrivit listor och jämfört och flera sidor av tankar. Haha :o

Kanske började i fel ände! :)

Jag vet inte om det är samma bostadsföretag som jag tänker på som du har hittat, men om det är det så anmälde jag mig en gång i tiden på över 20 lägenheter som jag inte fick, så räkna inte med att det är en framkomlig väg. Ställ dig i alla köer du kan, Stockholms stads bostadsförmedling kan man ställa sig i från att man fyllt 18. Sikta in dig på att du kan få bo i andra hand under flera år och att köerna är långa.

Jag vet inte om det är samma bostadsföretag som jag tänker på som du har hittat, men om det är det så anmälde jag mig en gång i tiden på över 20 lägenheter som jag inte fick, så räkna inte med att det är en framkomlig väg. Ställ dig i alla köer du kan, Stockholms stads bostadsförmedling kan man ställa sig i från att man fyllt 18. Sikta in dig på att du kan få bo i andra hand under flera år och att köerna är långa.
Okej, det kan mycket väl vara det. Tack för tipsen.

Det känns inte riktigt som du har rimliga förväntningar på Sthlms bostadsmarknad. Är det ett förstahandskontrakt i Solna du är ute efter? Det är väldigt svårt att få ett förstahandskontrakt och Solna är ett eftertraktat område. Jag tror att det är svårt att välja område utan sök brett och räkna med ditt första boende troligen blir i andrahand. Inget är omöjligt men det är bra att känna marknaden och vara lite realistisk.
Bäst är kanske att börja jobba och bygga upp en buffert då de flesta som hyr ut i andra hand hand kräver deposition.
En kollega till mig söker just nu andrahandsboende och de flesta ettor hon hittar ligger på runt 10 000 i månaden (eller mer om de ligger centralt) och ett par, tre månadshyror i deposition är inte ovanligt.

Det känns inte riktigt som du har rimliga förväntningar på Sthlms bostadsmarknad. Är det ett förstahandskontrakt i Solna du är ute efter? Det är väldigt svårt att få ett förstahandskontrakt och Solna är ett eftertraktat område. Jag tror att det är svårt att välja område utan sök brett och räkna med ditt första boende troligen blir i andrahand. Bäst är kanske att börja jobba och bygga upp en buffert då de flesta som hyr ut i andra hand hand kräver deposition.
En kollega till mig söker just nu andrahandsboende och de flesta ettor hon hittar ligger på runt 10 000 i månaden (eller mer om de ligger centralt) och ett par, tre månadshyror i deposition är inte ovanligt.
Jag förstår, har inte riktigt tittat på andrahandskontrakt än och originalplanen är som du skriver; att bygga upp en buffert. Och har tittat runt lite på olika ställen, främst på bostadsrätter (något jag inte har råd med i dagsläget) men har grävt djupast i just Solna för tillfället och jag är som du skriver, öppen för andra områden också. :D:up:

Du har väl tänkt vänta med att skaffa hund tills du jobbat ett par år och sett vilket tidsmässigt utrymme du har, och framförallt vilket ekonomiskt? T ex hunddagis kostar flera tusen i månaden. Och en matte som ”springer hem på lunchen”, det låter inte jättekul för en hund.

Du har väl tänkt vänta med att skaffa hund tills du jobbat ett par år och sett vilket tidsmässigt utrymme du har, och framförallt vilket ekonomiskt? T ex hunddagis kostar flera tusen i månaden. Och en matte som ”springer hem på lunchen”, det låter inte jättekul för en hund.
Klart jag är medveten om detta. :)

Du skulle ju kunna skaffa två hundar om du springer hem på lunchen, så har de socialt utbyte av varandra. Inga problem här hemma, lyckliga vovvar

Hur gammal är du? Vilka studier är det du blir färdig med? Finns det jobb?

Jag tycker absolut att du ska flytta! Men försök spara så mycket du kan nu medan du lever billigt!

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 067
Senast: Thaliaste
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 358
Senast: gullviva
·
Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 725
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
580
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama