Flytta hästen ofta

Sv: Flytta hästen ofta

Precis, hästar är individer och reagerar olika. Kan som exempel ta när jag flyttade till mitt nuvarande stall... Har två hästar, och min kompis har en, dessa tre hade gått med varandra i ca ett år och bildat en flock tillsammans. De tre fick flytta tillsammans, så de hade både sin flock och sina människor med sig, och så var det tre nya hästar på nya stället. Min ena var sig precis lik, den andre var totalt stirrig i flera månader, gick knappt att leda första veckorna även fast det inte varit problem på länge... Den första är väldigt lugn och trygg i sig själv, har heller inga problem med att åka med matte ut till nya ställen för tränig osv. Den andre var väldigt osäker i sig själv, har dessutom fått flytta omkring mycket hos tidigare ägaren och dessutom så hade han mer problem med rangordningen i nya hagen innan den var klar. Men nog fungerar och reagera de olika nog, en del klarar det bättre än andra.
Själv försöker jag undvika att flytta om möjligt, men finns det bra anledningar så flyttar jag. Men om man har en sån häst som är så osäker som ena av mina, så bör man nog tänka sig för flera extra gånger om det är nödvändigt.

Det där måste ju vara olika från häst till häst... Givetvis hästar är flockdjur & det tar ett tag att anpassa sig till en ny flock. Så det är nog värre om de går med många andra hästar ihagen, och sedan kommer till en ny hästflock & ett helt nytt stall emd nya rutiner osv.
Mina hästar har dom 2 senaste gångerna flyttat tillsammans & trots att de egentligen ogillar varandra så ÄÄÄÄLSKAR de varann då.
Går inte ta in den ena från hagen & lämna den andra osv...
Tror att hästarna tar det ganska bra, särskilt om dom får flytta 2 eller fler tillsammans. det inger ju trygghet i början, tills de anpassat sig till sin "nya flock".
MVH

Till er alla,
alla människor som inte har bete vid stallet, vad gör dom?
Jo skickar sina hästar på bete med främmande hästar.
Detta görs en gång om året men det tycker inte ngn att det är konstigt.
Min häst är precis som vanligt om jag flyttar, lite gnägg när man rider från stallet dom första 2dagarna, men annars inget.

om hästen inte mår bra i stallet man står i är det väll en sak, men jag tror man ska eftersträva att flytta hästen så lite som möjligt. Men om man måste kan man ju inte göra så mycket åt saken, det är liksom som det är :banana:

Ibland har man lite otur och får flytta ofta, det har hänt mig med.
Men däremot känner ju hästen av om man inte trivs/mår bra, så jag tror att sålänge alla är nöjda och glada och man bara söker efter det bättre till sin häst (vilket man alltid gör..) så finns ingen skada.

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: Myzan87
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka