Flytta häst till utlandet?

Fossing

Trådstartare
Bara en hypotetisk fråga :angel: för att jag saknar min häst hemma i Sverige så himla mycket; hur går jag tillväga om jag skulle vilja flytta honom hit (UK)?

Förutom praktiska lösningar såsom körtid, övernattning på halva vägen etc (antar att man kan anlita en transportfirma som vet hur man gör), vad behöver man? Han är chippad, vaccinerad och har hästpass, reggad som svensk ridponny. Behöver jag meddela någon i Sverige att jag tar honom och sticker? :) Behöver jag säga till någon i England att det nu finns en extra häst här? Hur gör man egentligen?

Och hur klarar egentligen en häst en två dagars lång resa? Min åker lugnt, springer in i transporten och tycker att "så länge jag ha hö är hemma varfan som helst", men han är också gammal (20 år), och jag vet inte riktigt vad han skulle tycka om en sådan resa. Helst skulle jag ju vilja köra (fast två dagar i transport är väl inte så bra, bättre med en stadig lastbil antar jag)/åka med själv, eftersom han är mitt lilla hjärtegull. Fånig matte :angel:

Ni som känner mig kan ju vara lugna, jag ska nog inte genomföra det, men ponnyabstinensen har satt in idag!

Sv: Flytta häst till utlandet?

Om du vill flytta en häst till England så kontakta Parkers international transporters från Kent i England. Deras annons finns alltid i Horse and Hound magazine. Dom tar hand om absolut allt!! Dom transporterar hästar över hela världen och är enastående bra. Mina hästar reste från England till Portugal och andlände efter fyra dagar lika bra som om dom gjort endast 40 minuter.
Parkers tar hand om veterinärbesiktning,inport-export papper samt pass. Allt du behöver göra är att betala och jag tycker dom är resonabla med sina kostnader

lycka till

Behöver man verkligen vet besiktiga sin egen häst? :confused: Är det för att kontrollera att de inte har skadat sig under resan?

Annars var det ett bra tips, tackar!

Jag tror att det är för att kolla så att dom inte har sjukdommar som kan smitta...

Jag slår också ett slag för Parkers, jag använde dom åt motsatt håll när jag tog med mig min häst från England hit och dom var super :)

Kör de dörr till dörr eller måste man hämta upp hästen/köra den till deras anläggning först? det framgick inte riktigt av deras hemsida.
Vågar man fråga vad det kostade för er? :D Antagligen mer än vad min häst är värd, men det här är ju en hjärtefråga och inte ekonomisk dito :p

`Jag betalade 650 engelska pund plus moms per häst från England till Portugal. För ca 6 månader sen förfrågade jag kostnaden Portugal till Svergie och då var det 1000 engelska pund plus moms per häst. Då ingår allt

Parkers hämtar hästen från ditt stall och kör till dörren på ditt nya stall. Jag bor mitt ute på landet med endast små dåliga grusvägar dom sista kilometrarna och dom lyckades ta sig dit.

Det var ju inte så himla farligt.. Tack för svar!

Jag bara funderar hur man gör med alla grejer, tex täcke och sadel. Får de också åka med i transporten eller är det bara att sälja och köpa nytt?

Parkers kan ta några saker,själv skickade jag med några täcken och grimmor,men om du kontaktar dom så kan dom säkert tala om för dej vad du kan skicka med. Jag tror det är ganska litet faktiskt. Å andra sidan är begagnade saker billigare i England än Sverige.Det finns ju också transport firmor som tar betalt per kubik meter och då behöver det inte kosta så mycket

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 658
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 830
Senast: lizzie
·
Hemmet Min första tråd på vuxenforumet. :nailbiting: (nä, ulvlekstrådar räknas inte :angel:). Vi var några som förstörde tråden om vita jular... 6 7 8
Svar
156
· Visningar
7 725
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Sista tråden jag någonsin trodde att jag skulle posta men here goes.. Allt började väl i våras, typ maj, skulle jag tippa på. Började... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 502
Senast: sandra87_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka