Flytta häst till nytt stall efter 2 månader...?

Kaba

Trådstartare
Hej!

Funderar på att flytta min häst till ett stall som ligger 4 km från där jag bor, istället för stallet där hon står nu som ligger 1,5mil bort.

Grejen är den att denna hästen är "ny", har bara haft henne i 2 månader. Och min fråga är nu om ni tycker att jag är grym/taskig som flyttar henne redan, nu när hon börjat bli hemmavan där hon är?

Jag betalar rätt så dyra pengar (2.000:- helinackordering) där hon står nu och tycker väl inte direkt att jag får vad jag betalar för. Och inte heller att stallet har den standard och ordning som man kan önska för den pengen. Det nya stallet ligger 500 meter från ett ridhus och har en lägre månadskostnad men det innebär mer jobb i form av stalltjänst o dyl.

Hur ska jag göra? Känner mig dum och taskig mot både hästen och tjejen som har stalllet, då hon fixat och grejat lite för min flytt dit. Gruvar mig för att berätta för henne att jag funderar på att flytta, hur lägger man fram det på bästa sätt? Tragiskt egentligen att man måste få ångest för såna här bagateller, men men..

Vad tycker ni? Ska jag låta hästen stå kvar för dennes eget välmående och bita i det sura när det gäller bränslekostnader till och från stallet + till och från träning, eller ska jag flytta hästen så att jag själv trivs bättre med situationen? :angel:

Tack på förhand!

Sv: Flytta häst till nytt stall efter 2 månader...?

Tror du i smyg redan har bestämt dig! =) Flytta hästen om du känner att det är bäst för dig, är du lugn och sansad även om hästen är ny kommer pållen med förstå att det är helt okej att bo där också!
Kommer garanterat att lösa sig!

Ang stallägaren, berätta bara som det är =)

jag tycker absolut att du ska flytta till det nya stället. Inget snack om saken!

Jag sitter i lite samma sits som du!

Tog hem min häst i september efter en mkt lång tid hos fodervärdar. De i nuvarande stallet möjliggjorde det för mig och var till o med beredda att hålla en box till feb, när jag eg skulle ha tagit hem henne. Nu blev det ju dock tidigare!

Jag är dessutom bortrest, har syster o kompis som tar hand om hästen, men vi står i kollektivstall och de har ingen möjlighet att ta pass utom söndagar(och då tar de både in+kväll) i övrigt så får vi stå inackorderade fast det inte är ett sånt stall.

Jag har kommit fram till att det inte blir så billigt som jag trodde och har hittat ett annat med mkt bättre träningsmöjligheter, ridvägar och service(såsom in o utsläpp, fodringar osv, mockar gör man dock själv) och kommit fram till att inte många hundralappar i månaden skiljer dem åt.

Jag vet ju att jag vill flytta, men känns som om jag sviker dem i nuvarande stall, har dessutom varit medryttare på den enas häst innan.

Men jag har ändå bestämt mig. Min syster var och hälsade på i andra stallet och var helt lyrisk, så vi flyttar. Imorgon ska jag ringa det jobbiga samtalet och säga upp vår box.
Vi får boxen i det nya, från mitten av december, utan att de träffat mig(dock känner jag ett par i stallet sen tidigare så de gav mig goda referenser tack o lov) och det blir perfekt.

Jag resonerar som följer:
1. För hästen är det bättre att göra det hyfsat snart än efter en längre tid när den verkligen hunnit bo in sig.
2. Om jag väntar än längre, så kommer de andra ha ställt upp än mer för mig och då blir det ännu svårare.
3. Man måste få vara ego med sin häst, så länge hästen inte far illa av det.

Jag kommer erbjuda mig dock att hjälpa till med mina pass över helgerna även efter jag flyttat om de inte hittat någon ersättare.

Så flytta om det känns bäst för DIG, det kommer bli bra i slutändan. Stallägaren kommer säkert förstå!
(Jag måste också intala mig sånt, känns så nervöst å ringa imorn!)

Ledsen för långt svar.

Om du mår bättre av det så flytta hästen. Förklara för stallägaren hur det är att du vill ha hästen närmre hemma och att det stallet verkar snäppet bättre.
Jag tror stallägaren uppksattar om du är ärlig och säger som det är istället för att du ska stå kvar där med hästen och må dåligt i sinnet.

/M

Sitter i precis samma sitts, bara det att jag flyttar på fredag till ett nytt stall. Jag längtar sååå mkt! Ska bli sååå skönt. Hur mkt bättre som helst.

Men ville samtidigt inte svika "gamla stallet" men nu är det gjort. Vattar är avmaskad idag, så nu finns det ingen återvändo!

Ja, det var ju skönt att läsa att det var så många som förstod min tankegång och hur jag känner.

Det är ju fruktansvärt egentligen att man ska få så dåligt samvete och må så dåligt för något sånt här. Det är ju i slutänden ens eget liv och ens egna pengar, framför allt! :cool:

Var livrädd för att tjejen som äger stallet där jag står nu hade hört ryktas om att jag funderade på att flytta. Var gång hon öppnade munnen för att säga något idag ställde jag mig i försvarsställning och var beredd att förklara :rofl:

Då kan jag släppa tanken på att kusen ska må dåligt av flytt, då är det bara mitt samvete kvar. Det blir ju så jobbigt när man blivit "kompis" med de andra i stallet och framförallt hon som äger det.

Får väl också samla mod och ta ett snack med henne imorgon. (såg att någon av ovanstående talare hade samma dilemma - vi får hålla tummarna för varandra! )

Tusen tack för alla svar!

Jag flyttade min häst 2 månader efter att jag köpte honom, det tog han ingen skada av!
Det borde inte vara nåt problem att säga till stallägaren att du helt enkelt vill ha din häst närmare, mer kontroversiell än så behöver du inte vara. Det där med att ha hästen nära förstår alla.

Jag ska också ta det jobbiga samtalet imorgon ja. Jag måste dessutom ringa från Tyskland. :/
Lättare om man kunnat ta det i person, men då måste min lillasyster göra det och vill inte lämna över det åt henne.

Längtar samtidigt till flytt, pratade en timme med stallägaren där, allt verkar sååå bra :D (Jag känner till anläggningen sen tidigare och därför vågar jag besluta innan jag varit där o träffat hnm, litar på systerns omdöme där!)

Skickar styrketankar till dig oxå! :D

Hej!

När jag köpte min häst så hade jag honom i ett stall som jag tyvärr inte trivdes i, så jag flyttade och det var ungefär två månader sen jag hade köpt honom, eller tre om jag ska vara ärlig :). Men i alla fall... jag tycker verkligen du ska flytta, hästen kommer nog inte att må dåligt av det och det kommer säkert att gå jätte bra nu när ni har i alla fall känt varann ett tag och hästen kommer säkert att börja trivas där med. Min tränare berättade för mig att om inte DU trivs, trivs inte HÄSTEN. :)

Lycka till!

Mvh: Matilda

Hur har du gått?

Jag nådde inte min idag. Magvärk till imorn! :crazy:

Jag flyttade också min häst efter 2 månader bara. Hon blev lite stirrig men hon var dessutom brunstig. Nu funderar jag dock på att flytta henne igen och nu har jag nog lite ångest tror jag. Men nu är hon hur cool som helst och det blir till mitt egna stall så det borde passa både henne och mig som handen i handsken!!! :)

Känns det som att det skulle funka bättre att flytta så gör det. Det är ju ändå inte så att du lämnar det nuvarande stallet i sticket. Jag antar att du har kontrakt och uppsägningstid så att de får tid att hitta en ersättare till dig. Var bara rak och ärlig med varför du vill flytta så blir det nog inga problem.

Jo jag har pratat med stallägaren idag. Och jag blev ju inte populär.

Men men... det går väl över. Köpte med en liten grej för att tacka för mig och för att de har ställt upp, nämnde att jag hoppades att det inte skulle vara några "hard feelings". Men jag tror inte att det hjälpte.

Måste ju resonera som så att jag står ju mig själv närmast. Sen är vi ju vuxna människor, så det här är väl en bagatell? Inget att gråta över, så att säga.

Får väl se hur det fortlöper. Längtar till flytten, har många kompisar i närheten = många rida-ut-polare = känns jättebra! :bump:

Önskar er andra som står inför liknande situationer lycka till! Det är skönt när man sagt det ;)

När jag köpte min pålla för ca 3 månader hadde jag henne i ett stall ca 6 veckor men sa upp platsen p.g.a olika anledningar som typ; mycket skrikig och stressig miljö (ponnystall), hösilage som min dam inte tålde, jag hadde inget med foder eller fodring att göra (vilket jag vill ha koll på) m.m
Så jag bytade stall och fick en ny häst som blev lugnare, blev bra i magen och verkligen ser glad och pigg ut när man kommer istället för stressad och orolig...
Jag är ego när det gäller min pålla och hade ärligt talat inte brytt mig mycket om folk tagit illa upp för jag flyttat min häst, min häst jag bestämmer, mina pengar jag bestämmer!!!

Senast ändrad:

Men om man hyr ut ett stall och även gjort hyrestagaren en massa tjänster o.s.v. bedriver men ju en verksamhet i egen syfte, om det är pengar eller stallkompisar man vill ha så vet man ju att närsomhelst så kan de säga upp stallplatsen, tycker jag att man måste kunna ta det som en vuxen människa.

Har varit på bådas sidor och det är ju alltid för och nackdelar.

Känns det bra i magen nu så har du gjort rätt!

DU har ju gjort rätt för Dig iallafall, gentemot stallägaren, om hon blir sur är det hennes problem.

Klart DU måste få tänka på DIG, hade hon varit ngt av en vän så borde hon ha förstått det.

Skönt för dig att ha det överstökat, och glad för din skull att det blir så bra med den nya platsen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 412
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 463
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 097
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud