Flytta häst: lite tankar och erfarenheter sökes

Daimie

Trådstartare
Jag köpte mitt sto för ca 2,5 år sen, hon är född och uppvuxen på samma ställe tills jag tar hem henne. Hon står i det stallet ca 1,5 år innan jag flyttar henne till ett nytt stall där vi står i ca ett halvår. I denna flytt följde två av stallets hästar med och de tre gick som en flock tillsammans under den perioden. Nu flyttade jag min häst igen i juni till ett helt nytt stall utan hästar hon kände. Hon har gått i en stor flock under sommaren och kanske inte varit rikgtigt nöjd vad jag kan känna. Nu kommer vi till själva dilemmat. Jag har fått erbjudande att flytta min häst ytterligare en gång tillbaka till de två hästarna hon gick med innan fast på ett nytt ställe. Ett litet ställe där min häst kommer att gå ihop med de hon känner sen tidigare. Är det rätt att flytta hästen igen? Blir det för mycket för henne att nu byta även om det är till hästar hon gått med länge? Till problemet kan noteras att jag funderar på att flytta till en annan stad om ca 1 år. Hjälp mig med vad som är bäst för min häst:)

Sv: Flytta häst: lite tankar och erfarenheter sökes

Även om det är hästen som står i fokus, så gör det som känns bäst för dig. Hästar är otroliga till att anpassa sig efter oss människor. Är du hennes stöd så känner hon det. Vela inte!

Sen är det ju också bra att ta hänsyn till hur hon varit vid de andra flytterna. Hur det är med transportåkning osv...

Det är inga längre sträckor hon har flyttat. När jag har haft henne har det endast handlat om ett par kilometer. När jag köpte henne var det ca 8 mil. Transporten är inga problem.

Jo hon har varit mycket lugn och anpassningsbar vid flytt det är nog jag som oroar mig och tolkar in en massa i hennes beteende. Det jag tror mig kunna utläsa rent allmänt är att hon inte trivs i större flock, är nog en häst som vill gå med endast ett par stycken. Hon är väldigt låg i rang och lite av en ensamvarg som gärna går för sig själv. Är en självständig häst som inte skyndar på stegen när man rider hemåt stallet. Jag förvånas lite av detta eftersom jag verkligen är för en naturlig hästhållning och stora härliga flockar. Kanske är vissa hästar så domesticerade och anpassade så att de föredrar andra sätt och lösningar.

Jag upplever nog att jag själv vill ha ett lite mindre stall med lugn och ro, vilket jag inte står i nu. Fördelen med det nya stallet är ju självklart då mina två vänner med deras hästar som min häst känner väl, dessutom ligger det närmare vilket innebär att jag kan spendera mer tid där.

Själv skulle Jagiallafall inte flyttat hästen. visst att hästar är anpassningsbara men att hålla på att flytta ofta kan ju orsaka stress. Och om du ska flytta nästa år så blir det ju ännu mer. Inte nyttigt för någon. Enligt mig:o;)

Med anledning av det du skrev nu, så hade jag helt klart flyttat henne. Både du och hästen har kompisar där = dubbelt så roligt! Dessutom har hon ju bara gått på det nya stället i två månader utan att trivas... Sen om du ev skulle flytta om ett år, så får ni ta det då.

Det kändes bra med lite positiv feedback, man vill ju göra det bästa för sin häst.

Tack för svaret! Tycker du att det gör någon skillnad att hon bara bytt flock en gång? Annars har hon alltid gått med samma hästar sen jag fick henne bara bytt ställe plats två gånger.

Jag skulle ha hästen där det är bekvämast för dig och låta hästen bli bekväm och finna sig till ro där. Hon kommer att anpassa sig till flocken precis som hon gjorde med de andra hästarna som hon kände sedan förut. Flytta inte runt för att komma till hennes före detta kompisar, det blir ändå ännu en flytt och det är inte säkert att de får förbli en flock i alla fall i framtiden. Jag skulle bestämma mig för ett stall som är nära och bra till dig så du inte kommer ha orsak att flytta igen under den närmsta tiden.

jag förstår verkligen din tanke. Det är det jag försöker hitta. Jag flyttar inte pga att de andra hästarna står där utan att jag är ute efter något mindre och mer lugnt ställe. Det oroade mig bara att jag gjorde misstaget att flytta till det ställe jag står på nu.

jag har flyttat min häst ganska många gånger. o det finns absolut tillfällen då jag kännt mej hemsk.. men som nån skrev innan så är dom oftast otroliga på att anpassa sej... Det är ju viktigt att du som hästägare trivs o mår bra, annars gör du ju inget bra jobb m din häst... oftast tror jag att hästarna har lättare m flytt o anpassning än hästägarna

Det lät helt klart lugnande. Det borde vara en viss skillnad när hästen flyttar med samma ägare och inte far runt från olika människor.

jag vet att det tar emot, har fått byta stall 4 gånger på två år pga. uthyrning av hela stallet, vantrivsel, nedstängning av stall osv. det blir alltså fjärde stallet nu efter sommarbetet och jag känner mig hemsk:( det positiva nu är att vi flyttar bara några meter, alltså samma omgivning, och en av hennes tidigare hagkompisar kommer följa med henne.
Men gör det som känns bäst för dig, trivs hästägaren brukar hästen känna sig lättare till mods, verkar hon inte trivas som läget är och du vill flytta så är det bara att göra det. Man kommer otroligt långt med att vara positiv när det gäller förändringar öht :D

Vad skönt att höra dina erfarenheter!
Fortsätt gärna komma med argument för och emot allihop som har lust!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 289
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka