Flytta från landet till stan

Elina8

Trådstartare
Jag har en fundering, mina föräldrar har börjat prata om att flytta in till stan, inte mitt i centrum men lite i utkanten, förmodligen radhus eller liknande, men fortfarande i ett tätare bostadsområde och nära till tungt trafikerade vägar.
Det som oroar mig med detta är våra små katter, de är båda uppväxta med att få gå ut när de vill och har gjort det i hela sina liv. Den ena är 6 och den andra är 3, mina föräldrars tanke var att de ska kunna gå ute även där, eftersom det kommer finnas något som liknar "naturområden" i närheten, tydligen finns det någon äng eller liknande bredvid bostadsområdet.

Min fråga är då: Är det någon som har flyttat från landet och in till stan med sina utekatter? Hur klarade de av detta?

Eventuellt så kan det även bli aktuellt att flytta till lägenhet och göra låta katterna bli innekatter helt och hållet. Hur tror ni detta funkar? Båda katterna är bondkatter och vana vid att gå ute, går helst inte på låda men är såklart rumsrena.

Sv: Flytta från landet till stan

Min gammelman var innekatt tills han var 1½, sedan bodde vi på gård i 3½. Då var han utekatt, med kattlucka. Idag är han snart 13 och har levt inneliv i 8 år. Snart (inom 14 dagar) kommer han att få välja själv, vad han vill.

Det har inte varit några större problem att få honom att acklimatisera sig. När vi flyttade ut på gården var han ute i 1 vecka första gången, sen fattade han att han fick välja själv.

Fast jag har fått för mig att det är mer problem att få dem att vara inne än att vara ute. Vi har också haft en gammal katt som var innekatt länge och sen blev utekatt och det gick bra.

Vet inte varför jag har fått för mig att det är värre att ha dem inne.:crazy:

Det jag oroar mig mest över är nog att flytta till tätbebyggelsen, det blir ju helt annorlunda det här med revir och att kunna röra sig fritt. Och såklart oroar jag mig över trafiken. Är rädd att de inte ska hitta hem eller bli överkörda.:cry:

Den risken finns alltid när man låter katter vara ute utan konstant uppsikt.

Jo självklart. Men risken är betydligt större om man har tät trafik omkring sig, speciellt om katterna inte är vana vid det. Som vi bor nu är det ju inga stora vägar, och det är mycket mer ängar, åkrar och skogar än vad det är vägar, och de väljer ju såklart ängarna.
Självklart kan de bli överkörda överallt där det finns bilar, men det är ju större risk där det är mycket trafik.

Jag tycker att det är väldigt elakt att vänja en katt som är van vid att gå ut och in som den själv vill att helt plötsligt bli innekatt.

Jo självklart. Men risken är betydligt större om man har tät trafik omkring sig, speciellt om katterna inte är vana vid det. Som vi bor nu är det ju inga stora vägar, och det är mycket mer ängar, åkrar och skogar än vad det är vägar, och de väljer ju såklart ängarna.
Självklart kan de bli överkörda överallt där det finns bilar, men det är ju större risk där det är mycket trafik.

Det där håller jag med dig om.
Det är ansvarslöst att låta katter gå ute i områden nära till tungt trafikerade vägar tycker jag. Kanske kan dina föräldrar bygga en inhägnad rastgård till katterna om det blir ett radhus med lite trädgård de flyttar till?
Annars får de nog ha en "plan B", alltså se sig om efter någon som kan ta över katterna om de inte trivs som innekatter. Det kan gå, om man har is i magen och lägger tid på att stimulera katterna, men det kan ju också bli fel. Katter är individer, en del anpassar sig lätt, andra är mycket mer bestämda och svåranpassade.

Jag har en kisse som varit utekatt på bondgård i 2 år innan hon blev innekatt hos mig. Hon trivs toppen, verkar inte sakna utelivet ett dugg. Men jag har också en hankatt som bor hos mina föräldrar där det finns utemöjligheter, just pga att han aldrig skulle acceptera ett liv som innekatt, han har ett grymt stort stimulansbehov.

Lycka till iaf!
Hoppas inte dina föräldrar överväger att avliva katterna, det är tyvärr många som gör så när de flyttar, men jag hoppas inte de tänker så :)

¨Jag flyttade från landet med en "vildkatt" till lägenhet.
Det gick bra, i början var det bara lite svårt med lådan, han var ca 10 år och inte använt låda tidigare. Men han lärde sig snabbt.

Han fick gå ut i koppel och då var han som en hund.

Mina föräldrar flyttade från landet till stan och hade med sig sina 4 katter ( 3 ute och en innekatt).

Gick hur bra som helst, över förväntan faktiskt!
Hade alla katter inne i ett par dagar, så dom hinner vänja sig lite och sen gick dom in och ut som vanligt:)

Ända skillnaden är att dom inte vandrar lika mkt, utan håller sig oftast i närheten. Vilket bara är positivt såklart!

Jag tycker att det är väldigt elakt att vänja en katt som är van vid att gå ut och in som den själv vill att helt plötsligt bli innekatt.

Jag håller med dig. Jag tycker alla katter borde gå få gå ut när de vill i en bra miljö. Jag tycker inte att stan är en bra miljö för katter, det hör inte ihop liksom, men som tur är finns det ju många katter som trivs bra som innekatter.
Jag hopas verkligen att det kommer gå bra.

Veronican: Aldrig i livet att vi skulle avliva katterna, jag bor ju hemma än så länge och de är mina lika mycket som mina föräldrars, fast det är mina föräldrar som vill flytta. Skulle det inte funka att ha dem inne så kommer vi såklart försöka lösa det på annat sätt. Antingen om min syster kan ha dem eller någon annan vi känner. Får jag möjlighet så kommer jag flytta och i så fall tar jag med dem, och då kommer vi bo ca 500 meter från där vi bor nu så det skulle ju vara det bästa.
Men avliva är inget alternativ, och jag har ingen som helst förståelse för folk som ser det som ett alternativ, inte heller de som skaffar sommarkatter. Idioter.:mad:

Låter ju lite lovande, då kanske det finns en liten chans iaf. Jag hoppas att det kommer gå bra, hur vi än gör.

Jag håller med dig. Jag tycker alla katter borde gå få gå ut när de vill i en bra miljö. Jag tycker inte att stan är en bra miljö för katter, det hör inte ihop liksom, men som tur är finns det ju många katter som trivs bra som innekatter.
Jag hopas verkligen att det kommer gå bra.

Veronican: Aldrig i livet att vi skulle avliva katterna, jag bor ju hemma än så länge och de är mina lika mycket som mina föräldrars, fast det är mina föräldrar som vill flytta. Skulle det inte funka att ha dem inne så kommer vi såklart försöka lösa det på annat sätt. Antingen om min syster kan ha dem eller någon annan vi känner. Får jag möjlighet så kommer jag flytta och i så fall tar jag med dem, och då kommer vi bo ca 500 meter från där vi bor nu så det skulle ju vara det bästa.
Men avliva är inget alternativ, och jag har ingen som helst förståelse för folk som ser det som ett alternativ, inte heller de som skaffar sommarkatter. Idioter.:mad:

:bow::bow:
Bra tänkt!
Hoppas det löser sig på ett bra sätt för er!

Liknande trådar

Övr. Katt Hej Vi bor just nu ute i skogen med våra två katter. En 7 åring och en kattunge som ännu inte varit utomhus. 7 åringen är knappt ute...
Svar
9
· Visningar
1 424
Senast: Lingon
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 285
Senast: Raderad medlem 148099
·
Övr. Katt Jag är uppväxt med katt men det har alltid varit "bondkatter" och naturligtvis fick de gå fritt ute som de ville. Nu har vi flyttat till...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 868
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Efter en flytt bor jag numera i lägenhet i utkanten av en stad, i närheten till landet och grönområden. Har eget stall 10 minuter med...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama