Flytta eller inte?

Sv: Flytta eller inte?

Vi hade vår shettis ensam i kanske ett halvår. Och undertiden så märktes det inte så mycket. Hon blev lite nedstämd men inte så farligt.
När vi sen skaffade fler hästar däremot så var hon helt för'ndrad! Totalt livrädd för att bli lämnad ensam!
Hästar mår inte bra av att stå själv under längre tid!

jag håller med om att hästar bör inte stå själva då de är flockdjur.. men... min häst har till och med blivit arg på andra hästar, han vill va själv och ostörd, han har aldrig visat tecken på att må dåligt av att gå själv. vi har till och med haft djurskyddsinspektör hos honom 2 gånger och vi har vart helt fri från några som helst anmärkningar.
alltså alla hästar måste inte ha sällskap. de är individer och det finns de som upplevt saker tidigare som gör att de mår fint av att få va ensamna.

Det går säkert bra gissar jag.. Åldern på era häster som stått ensam framkommer inte, men min blir 2,5 i mars. Det är ju lite det som känns så dumt, hon skulle ju behöva lekkamrat. Inte för att hon är sådär jätteleksugen oftast men.. Hon skulle verkligen behöva nån som trycker ner henne i skoskaften ibland oxå!*ler*

Hej! Ville bara fråga en sak, var detta bete i furusjö? Tyckte jag kände igen hästen på bilden^^ hade min häst Triad där, dom gick i samma hage(om jag inte är ute å cyklar...) Tycker att du ska flytta till det stallet, det blir ju billigare och som det verkar av ditt inlägg så är ju hästen van att gå ensam i hagen, det är ju inte SÅ långt kvar till sommaren!:)

hoppas att allt ordnar sig

//Kissan (Emelie)

Hej du! Alldeles riktigt , det är samma häst!! Ja, jag kommer flytta så snart som möjligt gissar jag, väntar bara på tillskott i kassan. Har ni planer på att komma tillbaka till sommaren? Mår hästarna bra?
Mvh Heidi

Jag tror säkert att det finns hästar som vill vara ensamma..typ i hagen och så.
men jag tycker liksom inte att det känns rätt.
Även om de oftast vill vara själv så tror jag att de mår bra av att bara ha någon i hagen lite längre bort om de skulle vilja "prata" lite med en jämlike;)

Jag tycker inte heller det känns bra, inte ett dugg bra, men det känns heller inte bra o vara helpank den 1 varje månad..*ler*

Hallo!!! det är bara du kommer å hämtar Goliat så får tussan en kompis!!!!
Men är ju snart Mars å så super långt är det ju inte till sommaren.. om hon nu inte flyttar dit tidigare... Visst så är hästar flock djur..Men då ska ju hästarna stå tillsammans i hagen åxå isåfall då..Och efter som jag har hingst så står han sj.. Å då kan ju han inte må bra av det då??=) även om han har hästar runnt i kring sej så är han ju ändå inte en del av en flock?
Men överallt ser man ju hästar som står själva hela livet.. Mina kusiner hade en travhäst i ca 5 år å den stod själv hela den tiden... Å den hästen tyckte det bara va skönt att komma ifrån stress å allt... Han stod i ett privat stall som ridhäst innan men han blev stressad för minsta lilla häst å männsika som gick förbi han... Å då vill man ju hästens bästa å flyttar honom till ett eget stall så han fick lung å ro... Och det tog inte lång tid förens han blev en underbar häst!! Jaja å som sagt så är jag ju dålig på att skriva men hoppas nån fattar vad jag vill ha sagt!!!!

Tack! Skulle gärna hämta honom! och "råka" släppa ihop dem! jag måste komma o titta när di ska visa honom i sommar! Jag flyttar antagligen i helgen el början på nästa vecka. Känns inte helt kul, men jag hoppas att stallägaren skall ta sitt förnuft till fånga o flytta strax därefter..

Men vänta nu.
Jag ser det så här: Du måste verkligen reda ut detta med ägaren till nya stallet innan du flyttar! Tänk om hon "aldrig" kommer vilja flytta hästen dit? Det finns ju faktiskt folk som ångrar sig och inte vill ha den hemma...
Du har en unghäst och det är mycket ansvar. Visst, hon kanske fixar att leva ensam ett tag, men är du helt hundra procent säker på att det kommer finnas lämpliga hagkompisar till henne i sommar? Andra unghästar?

Du måste ha en långsiktig plan, för den där stallägaren låter på dina ord inte riktigt pålitlig...

Personligen hade jag nog försökt reda ut rejält med stallägaren var hon står och hur hon tänker, annars försökt hitta ett annat stall, där jag vet att det finns andra unga kompisar där hästen får gå i en liten flock.

Lycka till.

PS: kanin kanske kan vara mysigt för dig men jag tror inte hästen får ut ett skvatt av det sällskapet, om man tänker på vad en häst får ut av andra hästkompisar.

Tryggheten av flocken som ett flyktdjur behöver, hjälp att vaka emot faror.
Leken, kamp om rangordning och tryggheten att veta sin plats i en grupp.
Någon att klias med, vifta flugor, kommunicera med.

En kanin kräver också mycket jobb. Å de kan leva länge, du måste mocka buren varje dag, hålla kaninen, gosa, leka, stimulera kaninen. Ha stor härlig bur så kaninen kan äta gräs, gräva och skutta runt, en bur du kan flytta runt sommartid så att nytt gräs finns, men även med skugga och utan möjlighet för nåt rovdjur att ta sig in och äta upp kaninen... Dessutom är det synd om ensamma kaniner också, de ska helst ha en kaninkompis att leka med, tvätta varandra, sova ihop och få utbyta av varandra. Häst och kanin är inget matchande par...

Nej, kanin hade jag låtit bli om jag var du.

Saken är den att hon säger att hon ska flytta, jag har bara inte fått datum än. hennes eget stall ligger 10 min promenad från det stall där vi står nu, så jag tror inte att hon tänker låta bli att flytta, det är bara frågan när. Och i sommar VET jag att det kommer hästar, så de annonserar ut sommarbete. Men jag hoppas ju självklart att hon inte ko´mmer behöva stå ensam så länge. och skulle det ko0mma fram att hon inte vill flytta, så tar jag dit min andra häst som sällskap. Men det kan jag inte göra förren jag fått definitivt nej. Ägaren till det stall där vi står nu, är dålig, och när hon är borta måste ägaren till det nybyggda stallet ta hand om deras stall. Det är därför inte vill flytta, för hon vet inte exakt när de ska bort o vara borta ett tag nästa gång.. Nån som hänger med? Är så svårt att förklara..men till mig säger hon att hon ska flytta, vet bara inte när.

haha du kanske ska vänta lite me å släppa in tussan me grålle isf!!!!:angel: hon e ju inte allt för gammal än=) men när det blir dags för henna att få egen bäbis kommer ju goliat va 10 gånger snyggare än nu:rofl:
när han växt klart å allt!!
Jag hängde allt med på din stallförklaring tillslut!! (zandra har en tendens till att inte va så smart ibland:angel: ) men hon lär ju flytta till sitt nybyggda stall annars är hon väll som hon är!! :crazy: å om inte annat kommer det ju dit andra hästar förr eller senare=)

Jag hade då aldrig ställt min häst ensam dygnet runt. Hoppas att det förbudet kommer snart. För mej skulle det inte vara nån ursäkt att jag inte hade råd. Har man häst så har man häst.
Vem vet när hon flyttar sin häst så din får kompis. Näe, jag hade sett till att låna nån ponny eller nåt som sällskap.. kan inte va så svårt att hitta, eller löst det på annat sätt.

Tro mig, det är ingen önskelösning..
Skillnaden blir inte särskilt stor, idag går hon ensam i hagen, och har en box som ligger lite ensam i ett hörn, alltså ingen kontakt med andra hästar på nätterna heller, förutom att hon ser dem. Nej, nu måste jag iväg till stallet!

kan du inte leta upp något annat stall eller anläggning där du kan stå? måste ju finnas nåt där hon kan få kompisar och in och utsläpp...
jag skulle inte ställa henne själv, som sagt så kan dom tappa flockbeteendet och få jätteproblem med andra hästar sen... kanske ring nån ridskola och fråga om dom har nån konvalescent som du kan ha som sällis under tiden då?

Nu flyttar hon iaf... Hoppas att ägeren flytta nu oxå! hon har sagt att hon ska det, men har fortfarande inget datum.. Min stackars lilla pålle.. Hoppas det går bra, annars får jag väl lov att flytta tillbaka henne..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 550
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat