Flytta eller inte?

Tussilago

Trådstartare
Då det här handlar om hästens välmående så lägger jag den här....
Vill ha lite råd om min o hästens situation.
Stog på bete i somras och ägarna till det byggde stall, o jag sade att jag vill stå i det nybyggda stallet när det är klart. Och det fick jag. Hästarna gick ute till nov, och då flyttade den andra hästen hem, så min blev ensam. Det nya stallet var inte riktigt klart. Flyttade henne då till tränarens stall, där även hon som har det nybyggda stallet har sin häst. Sade jag skulle stå där en mån ca. är nu inne på 3dje.
Tränarens stall kostar 2000 kr i mån inkl foder o mockning. Hon får inte längre gå ut där då hon går igenom staketet. Så jag får åka upp o släppa ut/ ta in henne själv, kan jag inte det får hon stå inne. Jag släpper ut henne i sommarhagen utanför det nybyggda stallet.
Jag vill flytta henne till det nybyggda stallet för jag har inte råd att betala 2000 i mån plus all bensin det blir att åka. Ägaren till stallet verkar av nån anledniing inte sugen på att flytta än, så flyttar jag henne så blir hon helt ensam. Idag går hon ensam i hagen dagtid utan se andra hästar, men ser andra hästar i stallet. Så frågan är, ska jag flytta henne till det nya stallet, där hon får stå helt ensam dygnet runttills vidare eller ha kvar hos tränaren där jag inte har råd?
Resorna blir ju detsamma iaf, måste ju upp 2 ggr per dag, men kommer få i det nya stallet en hyra på max 500 exkl mat. Ä så villrådig, är mest inne nu på o flytta henne, men det känns osäkert när jag inte vet när hon som äger stallet tänker flytta sin häst. Tänk om min häst får stå ensam ända fram till sommaren, det är ju ohållbart! Så hjälp mig här nu...Kan tillägga att hon är helt oberörd över att vara ensam.

Sv: Flytta eller inte?

Men blir det billigare om du betalar en kallhyra på 500kr o sen måste köpa all mat på det?

Saken är att jag redan har i princip all mat till henne inköpt o klart. Har 1500 kg hösilage, samt ca 1 ton hö. Måste nog köpa lite mer hö, men jag tror det blir billigare. Hästen äter ju inte mat för 2000 kr i månaden..

Hej!

Vore jag du skulle jag flytta henne till stallet hon får stå ensam..det handlar ju bara om nån/några månader sedan är det sommar..och är hon dessutom inte orolig utan andra hästar så är det ju ingen fara.
Skillnad om det hade handlat om en lång tid det är givetvis inte bra.
Min kompis hade sin häst själv i perioder och det gick bra, även om de allrahelst vill ha polare, men för så kort tid..helt ok..ett annat tips skulle vara att skaffa en liten kanin med om du känne ratt du ahr tid det är iallafall lite sällskap...;)
Lycka till!!!

Tack för svaret! Jag har faktiskt funderat på att skaffa kanin, räcker det om den står utanför boxen? Jag känner som du säger, hon är helcool med att vara ebnsam, så jag tror inte hon far illa av det, det jag är orolig för att hon ska utvecka mer dominans, och kanske bli svår att släppa ihp med andra igen, fast, hon går ju ensam nu oxå så det är ju ingen skillnad.. tack för att du/ ni orkade läsa!

Prata med tjejen som äger nybygget!

Förklara för henne hur du ser det, att du tycker det är bättre att flytta hästarna till henne. Hör med henne om ni inte kan göra upp ett schema för hur många utsläpp, fodringar etc ni ska ansvara för var, ni hjälps ju åt.

Kanske fegar hon för att hon tycker det är för mycket jobb? Då kan du kanske övertyga henne om att ni löser det tillsammans...

Jag har ju redan erbjudit mig att ta henne :idea:

Blossom har stått själv en del (i sitt förra stall) och jag upplevde inte att hon blev kaxigare av det - tvärtom var hon mer angelägen om att vara "kompis" när man kom dit, för människor var ju det enda hon hade. Däremot har hon blivit kaxigare nu när hon står med en kallblodstravare som hon totalt dominerar, tror att hon resonerar som så att om hon kan bestämma så fullt över Viggo så måste hon ju även ha en chans att få bestämma över mig också... så det "diskuterar" vi emellan varven.

Jag tror att huruvida hon lider av att stå själv eller ej är svårt att svara på. Blossom verkade helt tillfreds med att vara ensam, även om hon blev ganska glad varje gång hon såg min bil komma uppför backen och hon verkar tycka att det är ok att stå med andra hästar också. I stallet gillar hon att ha sällskap, ställer jag in henne först nu för tiden så står hon och bankar på väggarna och gnäggar ända tills någon av hennes kompisar kommer in. Det enda jag med säkerhet konstaterat gällande henne och hagkompisar är att hon vantrivdes lite på betet i somras då hon stod tillsammans med en halvblodsdam som var ganska bestämd och dominerade Blossom. Då ville Blossom inte gå in i hagen när vi varit ute :mad:

Det jag försöker säga är att det nog är väldigt individuellt hur mycket en häst vill ha sällskap. I Blossoms fall har hon ju under ganska långa perioder av sitt liv varit just ensam - och därför tror jag att hon tappat en del av sitt naturliga flockbeteende. Hon har helt enkelt lite svårt att veta hur hon skall vara med andra hästar och är ganska nöjd med att vara själv. Hon går oftast ensam (alltså en bit bort) i hagen även om det är andra hästar där. Hur Tussan skulle reagera på en flytt är ju svårt att veta, men det är förhoppningsvis en kort period. Kan vara värt att prova.

Tack för svaret! Jag har faktiskt funderat på att skaffa kanin, räcker det om den står utanför boxen? Jag känner som du säger, hon är helcool med att vara ebnsam, så jag tror inte hon far illa av det, det jag är orolig för att hon ska utvecka mer dominans, och kanske bli svår att släppa ihp med andra igen, fast, hon går ju ensam nu oxå så det är ju ingen skillnad.. tack för att du/ ni orkade läsa!

Nej den behöver inte vara i boxen.. ha den i en bur precis utanför så din pålle kan se den...:)

Du behöver inte vara orolig för det här med dominas , det har jag aldrig märkt av hos hästar som stått ensama, det beror på hur de är som individer...lycka till nu..

Tack! pratade med en kaninuppfödare idag faktiskt, har länge velat ha en och nu har jag ju en bra "ursäkt". Måste bara bygga eller köpa en bur! Det blir nog en fransk vädur isåfall..
Hon är ju rätt jobbig mot andra hästar och skiter fullständigt i om de säger åt henen, hon flyttar sig inte. det är det jag är rädd ska förvärras om hon går helt ensam länge. men det kasnke inte inträffar.. Tack!

men en kanin kan du ju inte ha som sällskap?

Jag förstår ju oxå att en kanin aldrig kan vara lika bra som en hästkompis, men det är ju nåt iaf. Min syster hade sin kanin lös i boxen hos sin häst, men det vågar inte jag isåfall. Har jag tur så blir hon inte ensam så länge! *hoppas*

om hon inte har problem med att gå själv i hagen så är det nog ok att hon går själv i det nya stallet ett par månader. min häst har gått flera år utan kompisar och han har aldrig visat ändrat beteende vare sig med eller utan hästkompisar. tror faktiskt till och med att han gillar att va själv, ingen som stör honom när han ska äta, ingen som tuggar på honom osv.:)

Finns det inte nån liten shettis som du kan låna några månad/-er? Det blir ju ändå billigare än att stå kvar i det andra stallet. Ägaren till det nybyggda flyttar kanske tidigare än vad du tror.

Jag tror faktiskt att jag läst någonstans att det är olagligt att ha en häst själv.. Fast jag ska inte svära på att det är så, för kommer inte ihåg vem det va som sa det till mig... Men jag ska ut och surfa och kika nu.. Hoppas det löser sig vilket som.

Precis som fjordtokan skriver, finns det ingen shettis som du kan låna ett tag? Synd att du inte bodde här, vet nämligen av en. Men annars om hästen inte tar skada eller blir lessen av att vara själv så tycker jag att du kan flytta den. Vi hade våran gamla häst ensam en hel vinter, men an mådde inte dåliga av de (vad vi kunde si iaf).

Men nu tycker dock jag att man alltid ska ha hästkompis till sin häst...

Lycka till!

tyvärr så finns det inte någon lag mot det. Men det har varit på agendan ganska nyligen..

Vi hade vår shettis ensam i kanske ett halvår. Och undertiden så märktes det inte så mycket. Hon blev lite nedstämd men inte så farligt.
När vi sen skaffade fler hästar däremot så var hon helt för'ndrad! Totalt livrädd för att bli lämnad ensam!
Hästar mår inte bra av att stå själv under längre tid!

Tack så mkt för era svar. Jag tror som sagt att jag kommer flytta henne. Jag tycker oxå givetvis att de ska ha sällskap, det är därför jag är så tveksam, för det känns inte riktigt bra att ha henne ensam, ens för ett litet tag. Tror jag tycker det är jobbigare än hästen..Tyvärr känner jag inte till nån shettis, men som nån sade, stallägaren flyttar kanske fortare än jag tror! *hoppas* Nu väntar jag bara på pengar så att jag får råd att köpa spån till boxen, det är det som fattas..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 550
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat