Flytta eller inte flytta?

K

kinkie

Hur hade ni gjort i min sits? Det gäller alltså antingen att stå kvar där jag står nu eller flytta.

Nuvarande stall:
- Litet stall med fyra hästar uppstallade och tre på lösdrift
- Kollektivt med ca 5 pass/vecka
- Tre fodringar dag
- Underbara ridvägar!!!
- Flera ridbanor ca 10 minuter skrittväg bort som man får rida på
- Hästen trivs sjukt bra
- I stort sett bra folk som står där
- Stallhyra 500 kr månad
- Får köpa hö på gården för 1 kr/kg med sjukt bra värden!

Nytt stall:
- Lite större med 10 boxar
- Kollektivt även här men endast 3 pass vecka
- Fyra fodringar/dag
- Ridhus och ridbana på gården
- Bra ridvägar
- Har kompis som står där och trivs jätte bra
- Stallhyra 1900 kr månad. Då ingår: hö, strö, havre, fritillgång till ridhus och ridbana när det inte är bokat.

Anledningen till att jag funderar på att flytta är egentligen småsaker som stör.
Några exempel:
- En i stallet jag står nu åker gärna bort flera veckor i streck utan att fixa någon som tar h*ns pass. Alltså måste vi andra i stallet ta extra pass och det har jag varken tid eller lust med. de senaste tre månaderna har det handlat om totalt 6 veckor som h*n har varit borta. H*n tar några extra pass när h*n kommer tillbaka men absolut inte i den utsträckningen h*n är borta.

- Jag jobbar heltid och kan inte ta vilka pass som helst då jag har ett jobb där jag verkligen inte kan komma och lukta lite häst (jobbar nära kunder som kan vara allergiska tex). Utsläpp får jag ta de dagar jag har sovmorgon och lunch de dagar jag har långlunch. Jag har alltså inte riktigt tid att stå i ett stall där det är så pass många pass. Och speciellt inte när det blir extra pass tittsomtätt. Det här är väl egentligen det största problemet

- Stallägaren gör inte mer än vad h*n måste. Ex. Gödselstacken måste tömmas, vi måste skotta upp allt högst upp och den är ca fyra meter hög nu så det är inte det lättaste när allt bara rasar ner igen. När jag tog upp det med h*n vände hon på klacken och gick.

- Tråden har låssnat ifrån två stolpar i hagen. Det hände i lördags och är fortfarande inte åtgärdat.

- Under regn och mörker månaderna så vill jag ha ridhus!!

Sen är det väl lite sånna småsaker som blir i stall. Det är ju väldigt sällan helt perfekt ;) Men egentligen så trivs jag väldigt bra i det här stallet och hästen har blivit en helt annan häst sen vi flyttade dit. Hon stormtrivs verkligen!
Jag ska prata med stallägaren om att jag inte har tid med att ta extra pass och att jag tycker att h*n måste fixa det som måste fixas helt enkelt. Blir det en flytt så blir det antagligen inte förren efter sommaren ändå. Så jag kommer antagligen hinna ångra mig flera gånger om :p men jag har tänkt ringa och ställa mig i kö i det andra stallet iallafall, det går ju att tacka nej om saker bättrar sig där jag står nu...

Men men, vilket stall hade ni valt?
 
Sv: Flytta eller inte flytta?

Hur långt har du till stallen?
 
Sv: Flytta eller inte flytta?

7 km dit jag står nu och strax över milen till det andra stallet.
 
Sv: Flytta eller inte flytta?

Eller det är nog snarare runt 1,5 mil till det andra stallet.
 
Sv: Flytta eller inte flytta?

svår sits...

tror du hästen kan trivas i andra stallet? har du haft den i stall innan där den inte trivts (eftersom du skrev att hon blivit som en annan häst i detta stall o trivdes super)??

jag hade iaf varit lite försiktig, för om hästen trivs bra o haft tendens att inte trivas i andra stall, så kanske den heller inte trivs i sitt nya...
 
Sv: Flytta eller inte flytta?

Oj svårt
Stall 2 låter onekligen bra.
Hur lång utevistelse har hästarna på de olika ställena?
Men hade kanske inte gett upp stall 1 heller,
det finns ju många fördelar som du nämner
så om ägaren ser till att laga staketet, tömma gödselhögen,
och inte låta er ta den andres pass så hade jag nog stått kvar.
 
Sv: Flytta eller inte flytta?

Jag vet att JAG kan trivas i det andra stallet. Helt klart. Och jag tror att hästen kan göra det också. Tidigare hade jag henne här hemma på gården och då hade vi bara två hästar. Visserligen var hon skadad större delar av den tiden och var precis på väg att sättas igång när vi flyttade dit vi står nu, så att hon får röra på sig nu tror jag också påverkar att hon mår så mycket bättre.
 
Sv: Flytta eller inte flytta?

De går ute 7-19 i nuvarande stallet. Osäker på hur länge det är i det andra stallet.

Det är så jag känner också! Egentligen är det så små saker som stör mig, men små saker blir stora när det blir några stycken. Och så är det det där med tiden också. Jag komme antagligen få ännu svårare att ta utsläpp till hösten.
 
Sv: Flytta eller inte flytta?

Desto mer jag tänker så hade jag nog stått kvar.
Har du tänkt på att i det nya är det färre pass/v men det är ju fler hästar där så varje pass kanske tar mer tid. Dessutom är det dubbelt så långt dit, så det tar förmodligen längre tid varje dag och det går mer bensinpengar (om man kör bil).
 
Sv: Flytta eller inte flytta?

Jo det är ju sant. Men det är egentligen inget problem hur lång tid det tar med passen utan det är att få till den där luckan i schemat som krävs. Ex. så har jag sovmorgon en dag i veckan så då är det perfekt att ta utsläpp, lång lunch har jag ibland så då funkar det fin fint att ta luncher. Men det är ju inte så ofta som de här luckorna kommer. Där jag står nu ska passen fördelas jämnt alltså kan jag inte ta en morgon, en lunch och tre kvällar per vecka. Så det är där som kör ihop det.

En fördel där jag står nu är veterinär klinik på 10 minuters skrittavstånd... Men blir hon halt måste jag ändå åka till atg kliniken så då blir det transport ivilketfall
 
Sv: Flytta eller inte flytta?

Jag skulle flyttat till det andra stallet!
Dels för att det är mindre pass och du säger att du inte känner att du har tid ordentligt, sen också för ridhusets skull.
 
Sv: Flytta eller inte flytta?

Om det nya stallet har lika bra utevistelse som hästen har nu och du tror att det inte blir för stort så att din häst blir stressad/mår dåligt av det så hade jag nog flyttat, att få ha mindre antal pass och ridhus är faktiskt värt väldigt mycket om man vill hålla igång sin häst ordentligt året om...
 
Sv: Flytta eller inte flytta?

Precis det oroar jag mig också lite över att det ska bli för mycket runt om henne. Det är ju rätt stor skillnad på tre till hästar i stallet eller nio. Men samtidigt så vänjer hon sig nog, hon brukar kunna anpassa sig gaska bra så länge hon får röra på sig. Annars blir hon lätt stressad.
Ska höra lite mer med min kompis om det är lugnt i stallet eller om det är mycket spring =)

Hästen har ju stått på täby förut så ett större stall borde inte vara något större problem egentligen.
 
Sv: Flytta eller inte flytta?

Antar att du menade något av galoppstallen på täby, eller?
Nu vet jag ju inte hur hon trivdes där, men var hon lugn och trygg där borde det ju inte vara något större problem.
Jag vet dock hur mina hästar har reagerat, dem har alltid trivts mkt bättre i små stall, har tänkt att dem vänjer sig och dem fungerar ju bra på tex en tävlingsplats men mina har inte trivts något vidare i större stall trots att jag försökt vänja in dem.
Numera håller jag mig borta från dem, men ridhus är väldigt lockande, jag skulle nog också trivas i ett sånt stall :P

Men jag hoppas att jag hittar mark snart så jag kan bygga min egen gård, och då blir det ett litet stall med eget ridhus och ridbana på gården :)
 
Sv: Flytta eller inte flytta?

Ja precis ett av galoppstallen.
Flyttar jag så är det säkert inte heller några problem att flytta tillbaka så länge det finns plats :)
 
Sv: Flytta eller inte flytta?

Jag tycker inte att det är antal boxplatser som brukar avgöra om hästen trivs eller inte.
Det kan vara väldigt stor skillnad mellan två stall med samma antal hästar beroende på rutiner, regler, folk osv.
10 hästar ser inte jag som ett speciellt "stort" stall utan ganska normalt.
 
Sv: Flytta eller inte flytta?

Jag tycker nr 2 låter bra jag. Ridhus är ju bara superbra att ha tillgång till, och det andra låter bra det med. Sen gillar jag när det är lite fler människor i stallet...
 
Sv: Flytta eller inte flytta?

Jag tycker inte att det är antal boxplatser som brukar avgöra om hästen trivs eller inte.
Det kan vara väldigt stor skillnad mellan två stall med samma antal hästar beroende på rutiner, regler, folk osv.
10 hästar ser inte jag som ett speciellt "stort" stall utan ganska normalt.

Allt är ju relativt, mina hästar har blivit oroliga när dem stått i stall med ca 10 hästar eller mer. Ett stall med 10 boxplatser är ganska stort, det är ju inte speciellt många som har det antalet hemma eller fler om det inte är någon typ av anläggning för träning/tävling.
Men hur som helst har det helt enkelt blivit för mycket spring runt mina hästar då för att dem skulle trivas.

Däremot har jag aldrig haft problem med dem när det varit 4-5 hästar i stallet oavsett rutiner och människor. Men det har då varit mindre spring med olika människor och hästar överallt.
 
Sv: Flytta eller inte flytta?

Tack för alla svar!
Står nu i kö till det andra stallet iallafall, det var 2-3 stycken ungefär som stod före så det är ju en del vänte tid. Så vi får se helt enkelt när det blir ledigt hur det känns då, har saker inte bättrat sig blir det nog en flytt :)
 
Sv: Flytta eller inte flytta?

Det är oacceptabelt att någon åker iväg och bara överlämnar passen.

Kan ni inte ordna en automatisk grindöppnare som släpper in hästarna till lunchhöet, det skulle minska antalet stallpass en hel del?

Men vilket stall du bör välja kan du nog endast svara på själv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
16 973
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 601
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 857
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp