Flytta bolån for dummies

strawberrysylt

Trådstartare
Goddag allvetande Buke.

Jag blev så förvirrad idag, hjälp mig tack.

Jo, vi har ett huslån, eller rättare sagt vi har tre huslån ett på 1 år, ett på två år och ett rörligt (bindningstid 3 mån alltså).
Det 1 år långa lånet löper ut nu snart och vi vill flytta det till en annan bank (även det rörliga).
Men, alltså hur går det till? Vi är ju skyldiga den första banken pengar? Min man (!) försökte förklara det för mig nyss, men jag fattade inte riktigt.
Vi har alltså fullgjort vår plikt och betalt ränta till dem i ett år och kan nu fladdra vidare, men den obetalda delen av lånet då?

🤔😆💰💰💰
 
Det som gör att ni är skyldiga banken pengar är att ni har ett lån med två års bindningstid kvar. Det kallas ränteskillnadsersättning.
Vad jag vet så finns inga banker som tillåter bolån i två olika banker, så lånet på två år behöver också lösas nu.
 
Det som gör att ni är skyldiga banken pengar är att ni har ett lån med två års bindningstid kvar. Det kallas ränteskillnadsersättning.
Vad jag vet så finns inga banker som tillåter bolån i två olika banker, så lånet på två år behöver också lösas nu.

Åh? Jag är inte van vid att ha lån, men vi hade tänkt flytta bara delar av lånet, får kolla upp det!

Tack @Görel och @sthu :)
 
Det går inte att ha lån på samma fastighet i flera banker.
Bundna lån är därför en sorts inlåning.
Vilket är en del i villkoren för lånen.

De går att köpa ut med ränteskillnadsersättningen.
Men inte att dela upp mellan banker.
 
Åh? Jag är inte van vid att ha lån, men vi hade tänkt flytta bara delar av lånet, får kolla upp det!

Tack @Görel och @sthu :)
Det handlar om att bankerna kräver att de ska ha bästa rätt i inteckningarna på fastigheten. Alltså vara den som står först i kön att få pengar om den tvångssäljs.

Har man flera pantbrev på en fastighet så har de en inbördes prioriteringsordning. Så det kommer alltid att vara den ena banken framför den andra om du lånat på två ställen. Därför vill de inte ge dig ett bolån om de bara skulle bli placerad som tvåa.
 
Går utmärkt att ha lån i olika banker. Har t.o.m. sett fastigheter med tre olika långivare. Beror dock lite på hur pantbreven ser ut, hur högt belånade ni är, inkomster mm. Kan vara att pantbreven behöver delas för att båda bankerna ska kunna få sin del. Ju lägre belåningsgrad ni har ju högre är sannolikheten att en annan bank kan ta över en del. De kan även ställa krav på att övrigt engagemang flyttas. Men utan detaljer är det omöjligt att säga. Kontakta banken ni vill byta till och hör.
 
Går utmärkt att ha lån i olika banker. Har t.o.m. sett fastigheter med tre olika långivare. Beror dock lite på hur pantbrev
Går utmärkt i teorin, men de flesta banker säger helt enkelt nej. Övriga omständigheter spelar viss roll (bland annat hur högt belånad fastigheten är - eftersom det spelar stor roll för värdet av att vara tvåa ).

Det finns en del inlåsningsfunktioner i systemet, det här är ett av dem. Själv är det ofördelaktigt att byta eftersom försäkringen för lånet då upphör (om inte ny långivare erbjuder samma utan att vilja pröva).
 
Går utmärkt att ha lån i olika banker. Har t.o.m. sett fastigheter med tre olika långivare. Beror dock lite på hur pantbreven ser ut, hur högt belånade ni är, inkomster mm. Kan vara att pantbreven behöver delas för att båda bankerna ska kunna få sin del. Ju lägre belåningsgrad ni har ju högre är sannolikheten att en annan bank kan ta över en del. De kan även ställa krav på att övrigt engagemang flyttas. Men utan detaljer är det omöjligt att säga. Kontakta banken ni vill byta till och hör.
Är det för "vanliga bolån" till "vanliga kunder" med "vanliga bostadsfastigheter" som du har sett det tillämpat i praktiken?
 
Är det för "vanliga bolån" till "vanliga kunder" med "vanliga bostadsfastigheter" som du har sett det tillämpat i praktiken?
Japp. Men skulle säga att det är vanligare på lantbruksfastighet (som jag mest jobbat med).

Men bara för att det förekommer betyder inte att jag rekommenderar det. För mig hade det inte varit värt krånglet utan jag hade väntat in det andra lånet.
 
Går utmärkt i teorin, men de flesta banker säger helt enkelt nej. Övriga omständigheter spelar viss roll (bland annat hur högt belånad fastigheten är - eftersom det spelar stor roll för värdet av att vara tvåa ).

Det finns en del inlåsningsfunktioner i systemet, det här är ett av dem. Själv är det ofördelaktigt att byta eftersom försäkringen för lånet då upphör (om inte ny långivare erbjuder samma utan att vilja pröva).

Nu har jag ju inte jobbat med handläggning av lån i teorin utan i praktiken 😉

Sen förekommer det faktiskt att banken inte känner till att det finns fler långivare. Vid delade pantbrev kan pantbrev som banken tror är obelånade visa sig vara säkerhet i en annan bank. Bäst är när en bank begär pantbrev till ett lån som de beviljat och så visar det sig att det redan är belånat. Finns många varianter av detta. Många har förvånansvärt dåligt minne när de ska redogöra för sina lån för nya banken 😏
 
Nu har jag ju inte jobbat med handläggning av lån i teorin utan i praktiken 😉

Sen förekommer det faktiskt att banken inte känner till att det finns fler långivare. Vid delade pantbrev kan pantbrev som banken tror är obelånade visa sig vara säkerhet i en annan bank. Bäst är när en bank begär pantbrev till ett lån som de beviljat och så visar det sig att det redan är belånat. Finns många varianter av detta. Många har förvånansvärt dåligt minne när de ska redogöra för sina lån för nya banken 😏

Men är det verkligen rätt att kalla det för en "utmärkt" möjlighet? Jag tycker det låter som att man måste hoppas på att bankerna inte upptäcker det...?
 
Men är det verkligen rätt att kalla det för en "utmärkt" möjlighet? Jag tycker det låter som att man måste hoppas på att bankerna inte upptäcker det...?
Ser att jag uttryckt mig klumpigt. Menade mer som roligast/skrattar åt hur tokigt det kan bli. In ett sådant läge kommer ju nya banken dra tillbaka lånet om inte det gamla lånet löses eller det finns andra lämpliga pantbrev, så definitivt inget att rekommendera.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
Svar
18
· Visningar
860
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi När man ska binda om räntorna på sitt lån, gör banken en ny värdering av huset då? Motsvarande hus i området har gått ner typ 200k i...
Svar
17
· Visningar
1 742
Senast: Acto
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 782
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp