Flytta- beteendeförändring?

_Eulalia_

Trådstartare
Har haft mina kusar på samma ställe hela tiden, men nu är det dags för min första flytt och kusen ska så klart hänga med. Men jag blir lite skrajsen när jag hör om alla hästar som totalt ändrat beteende när dom flyttat(och även mindre förändringar så klart, både positivt och negativt):crazy: Har läst många trådar, både gamla och nya där det pratas om detta. Hör även hört att man kan för det mesta räkna med att hästen ändrar sig vid en flytt.
Detta skrämmer mig väldigt för jag vill gärna ha kvar min ögonsten precis som han är.:crazy: På båda ställena kommer det göras/görs det allt för att han ska ha det så bra och likvärdigt som möjligt.

Så ni som har flyttat era hästar, har ni märkt någon beteendeförändring?

Sv: Flytta- beteendeförändring?

Jag skulle inte oroa mig ö.h.t.
Min häst ÄLSKAR att flytta! Är en fullblodsgrabb som jag haft sen han var nyss fyllda 4, han är 11 i år. Har stått på en massa olika ställen och han har alltid bara tyckt det är superspännande, lugn som en filbunke och det har bara varit att installera honom i boxen, ge honom hans mat, och sen nästa dag har jag släppt ut i ny hage med ny kompis/kompisar utan några som helst reaktioner, och sen sadlat och ridit rakt ut i skogen på nya vägar fram emot eftermiddan. har aldrig ens från dag ett haft ngn sorts period där han behövt omaklimatisera sig eller ngt konstigt ö.h.t!
har du en trevlig individ som är lugn i psyket och trygg i sig själv har du absolut inget att oroa dig för! du hör mer om de som inte funkar än de som funkar - dessa har liksom ingen anledning att skriva om ngt ;)

Gör ingen grej av det själv så är jag säker på att det blir superbra :)

skulle hästen vara lite orolig första dagarna så ta det lugnt i vilket fall - det går över :)

Senast ändrad:

Jag har haft min häst sen hon var tre år, nu är hon 15, och klart vi har flyttat några gånger genom åren. Jag märker ingen större skillnad på henne, mer än att hon tycker det är lite spännande med nya ställen och nya saker att kolla in, så länge som det är jag som ansvarar för hennes dagliga skötsel och omvårdnad. Däremot var hon utlånad på foder några månader förra året, med nytt stall och allt. Jag tyckte att hon verkade lite sur och orolig där, men om det berodde på det nya stallet och dess rutiner eller om det var ryttarbytet som bekymrade henne vet jag inte. Kanske kombinationen.

(Då jag pluggade brukade jag alltid ta med henne hem till uppfödaren över sommaren, hon är mycket bestämd med att hon då ska ha sin gamla box som hon hade i flera år, annars bryter hon sig ut ur den felaktiga boxen och traskar omkring på stallplan på morronen, lite lagom misslynt sådär. :D Där hon står nu skiter hon i vilket, så länge hon gillar hästarna i boxarna bredvid. Annars ryker väggarna... :o)

Nej , han har flyttat 4 ggr och bara en gång var det problem, men då var det för lite bete som orsak. I de andra stallen har det gått jättebra. I nuvarande stall har han bytt flock några gånger men inga stora problem.

lite KL
Jag tror att det beror lite på ägaren/ryttaren också. Om man inte signalerar oro så går det bättre.

Ingen beteendeförändring men däremot en beteendeförstärkning.

Min häst är inte så förtjust i att bli lämnad av andra hästar, speciellt när han står i stallet. När han är hemtam så blir han bara lite orolig och kan trampa omkring nån minut och sen är det över. När han är på ett nytt ställe så blir han betydligt mer stressad och det tar längre tid för honom att lugna sig igen dvs beteendet förstärks men det är ingen förändring eftersom tendensen alltid finns där.

Jag har (tyvärr) flyttat min häst rätt många gånger under våra 9 år. Han bryr sig knappt. Jag ser dock till att vara i nya stallet lite oftare i början bara för att...

Jag tror det du läst om handlar om hästar som bytt ägare. Nu finns ju du med som trygghet.
Jag har inte märkt speciellt stor förändring när vi flyttat.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 507
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 641
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 461
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 781
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar