J

jump_

Ska nu flytta till ett annat stall och bo där över sommaren pga jobb.. Pållen ska ju som sagt med men hur ska vi göra med ihopsläppet? han är inte direkt ranghög utan blir det för tufft märker han det och går därifrån. Han är en liten storhäst. Han kommer att komma upp på torsdag och jag på fredag och vi har bestämt att vänta tills på fredag/lördag innan det får ske. Ska vi prova att ha honom med dom nya hästarna var och en i en liten hage innan den stora ihopsläppningen sker?
 
Sv: flytt

eftersom du sa att han inte var så ranghög så tycker jag personligen att han skall få träffa en annan ranglåg häst, de burkar oftast bli kompisar då, sen om det finns möjlighet så vore det bra om de fick gå ihop i nån dag eller två innan han får träffa den ranghögstaste (?) hästen. När ledarskapet är uppgjort mellan dem två brukar det inte bli problem sen i hagen, alla vet redan sina platser.

Denna metod vet jag har utövats med lycka flera gånger. En häst som är lite mindre ranghög känner sig oftast trängd och rädd om den släpps in i en helt ny flock, risken finns att den bryter sig ut igenom staketet.

Men trots detta släppte jag in min egen häst i en ny hage med nya kompisar direkt, annledningen tilld et var att jag vet att han kan hantera situationen på ett bra sätt eftersom han själv är så ranghög, han plöjer bara igenom flocken och sen brukar det inte vara så mycket mer.

Ett tips bara, låt honom inte få stå och nosa över ett staket eller igenom ett fönster på en helt ny häst som han sen skall gå ihop med i hagen, man vet inte riktigt vad som kan hända då.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 004
Senast: Twirro
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 741
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 887
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 653
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp