Flytt till ny ägare

A

Arctica

Hej!

Jag ska köpa en häst som levt sida vid sida med sin ägare sedan han var månader då hans mamma dog tidigt och är naturligtvis väldigt fäst vid sin ägare.
Han kan tyvärr inte ha kvar sin häst och säljer den till mig.

Frågan är: Hur ska jag göra övergången så smidig som möjligt?

Ska jag släppa ihop honom med flocken där hemma direkt eller ska jag låta honom stå i en egen hage och "vänja sig" vid den nya omgivningen.

Hur ska jag göra de första dagarna? Jag tänkte inleda så mjukt som möjligt och lära känna hästen från marken först.

För övrigt är hästen mycket NH tränad och lugn, valack 8 år. Lika lugn och tränad som en annan häst han sålde, men som sparkade i sönder boxen första natten. Så ja, jag är lite orolig...

Säg gärna vad ni tycker!

Sv: Flytt till ny ägare

Finns det möjlighet för dig att åka och träffa hästen massor hos säljaren? Att i princip bo där minst några dagar. Umgås med hästen, gå promenader och så.
Så han börjar känna sig trygg med dig :)

Är han van att gå med andra hästar nu?

Sv: Flytt till ny ägare

Jag har provridit honom en gång innan och ska dit igen nästa vecka. Gången efter det köper jag troligtvis honom. Jag bor i Malmö och han norr om Halmstad så det kostar tyvärr lite att köra.
Det bara klickade direkt, han hade en sådan underbar energi att jag fick gåshud, så jag hoppas verkligen att det funkar!
Jag tror så länge jag är lugn och bestämd så borde han känna sig trygg.

Just nu går han med ett 10årigt sto och 2 1åringar.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 726
Hästhantering Jag har nyligen börjat hjälpa till i ett stall och fått ansvar för en nytillkommen häst som blir väldigt stressad av att vara själv i...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 540
Senast: Naria2020
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 086
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV