Flytt till Norge, hästen med

Lella

Trådstartare
Jag är på väg till Norge så fort jag studerat klart, alltså genast efter årsskiftet, och hästarna ska såklart med. Nu är det bara det att jag har en ridtravare som jag skulle vilja ha ur travregistret. Jag vet inte om ni kan ta hästarna ur travregistret i Sverige, men många ägare gör det här i Finland om hästen säljs som ridhäst, den har efter det inte rätt att starta igen.

Så till frågan: Vet någon här om det är lättare med pappersarbetet vid flytt till annat land på en häst som är i travregistret eller en som inte är det?

Sv: Flytt till Norge, hästen med

Nä de tas inte ur travarregistret i Sverige förrän de dör.

Man kan sätta permanent startförbud däremot.

Men det jag TROR du frågar om, du lär inte få ta in en papperslös häst i Norge om du inte smugglar den över gränsen så det är nog bäst att den står kvar i registret och importeras till norge med de dokument som krävs. :)

Vad som krävs har jag ingen koll på då det är över 20 år sen jag var i Norge över en dag med ett par hästar. :D

Det blir inte lättare att flytta om den är oregistrerad. Det som krävs för en flytt är veterinärintyg för export, ID (pass) och att man fyller i tullhandlingar. För att göra det behöver man antingen uppfylla kraven för flyttsakstullfrihet som man kan få när man flyttar mellan olika länder eller kunna visa värdet på hästarna.
För att få veta vad som kommer att gälla dig och dina hästar är det enklast att vända sig till norska tullen och fråga.

Det var nog startförbudet jag tänkte på, hästen har papper, eller passet egentligen, som är allt här i Finland. Här använder vi sällan oss av något som helst köparbrev, den som har namnet i passet är hästens ägare, punkt slut :)

Så nej, jag tänker inte börja smuggla in några oregistrerade icke-exiterande "kräk" över gränsen, utan här ska papper, vaccinationer och veterinärkontroller vara i skick.

Så tanken var nog det att om det är lättare/billigare att flytta en starthäst än en som har startförbud? Den andra som kommer med är en helt vanligt ponny, som också har pappren i skick.

Det var nog startförbudet jag tänkte på, hästen har papper, eller passet egentligen, som är allt här i Finland. Här använder vi sällan oss av något som helst köparbrev, den som har namnet i passet är hästens ägare, punkt slut :)

Så nej, jag tänker inte börja smuggla in några oregistrerade icke-exiterande "kräk" över gränsen, utan här ska papper, vaccinationer och veterinärkontroller vara i skick.

Så tanken var nog det att om det är lättare/billigare att flytta en starthäst än en som har startförbud? Den andra som kommer med är en helt vanligt ponny, som också har pappren i skick.

De eneste som har mulighet til å gi hester startforbud i Norge er DNT (Det Norske Travselskap) (ved doping ol.) og stevneveterinær (halt ol. i varming eller løp) - men de er uansett bare tidsbegrenset.

Det finnes ingen måte for eier å ta hesten ut av DNTs register for å kunne hindre fremtidige eiere i å starte hesten i løp.

Okej, tack för svaret! Hästhållningen skiljer sig en hel del mellan olika länder, vilket är orsaken till att jag ställde frågan, bättre att veta lite än inget alls :)

Okej, tack för svaret! Hästhållningen skiljer sig en hel del mellan olika länder, vilket är orsaken till att jag ställde frågan, bättre att veta lite än inget alls :)

Helt sant. Lykke til med importen, beregn god tid i tollen ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
735
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 589
Senast: tuaphua
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 936
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar