Flytt till lägenhet

Morran

Trådstartare
Jag har aldrig haft katt i lägenhet, men skall nu flytta till en etta med två katter och en hund.

Båda katterna har haft möjlighet att springa in och ut som dom vill hela livet, dessutom på landet utan grannar tätt inpå. De har bott i lägenhet vid enstaka tillfällen när jag hälsat på mina föräldrar.
Jag har ju starka misstankar om att det INTE kommer bli några glada miner när de inser att vi inte kommer "åka hem" den här gången.

Brukar katter "vänja" sig vid att bo i lägenhet?

Någon här som har katt i lägenhet och låter den gå ut? Min lya ligger i ett lugnare villaområde, så jag funderar på att släppa ut katterna på morgonen och sedan om man kan lära dem att komma till porten när jag ropar/ kommer hem efter jobbet?

På somrarna kommer de tack och lov vara hos mina föräldrar i deras sommarhus (där jag bor nu).

Sv: Flytt till lägenhet

Jag bor i lägenhet, på bottenplan och släpper ut mina katter ca 2-3 timmar om dagen.

Släpper ut de genom porten på baksidan. Sen jamar de antingen nedanför fönstret när de vill in eller så går jag ut och kallar in de.
Funkar toppen!

Hrm, jag bor ju på första våningen, men jag har ju balkong så de kanske kan lära sig att ropa på mig där.

Skönt att höra att det funkar att släppa ut i alla fall!

Du kanske kan bygga nån sorts trapp så kan dom kan klättra upp på balkongen från gården. Om du inte har allför långt ner villsäga. Har själv sett grannar som har de och katterna springer upp och ner från balkonen på den. Tror de kan funka iaf om man bor på första våningen eller botten våningen.

Jag skulle aldrig ta med mig katt in till "stan", om jag flyttar ifrån där jag bor idag så kommer jag att lämna min katt ifrån mig , nu har jag ju möjlighet att ta tillbaka honom till där jag bodde förut på landet men skulle ändå försöka att få honom till landet.....Har du nån aning om hur grymma "ungar" kan vara mot katter?
På villaområdet där min mor bor hade dom spikat fast en levande katt i ett träd, en annan hade dom "kastrerat"...slänger stenar efter dom osv osv......och då är detta ett lugnt område.
Säkert kan det gå bra i 8 fall av tio men jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag drog in min katt till "stan" och han blev utsatt för nåt av detta. sorry.

Det funkar alldeles utmärkt för mig å min mamma i Göteborg, vi bor i ett lugnare område med stor skog precis utanför huset. Vi bor på första plan fast en trappa upp - garage under första lägenheten. Vi springer ner å släpper ut å in katterna. Går man ut på balkongen å ropar kommer de när de känner för det.
Vi har inte direkt haft några problem med barn, visst det finns väl såna som jagat å skrikit efter katterna men de får inte tag på våra, skygga som 17.

Lycka till!
§Zith

Öh... Jag är uppväxt med katter i ett villaområde och våra katter råkade ALDRIG ut för något liknande. Och då var våra katter sånna som gärna slängde sig framför fötterna och åkte med brevbäraren på cykeln. Har inga bekantas katter som råkat ut för något sådant heller, också uppvuxna i villaområden. Din mor måste ha bott på ett synnerligen underligt ställe.

Att lämna bort dem är inget alternativ, de är mina bebisar. Honan är dessutom extremt präglad på mig och båda katterna är mycket skygga utomhus, så att någon skulle få tag på dem skulle jag betrakta det som ett under.
Att ha dem helt inne... Njae, funkar det så blir jag glad, men risken är att jag tillslut funderar på att spika upp dem i ett träd. ;)

Det är unga katter, 3 resp 4 år, och jag har inga planer på att bo i lägenhet i resten av mitt liv. Men just nu finns ingen annan lösning och jag tänker ta mitt ansvar och se till att katterna som JAG skaffat får en dräglig tillvaro. Bondkatter är extremt svåra att omplacera som vuxna, speciellt där jag bor nu.

Senast ändrad:

Har funderat på det, men det är trots allt 3 m till backen. Dessutom parkerar grannarna sina bilar under min balkong, så jag är rädd för repor och kattassar på motorhuven...

Det martha skriver har jag då aldrig hört talas om, och då har jag bott i stan hela mitt liv, har bott i villaområde i stan, omgiven av grannkatter. Jag har aldrig heller hört nåt liknande från bekanta med katter i stan eller katter någonstans ute överhuvudtaget! :confused: Det är otroligt elakt som martha berättar hände, men det måste vara väääldigt sällsynt :crazy:

Jag tror att det går bra att göra dem till enbart innekatter. Min katts föräldrar togs in som vuxna, förvildade stallkatter, och de trivs nu jättebra som hel-innekatter i en rätt liten lägenhet tillsammans med två av sina barn (jag har ju alltså det tredje).
Har man möjlighet, och vill låta sina katter gå ut, så visst, bara de är kastrerade och inte riskerar att bli överkörda. Jag skulle dock aldrig släppa ut Elsa och Elvis på egen hand, då det finns mycket katter att bråka med i närområdet, och villaträdgårdar och sandlådor att gå och bajsa i o.s.v. De kommer få en rastgård så fort vi får nåt med trädgård, men de har aldrig krävt att få gå ut. Elsa går ute på landet, i koppel (inte landet egentligen, utan en ö, med nära mellan husen och nära till trafikerade vägar), och trivs med det, men det är mer en hobby/nöje än ett krav. Jaga, äta, dricka, gå på toa, klättra, klösa, motionera och leka med annan katt kan hon ju göra inne, och trivs jättebra med det.
Lämna bort dem tycker jag är en urbota dum idé, de är ju familjemedlemmar!

Det martha skriver har jag då aldrig hört talas om, och då har jag bott i stan hela mitt liv, har bott i villaområde i stan, omgiven av grannkatter.

Här i byarna finns ett pojkgäng som finner nöje i att plåga ihjäl katter och lägga dem på platser där folk hittar dem. Pappahittade en ihjälslagen kattunge i en kundvagn på hemköp.
Där jag bodde förut, i dalarna hittades "offerhögar" med katter och kaniner som någon sjuk människa tagit och på rituella, plågsamma sätt mördat.
Troligen samma människa hade även slaktat en katt och tillagat en matlåda med en liten njure, lever och ett hjärta från katt ihop med grönsaker, potatis och sås och placerats utanför den lokala butiken. :( :mad:

Aldrig utekatt för min del.

Lämna bort dem tycker jag är en urbota dum idé, de är ju familjemedlemmar!
:bow: Man skaffar sig katt för livet, det är ingen slit och slängprodukt som man kan lämna iväg.

Senast ändrad:

Här i byarna finns ett pojkgäng som finner nöje i att plåga ihjäl katter och lägga dem på platser där folk hittar dem. Pappahittade en ihjälslagen kattunge i en kundvagn på hemköp.
Där jag bodde förut, i dalarna hittades "offerhögar" med katter och kaniner som någon sjuk människa tagit och på rituella, plågsamma sätt mördat.
Troligen samma människa hade även slaktat en katt och tillagat en matlåda med en liten njure, lever och ett hjärta från katt ihop med grönsaker, potatis och sås och placerats utanför den lokala butiken. :( :mad:

Aldrig utekatt för min del.

Åh fy faaan :eek: :eek: :eek: :cry:
Båda dessa historierna i denna tråden är det sjukaste jag hört!
Jag antar att sånt förekommer då, men jag har aldrig råkat ut för det personligen eller i min bekantskapskrets... Inte ens läst om det i tidningen... De borde skriva mer om sånt! :mad: Hoppas dom får hårda straff och aldrig kommer ut igen! :mad:

:bow: Man skaffar sig katt för livet, det är ingen slit och slängprodukt som man kan lämna iväg.

Att ha katt är heller ingen rättighet, kattens väl och ve måste gå först.

Ytterst få stallkatter som levt lösa på en gård trivs nog med att bli lägenhetskatter. Det är ju milsvida skillnad på stimulans.

Nej, det är ingen rättighet att ha katt. Men man lämnar inte ifrån sig den när man tröttnat och man ger inte upp före man försökt.

Jag känner flertalet utekatter som konverterat till innekatter och fungerat väldigt bra. Skillnad på stimulans blir det om katten inte får utlopp för sina behov, vilket de allra flesta kan även som innekatter.
Men som sagt har vi ältat detta, och ingen av oss kommer att ändra åsikt eller ståndpunkt.

Nej men det är en viss skillnad på att "kasta iväg katten när man tröttnat" och omplacera den för att man tex flyttar och katten inte trivs.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
425
Senast: gammalek
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 408
Senast: Kaching
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Övr. Katt Behöver tips och kloka råd! Jag och min man ska separera, och vi har två innekatter. Vår tweenie har det ganska tufft i skolan och i...
Svar
9
· Visningar
3 467
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama