Flyktbenägen häst

Lill76

Trådstartare
Min unghäst, som är ganska nervig, har en ovana att vid minsta "fara" när vi är ute och rider, tvärvända och skena iväg. Minsta "fara" kan för honom vara en konstig traktor, ensilagebalar, brunnlock osv. Jag brukar hantera det på följande sätt: får såklart stopp på honom så fort som möjligt och låter honom gå tillbaka till det farliga och kräver av honom att han går förbi utan att rusa.
Det kan ta en stund och många tvärvändningar men jag ger mig inte :devil:
Är detta rätt sätt att hantera det. Hur kan jag bygga upp förtroendet så att han litar på mig att det verkligen inte är farligt?
(Har haft hästen i ca ett halvår)

Sv: Flyktbenägen häst

Det är ungefär som jag gör med medryttarhästen.
Nu brukar han inte "fly" utan studsar till och fryser.

Fortsätt så här så kommer hästens förtroende för dig att öka, men det kan ta tid.
Andra sätt är att gå ut och promenera med hästen längs "farliga" sträckor.

du kan ju oxå fixa lite 'egna farligheter' hemma. du kan hänga upp ett lakan som ni måste gå förbi/under. knyt fast plastpåsar i stuprännan lr på annat lämpligt ställe. det finns mycket du kan hitta på för att vänja hästen vid det mesta.

vissa delar även en banan med sin nerviga pålle innan ridturen eftersom magnesiumet i bananen inverkar lugnande på nerverna.. tydligen

Jag håller med det förra inlägget. Öva din unghäst att bli modigare, gör en liten "skräck"park hemma, nej men skämt o sidor. lägg en press på marken o få honom att gå över, gå iemellan saker allt du kan komma på. Men dock inte för läskiga saker, meningen är han ska lyckas med det du ber om annars har övningen motsatt effekt.
Han lyckas får bättre självförtroende samt mer förtroende för dig. Känner han sig trygg med dig så behöver han ju inte sticka utan känner trygghet i att du är med.

//Sparky

Det är viktigt att du markerar för hästen att det INTE är OK att tvärvända och sticka åt motsatt håll. Det gäller alla hästar, inte bara unghästar, men eftersom det är en unghäst så är det ännu viktigare i det att du nu har chans att forma den.

Sitter du och omedvetet "flaggar" till hästen att "oj här framme dyker det snart nu upp något som han kommer bli/kan bli rädd för"? dvs spänner du dig, och därmed talar om för hästen att det finns anledning att bli rädd? Detta är ju vanligt när hästen lagt sig till med något och man som ryttare plockat upp på det.

Var påpasslig samtidgit som du INTE spänner dig i förväg, så att när din häst vill vända och lägga iväg, att du hindrar den INNAN den vänt. Visa sedan att det är OK att stå still och titta tills man sett vad det är, men INTE att springa iväg åt motsatt håll.

Du skriver inte hur mycket riden din unghäst är, men något att betänka är ju även utifrån det, hur mycket du ska "pusha" på att rida ut själv med honom etc. En bra ide är ju att aldrig rida ut själv innan hästen blivit tryggare i sig själv och ser dig som sin trygga ledare som den följer om du säger att det är OK att gå förbi saker på vägen. Tycker inte man ska pressa unghästen för mycket i början när det gäller att vara ute helt på egen hand, men som sagt det beror ju naturligtvis samtidigt på den ensilda situationen och vad hästen klarar samt relationen häst/ryttare.

en bra regel att "det du inte ser ser inte heller hästen". Det hänger MYCKET på dig hur din häst tolkar saker och vilka saker den avslår som ofarliga och vilka den ser anledning att skygga/bli rädd för. OM och NÄR hästen blir rädd, så måste ryttaren signalera att situationen är totalt odramatisk, och lugnt och metodiskt guida hästen.

Senast ändrad:

Kan ju vara dax med lite ledarskaps övningar, antagligen så litar inte din häst på att du varnar om det kommer nå farligt, den ser nog inte dig som än fullständig ledare än.

Sen måste man visa hästen vad man accepterar o inte sedan är det bara en unghäst som inte direkt har en livserfarent som en häst i 10-15 års åldern har, jag skulle testa om hästen är lugnare om du går brevid hästen i stället eller om den är lika nervig då oxå?

Du måste försöka va det trygga som hästen saknar, hästen måste veta att den kan lita på dig.
Sen beror det på dig oxå om du blir nervös när hästen blir rädd osv ?
Det är iaf ett problem som går o lösa, har en själv som jag håller på med nu.

Lycka till!!

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 519
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama