Flyinges hingstturné

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hoppsansa
  • Startdatum Startdatum
Sv: Flyinges hingstturné

Dressyrhingstarna tyckte jag var lite bleka. Ingen som imponerade på mig särskilt mycket. Riccione-hingsten (Richfield?) tycker jag är oelastisk och väldigt sprättig i sin trav. Jag vill ha mer schwung och elasticitet.

Av hopphingstarna var For Feeling riktigt fin. Sen tyckte jag många av dem var lite tunga och "stela" i modellerna. Bla Etrusco och Santa Cruz. Den som imponerade lite extra på mig var faktiskt Cathageno som var den som hoppade med mest spänst och tryck i språnget. Al Cantino och Casa Grande var också okej.

Men näe, jag var inte superimponerad av någon! Vilket kanske säger mer om hur kräsen jag har blivit än om hur hingstarna är...

/C

Jag blev inte heller superimponerad, tycker att dom visade finare hingstar på Lussanclinicen i Tenhult... :smirk:

L´Acteur tyckte jag dock om. Etrusco tyckte jag var hemsk.

Jag tycker de var väldigt fina. Alla har ju sina brister, men det har ju alla hästar, men klara favoriter var iaf L'Acteur, Santa Cruz, Emmerton (tror jag :crazy: )...
Tyckte det var inga totala bottennapp, däremot såg Etrusco lika knepig ut i munnen som sist jag såg honom och han verkar rätt tung att rida.

L'Acteur är iaf favorit hittills! Skulle kanske passa min unghäst när hon blir äldre.

Jag fastnade för Al Cantino! Tyckte han var otroligt elastisk och ridbar och såg så positiv ut!
Gillade också Richfield av dressyrhingstarna.

Etrusco såg inget vidare ut, tyvärr. Tycker personligen att när Helena red honom såg han bättre ut.

Hälsningar
Elizabet

Jag gillade For Feeling, trevlig modell och verkade vara vettig i huvudet. Även Al Cantino verkade trevlig.
Cosmopolite och Etrusco verkade ha knepiga munnar, Cosmopolite högg liksom i bettet o hade öronen bakåt 90% av tiden, sånt som stör helheten.

Håller med Cyllene om de bleka dressyrhingstarna. Genomgående för nästan alla var att de viftade på bra med frambenen ("sprätte") och hade usel bakbensaktivitet. Tyckte nog att de såg rätt spända ut med... (Kan ju bero på ridningen :angel: ) Richfield var väl den som såg trevligast ut.

Av hopphästarna gillade jag For Feeling bäst, såg mycket trevlig och harmonisk ut. Emmerton var också mycket fin :d .

Tycker visningen var som vanligt välorganiserad, men de kunde ha sänkt musikvolymen under intervjuerna så man hörde bättre vad ryttarna sa.

For Feeling verkade mycket trevlig. Helena presenterade över lag alla 'sina' hingstar mycket fint.

Etrusco såg mer eller mindre hemsk ut.

*lånar knapp*

Ni som tyckte Etrusco såg "hemsk" ut. Kan ni förtydliga er lite. Vad var det som var hemskt? Hans kroppsbyggnad, temperamentet, gångarterna?

Har ju en åring e: etrusco och vill gärna veta varför hans far blivit så hemsk på ett år....

Ja det undrar jag med!?! Etrusco såg jag bara visad vid hand för ett par år sen och då såg han väldigt trevlig ut. Väldigt elegant i typen som han var då i allafall.

Jag såg Flyinges hingstvisning på hemmaplan för en dryg månad sedan. Jag har aldrig tittat speciellt på Etrusco, men kommer ihåg jag tänkte för mig själv att han gav ett mer positivt intryck i år än jag kom ihåg honom sedan tidigare. Kanske har han "bara" haft en riktigt dålig dag på den andra/de andra visningarna?

Nej nej, Etrusco är en trevlig hingst.

Exteriört sett är han snygg, men inte vad man kan kalla långbent och smidig. Det syns att han är efter Ecudo.

Jag såg honom mycket i stallet och han var en riktig charmkille, jättemysig faktiskt.

Däremot så hade jag inte betäckt med honom, har var för tung och ospänstig för att vara min typ. Som Jarrah sa (tror jag), det är fina tävlingshästar men kanske inte hingstar i världsklass!!!

Och alla har vi olika smak! Men elegant i typen kan jag inte kalla honom. ;)

/C

Sandakan visades bara vid hand men såg inte så dum ut. Snygg och lätt häst med takt! Om det är den efter Flemmingh? Blandar ihop dem...

Men den som visade dem var inte så himla bra på det tyvärr.

Fasen också! ;)

Ingen av de unga hingstarna visades ridna tyvärr. Ska jag vara ärlig så minns jag inte riktigt vad jag tyckte om Sandakan. Med andra ord varken åt ena eller andra hållet... Hade dock varit kul att se dem under ryttare, även om de inte kommit så långt i sin utbildning.

Jag betäckte också med Etrusco under hans första säsong. Såg honom det året endast visad för hand.
I fjol red Helena honom och jag tyckte att det såg riktigt trevligt ut. I år däremot (Strömsholm) var han spänd, öronen bakåt, tjafsig i munnen och hade tycker jag, ingen positiv inställning till arbetet.
Exteriört tycker jag han är helt OK och stammässigt jätteintressant. Jag gillade bara inte hur han såg ut.
Tycker detsamma om Cosmopolite - såg enbart sur ut.
Hälsningar Elizabet

Har inte varit på årets visning, men har sett Etrusco i en del andra sammanhang. Jag såg honom visad vid hand när han var ganska ny i svensk avel och var då väldigt förtjust i honom. Tyvärr har han grovnat en del sedan dess. Dessutom så har han inte sett speciellt ridbar ut, utan gått emot bettet och det har sett ganska oharmoniskt ut. Vidare har jag även sett honom göra riktigt dåliga rundor med många rivningar. Kan ju finnas diverse anledningar till sådant, men det ser ju ändå tråkigt ut.

Hur som helst så är det fortfarande en spännande hingst, men tyvärr tycker jag inte att han har gjort så bra intryck på tävlingar samt att han, i mitt tycke, har blivit tråkigare i sin typ.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
692
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 388
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 435
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka