Flyinge och travhästar

Sv: Flyinge och travhästar

mizz skrev:
Å andra sidan så var faktiskt ditt svar riktat till Nafayette iom att du tryckt på hennes svarsknapp, för längst upp i hörnet på ditt inlägg står "Svar på Sv: Flyinge och travhästar av Nafayette". Hur ska hon annars tolka det, gissa sig till vem det var riktat emot.

Läste du mitt första inlägg?

"Öhum bara några inlägg...

Du som skrev att Flyinge bedriver travavel i liten skala... Sen när då? När jag gick på flyinge förra året såg jag inte röken av en travare.."

Måste jag förklara mer?

Det går att rikta inlägg till andra i tråden även om man svarar på någons knapp.. Synd att Nafayette tog meningen till som som inte var riktad mot henne/honom(?) och även tog illa upp av ett icke illa menat inlägg

Vet du vilka travare som senast var i avel på flyinge??
Jag har ju delvis svarat på den frågan så du kanske ska läsa igenom tråden...:angel:

Om det är inlägget med Lord of All och Tamin Sandy du menar så har jag läst det.. är de de senaste? När var de där och hur länge? Vilket års hingstkatalog var de med? Har några ston varit där också??

Trodde det bara funnits halvblod och fullblod i avel på flyinge där fullblodsaveln (för galopp alltså) numer är helt avvecklad.. Så fel man kan ha:) För övrigt så känns det som om flyinge vill dra ner ännu mer på sina ston.. Runt 10 st/år är ju inte så mkt..

Jag går inte kvar.. Men tids nog verkar det som vi får reda på det i den här tråden:)

De var där under 90-talets mitt och med i de hingstkatalogerna som gavs ut under den perioden. Ston fanns oxå men de kom nog utifrån de flesta. Fast det är klart Gånheims hästar fanns ju uppenbarligen med i lösdrifterna för unghästarna:p

Fullblodsaveln på Flyinge bedrevs genom P-O Liedbergs donationsfond i samarbete mellan Flyinge Stuteri och andra intressenter. Att man mer eller mindre lagt ner aveln på Flyinge och ändrat inriktning radikalt på en så pass kort tid som en tioårsperiod tycker jag personligen är mycket tråkigt då många fina ston och stammar iochmed detta mer eller mindre gått förlorade!

Ja, håller med fullständigt. Vad roligt att få höra om travhästarna, det är alltid lika roligt att lära sig ngt nytt:)

ConfettiCavat skrev:
Det var jag som skrev.

De håller på att "korsa" in fransktravare för att få större bogfrihet.

Kan jag aldrig tänka mig.. Vilken hingst skulle det vara i så fall och vart har du hört det?:confused:

Tror aldrig man skulle använda sig av en hingst om man ägnade sig åt detta utan ett fullfjädrat franskstammat sto.

Silverkatten skrev:
Nej det skrev jag inte heller, att flyinge aldrig haft. Jag säger bara att flyinge inte har haft travare i avel de senaste två åren, vilket var diskussionen från början.. även om den flutit ut lite nu..;)

Men vi kan diskutera det med, för det är ju ändå därför vi skriver här.. för att diskutera menar jag..:)

Vet du vilka travare som senast var i avel på flyinge??
Vet att Dancer´s Victory stod där 2000 och Earthquake året där på ( tror jag) Sedan har de nog inte haft någon där...

Silverkatten skrev:
Läste du mitt första inlägg?

"Öhum bara några inlägg...

Du som skrev att Flyinge bedriver travavel i liten skala... Sen när då? När jag gick på flyinge förra året såg jag inte röken av en travare.."

Måste jag förklara mer?

Det går att rikta inlägg till andra i tråden även om man svarar på någons knapp.. Synd att Nafayette tog meningen till som som inte var riktad mot henne/honom(?) och även tog illa upp av ett icke illa menat inlägg

Då kan jag rekommendera dig att börja inlägget med att skriva knapplån som är kutym här på buke. Här är vanligt med missförstånd pga svar till fel person.

Flyinge har ju även ridponnyhingsten Power Boy, så de håller sig inte bara till halvblod och fullblod.

För att återgå till första inlägget o efter att ha läst lite inlägg här så kanske dom sa att dom skulle korsa med franska varmblod o då kanske du tänkte på travare???

Som ni skrev så är varmblod inte en ras utanen typ.

Ja, jag vet inte och jag har ingen koll på vad flyinge gör o inte gör. bara en tanke.....

ha de bra

Tror att ni har blandat ihop allt detta lite. Det är zangersheide som har köpt in ett antal franska travar ston som ska användasi deras avel. Några travare på flyinge har inte jag hört något om. Zangersheide har ju alltid experimenterat lite, som tex att betäcka ett sto med sin egen hel bror.

/Linda

Tror att ni har blandat ihop allt detta lite. Det är zangersheide som har köpt in ett antal franska travar ston som ska användasi deras avel. Några travare på flyinge har inte jag hört något om. Zangersheide har ju alltid experimenterat lite, som tex att betäcka ett sto med sin egen hel bror.

/Linda

En liten upplysning bara för tråden:
Flyinge har haft vbl travarhingstar på station, jag har Flyinges egna "hingstblad" från 1998 tror jag, där finns iaf TAMIN SANDY med

Så att det var sagt en antal gånger så jag tänker inte upprepa mig fler...

Senast ändrad:

Jo jag vet att dom har haft travar avel men detta handlade om att betäcka franska travarston med halvblodshingstar.

/Linda

Om dom betäcker med travarston så är det säkert en långsiktig plan dom har, hoppas på en märrunge som betäcks med ett hbl eller fbl....så har det gjort inom travaveln när det var godkänt med att blanda in fbl......ett fblsto betäcktes med Mack Lobell...fick ett stoföl som i sin tur betäcktes med en travhingst....fick en avkomma som heter Human Behaviour som tog sig upp i eliten , de andra syskonen har inte gjort nåt av värde.....tror inte heller att de avkommorna är godkända i travaveln då möjligheten försvann ett kort tag efteråt.

Ja men det ska jag erkänna att jag undrar mig över.. Varför travstamboken är stängd, när det visat att inkorsning av ex fullblod visat sig bra. Framförallt när alla travarston som inte anses bra nog för elitavel hamnar i annan avel, eller iallafall blir hobbyhästar och inte travarfölmamma. Borde inte genbasen sakta men säkert tunnas ut, eller är den så stor så man inte behöver oroa sig? Vem vet, det kanske hade varit super att avla in andra raser också, de som faktiskt varit med att skapa travarna i grunden? För den är väl helt stängd, eller krävs det bara ett visst antal generationer?
Ulrika

Men varför tycker travfolket exakt lika om ridhästaveln?
Att dom borde sattsa på den i ställe för på travaveln för att den ger inga pengar utan bara har dyra hingstar.

Hur många av alla åringar som ploppar ut i sverige säljs igentligen på elitauktionen? Vad händer med alla andra tror du?

Visst dom kan får ut mycket för en bråkdel av dom som säljs trotts att det inte är hälften än vad dom kostar i betäckning. Men gämför du då en 5 årg travhäst med en 5 årig ridhäst i samma klass så får du inte ut hälften för travhästen än vad du får ut för ridhästen.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
838
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fredrik Wallins stjärnhäst Orlando dog efter sista loppet på Solvalla under tisdagen, skriver Expressen. Det är andra svenska travhästen...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: Gunnar
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 593
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Vilken konstig upplevelse jag precis hade. Jag var ute på gården, städade och tvättade inne i bilen. Ganska monotont, så tankarna gick...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama