Flyinge och travhästar

Sv: Flyinge och travhästar

vilken travar häst är det som man vill ha in i svenska hästarna för att få bättre hophästar? ni vet väl endå själva att sveriges travare inte annvänds som vi annvänder våra svenskia travare i alla länder, i många länder är deras travare mer eller mindre lika våra travare, varmblod.
:confused: :confused: :confused:

Hur tänkte du nu???

Den såkallade svenska travaren, är en korsning av det bästa amerikanska blodet och det bästa franska. Gör sig oftast bra med amerikanskt fäderne och franskt möderne.

MissFideli skrev:
Läste i en annan tråd att Flyinge höll på att korsa in travare i sina halvblod?

Varför och vad är tanken med det?

Nämen så trevligt..:D :D
Ska dom nu äntligen börja med riktiga hästar??:angel: :angel: :devil:

AM

:rofl: :rofl:

Ja... vi halvblodingar har lite svårt att ta det här med varmblodsgener. Blir en väldig fart i forumet varje gång det ämnet kommer upp. Är lite kul att se ;)

För övrigt protesterade jag lite när jag var in och seminerade ena stoet i måndags att jag tyckte hingsten var dyr, då sa de att "märren innan var betäckt med en i 200 000:- klassen så håll näbben du!!" :crazy: (Yankee något tror jag det var)
Skillnad på hästar och hästar....

Sen blir jag som hoppihäst person imponerad när man ser Järvsöfax vinna med hela upploppet och när man ser Kannibalen mumsa i sig världseliten till lunch. Betyder det att jag är illojal med mina egna ston? ;)

Riktiga hästar.... svårt begrepp det där!

Kan vara Muscles Yankee. Han kostar 10 tusen i bokning och 22.000 usa dollar i fölavgift..:D :D

Varenne fölet vi fick förra året kostade 150.000 plus moms..

Jo, visst...mycket pengar är det.
Hur många Cardentoföl får man för det?? :angel: :angel: ;)

Om jag finge en trettiondel av Kannibalen så behövde jag inte göra så mycket mer....

AM

Senast ändrad:

Du får rätt många Cardentobäbisar bara om du betalar snittpriset på Elitauktionen;)

inte så konstigt - de har ju Maloubet - med en skvätt travblod !

Jag tycker det är komiskt - så fort ngn har ynkapyttelite travblod i nån häst så skall de plötsligt börja avla in travare i hbl fast det var gjort för flera generatationer sen

Fullständig skröna!

OM Flyinge hade använt travarston i halvblodsaveln hade man garanterat fått läsa om det i Ridsport. Dessutom redovisar Flyinge varje år resultatet av betäckningarna av deras egna ston i hingstkatalogen.

Däremot har Flemming Velin (far till Thomas och ägare till Quidam de Revel och Carnute) medvetet använt franskt travarblod i hoppaveln. Vet dock inte hur väl det slaget ut, men jag tycker inte att det är helt galet. OM man ska använda travare i ridhäst avel ska det vara av människor med stor kunskap och inte av lilla Lisa i skogen.

roslagen skrev:
Du får rätt många Cardentobäbisar bara om du betalar snittpriset på Elitauktionen;)

:rofl: :rofl: :rofl:
Med den summan kan man ju både få en Varenneungen OCH en Cocktail Jettare...:eek: :rofl:
Eller 16 Cardentoungar.. :devil:

Naffa elak nu..men jag skojar lite med er...

AM

Det är inte elakt det är sant, men däremot så brukar man får "hyffsat pris" för dem vid föräljning även om de inte är några stjärnskott, man rikerar inte behöva klubba ihjäldem eller ge bort dem liksom, så risken att gå mindre back om man inte får fram "stjärnan" är väl mindre på 16 Cardento bäbisar?? ;)

Nyfiken fråga..
Vad får man för en Cardentounge när den är ett år??

Och så funderar jag på en sak till..
Vilken är den allra dyraste i halvblodshingstarnas prislista??

Och du har nog så rätt..
Travfolk måste ha en hel låda med skruvar lösa..eller kanske inga skruvar alls??:angel:
Ungen som gick för 1,1 miljoner köptes av en herre som gav bort hästen till sin fru i mors dag present...:D

AM

Nafayette skrev:
Kan vara Muscles Yankee. Han kostar 10 tusen i bokning och 22.000 usa dollar i fölavgift..:D :D
Om jag finge en trettiondel av Kannibalen så behövde jag inte göra så mycket mer....

Muscles Yankee var det, alldeles rätt. De var lite darriga med stråna sa de... förstår dem. Men jag tyckte de sa 207 000:-, kanske finns olika sorters betalning?

Finge du bara... finns många sådana..;) Men visst, finns boxplats hos oss så kannibalen är välkommen. Tror nästan jag kör bättre än kusken han hade också, trots att jag saknar licens!! Ingen klippa den där fransmannen, även om Victory Tilly såg lite mosig ut.

Nafayette skrev:
Vilken är den allra dyraste i halvblodshingstarnas prislista??
Ungen som gick för 1,1 miljoner köptes av en herre som gav bort hästen till sin fru i mors dag present...:D

Det var en man som vet att uppskatta sin fru det!!! Fler sånna!

Tror väl att Quidam de Revel leder idag vad jag vet. Åtminstone av de större som det finns prislistor på. 75000:- för 8 microstrån vill jag minnas att det var förra året.

Vad man får för en Cardento beror väl på hur den ser ut och hur bakstället ser ut då.
Men som regel får man inte så mycket för dem som åringar.
Det blir bättre vid 3 och de har gjort något test.
Någon fölunge gick väl för 50' på Falsterboauktionen, för ett par år sedan. Med god förärvning på mödernet. Och det var väl väldigt bra! För det var nog den som var dyrast.

Quidam leder nog som sagt, men å andra sidan har han god fertilitet på det frysta, så de jag känner till, har fått minst två fölisar, på sina doser.
Carnute kommer nog efter där med runt 40', men det kan ha ökat..
Baloubet kommer nog i förkant av Carnute, kan jag tänka mig, men vågar inte svära på hur mycket.
Vad gäller dressyrkanonerna har jag inte så jättebra koll på dem.
Men Ferro måste väl ha legat ganska högt på listan med sina 25 000?
Nu tror jag inte att Sverige får köpa några fler doser, då priset säkert gått upp efter hans död, och att det nog säljs svindyrt till staterna.

Så det verkar som att man skall pyssla med travavel istället, för att kunna finansiera sin hobby, ridhästavel! ;)
Får nog diskutera med väninnan om vi inte skall lägga på vackre Samuel Oaks :love: på hennes märr.....
För han måste ju vara hyfsat billig nu innan han vinner något lopp här? Så att man har råd med avgiften?!

Och vad gör man sedan? :idea: Hissar upp frampartiet och drar in magen och ler snällt mot någon (vem??), så man får med underverket i autionen? Det är ok för mig om jag får något under snittpriset, tom. :D
Eller är det i halvblodsvärlden förunnat att man får ta till sådana trix?

Få en pålle till mors dag... Inte fel. problemet med mig är att jag håller mig undan dessa herrar, för jag tror alltid att de är oseriösa.
Men det finns säkert pärlor i trav världen!

Jaggen! Nä, men jag kan ju charmig konversationsfranska, så jag bokar härmed 1/30 med!
Vad kostar han att betäcka med?
mvh

Med den summan kan man ju både få en Varenneungen OCH en Cocktail Jettare...
Visst är det så, och tänk så kul man kan ha med dem?

En ettårig halvblodshäst i Sverige kan du i många fall knappt sälja bort för värdet av en tunna svinpiss :crazy:

Jag känner mer och mer dragning tillbaka till travet och elitauktionen spädde bara på den tanken. Den andre Andover Hall-kraken gick förresten till grannen på landet, man får hoppas den var en gåva till dottern:p

Öhum bara några inlägg...

Du som skrev att Flyinge bedriver travavel i liten skala... Sen när då? När jag gick på flyinge förra året såg jag inte röken av en travare..

Okej Cardentoåringar ger inte en fluglort i närheten så mycket som travare går för som åringar.. Kan man ens jämföra?? Visserligen är hästar hästar men det är en otrolig skillnad på de två sporterna..

Min uppfattning är att travare föds dyra men blir billigare med åren.. Om de inte är hingstar som heter Gidde Palema typ.. Annars är det väl ingen som skulle vilja bjuda mer än en tia för min stackars skyddsling (inte min egen påll) som köptes för ett par hundra tusen på åringsauktion och sprang in cirkus 50.000Kr senare i livet.. Som tyvärr många travstackare gör..

Ett halvblod däremot kostar inte så mycket att framställa, är inte så dyr första tre åren men kan däremot hålla ett jämt och bra värde under större delen av sitt liv.. Även om den förmodligen aldrig tjänar sitt eget uppehälle..

Silverkatten skrev:
Öhum bara några inlägg...

Du som skrev att Flyinge bedriver travavel i liten skala... Sen när då? När jag gick på flyinge förra året såg jag inte röken av en travare..

Okej Cardentoåringar ger inte en fluglort i närheten så mycket som travare går för som åringar.. Kan man ens jämföra?? Visserligen är hästar hästar men det är en otrolig skillnad på de två sporterna..

Min uppfattning är att travare föds dyra men blir billigare med åren.. Om de inte är hingstar som heter Gidde Palema typ.. Annars är det väl ingen som skulle vilja bjuda mer än en tia för min stackars skyddsling (inte min egen påll) som köptes för ett par hundra tusen på åringsauktion och sprang in cirkus 50.000Kr senare i livet.. Som tyvärr många travstackare gör..

Ett halvblod däremot kostar inte så mycket att framställa, är inte så dyr första tre åren men kan däremot hålla ett jämt och bra värde under större delen av sitt liv.. Även om den förmodligen aldrig tjänar sitt eget uppehälle..

För det första så har inte jag, Nafayette, skrivit att Flyinge bedriver någon avel med travare..

För det andra så skrev jag att jag skojade med "er"....ingen humor???

För det tredje om vi nu ska prata Gidde så ger han knappast mer än Cocktail jet eller Varenne...Så när det gäller travavel får du nog allt läsa på lite bättre i så fall..För Gidde får man två föl i priset för en.

För det fjärde så kostar det att driva upp ett halvblod i tre år..eller är dina hästar helt gratis?? Bantar dom? Oförsäkrade? Ingen veterinärvård?? Osv...

Vaddå tjurig??

AM

hoppsann skrev:
Quidam leder nog som sagt, men å andra sidan har han god fertilitet på det frysta, så de jag känner till, har fått minst två fölisar, på sina doser.
Carnute kommer nog efter där med runt 40', men det kan ha ökat..
Baloubet kommer nog i förkant av Carnute, kan jag tänka mig, men vågar inte svära på hur mycket.
Vad gäller dressyrkanonerna har jag inte så jättebra koll på dem.
Men Ferro måste väl ha legat ganska högt på listan med sina 25 000?
Nu tror jag inte att Sverige får köpa några fler doser, då priset säkert gått upp efter hans död, och att det nog säljs svindyrt till staterna.

Jaggen! Nä, men jag kan ju charmig konversationsfranska, så jag bokar härmed 1/30 med!
Vad kostar han att betäcka med?
mvh

TAck för den pris-lektionen :bow: :)
Men hur kommer det sig att Sverige inte får köpa doser??
Är det en hingst som stomaterialet sorteras??
Typ som dom har på Viking Kronos??

Jaggen kostar väl runt hundra eller något under tror jag. Men han har full bok i år...
Du behöver ingen konversationsfranska..:devil:
Jaggen betäcker alla nationaliteter..:idea: ;)

AM

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
838
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fredrik Wallins stjärnhäst Orlando dog efter sista loppet på Solvalla under tisdagen, skriver Expressen. Det är andra svenska travhästen...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: Gunnar
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 593
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Vilken konstig upplevelse jag precis hade. Jag var ute på gården, städade och tvättade inne i bilen. Ganska monotont, så tankarna gick...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama