Flyinge och travhästar

Sv: Flyinge och travhästar

*kl*
För det femte så har Flyinge haft travhingstar med i sitt hingstprogram! :D

Hahahahaha,,,,,,,,,tja...vad ska man säga.
Som Naffayette.....äntligen riktiga hästar :D

Det vore väl trevligt :D

Panikie skrev:
vilken travar häst är det som man vill ha in i svenska hästarna för att få bättre hophästar? ni vet väl endå själva att sveriges travare inte annvänds som vi annvänder våra svenskia travare i alla länder, i många länder är deras travare mer eller mindre lika våra travare, varmblod.

Kan det vara så att detta uttalande beror på att du sätter likhetstecken mellan varmblod och travare?
Ett danskt, tyskt, lettiskt, holländskt, belgiskt, svenskt (osv) varmblod är en halvblodshäst och inte en travare.

Immer

hoppsann skrev:
Jaggen! Nä, men jag kan ju charmig konversationsfranska, så jag bokar härmed 1/30 med!
Vad kostar han att betäcka med?
mvh

Jaggen kostar i år 6000 euro i levande föl för svenska ston i år. 5000 kronor i bokningsavgift. Helt klart överkomligt. Däremot kostar han 15 000 euro för franska. Priset är inte fastställt för nästa år antagligen för att leasingkontraktet går ut i januari 2007 för familjen Gallier, så det är lite oklart vad som händer sen (de är ju osams med de "riktiga" ägarna).

Man behöver ingen franska. Det kommer en lastbil och hämtar märren på gården och sen är det bara att vänta tills den kommer hem igen. Väldigt smidigt måste jag säga. Transporten kostade 4500 kronor enkel resa. Själv har jag en märr nere hos honom nu, men det har inte tagit sig än. :confused: Men det var första inseminationen så än finns ju chansen att det blir dräktigt (förstagångmärr är det också). :)

Hrm... Inte den grannen jag tänker på väl?
Nej, annan landsbygd:p fast en tredjedel i de jag gissar du tänker på hade nog inte tyckt det vore så dumt med lite travare;)

och veterinär Gånheim frysmärkte dessutom en av rariteterna bland Flyinges egna ettåringar ett år istället för sin egen travare:angel: så det borde man ju nästan kunna räkna som två travare! Förutom hingstarna (de enda jag kommer ihåg) då Lord of All och Tamin Sandy som stått på Flyinge;)

Konversationsfranskan var väl mer för att ställa mig in hos ägarfamiljen, så att de vill slänga till mig 1/30 i Jaggen! :angel: ;)
För jag vill helst inte bli betäckt! :o Men gärna ta del i vinsten! :D

Både ja och nej, intresset var inte över sig i sverige när han var tillgänglig och då lär han inte vara intressant här, när han blir dyrare...
Vidare är de nog selektiva med, eftersom det är viktigt att han fortsätter ligga högt i sina index.
For Feeling var en hingst som förr var ytterst selekterad av sin ägare, och det har ju gjort att han fick ypperliga avkommor.
När sedan ägaren trillade av pinnen, så släppte de ju på restriktionerna, men å andra sidan så var han ju då redan såpass dyr, att han fick, och får, kanonmärrar.

Jag red i mn ungdom franska travare på en travbana nede i Frankrike, och jag måste ju säga att de är oerhört vackra.
Frågan var bara vilket som var värst! Att sitta på dem, eller i sulkyn, när de stegade iväg!
Jag var livrädd vilket som! Attans vad fort det gick! Men jöss så kul det var, efter att man hade tömt magsäcken på gödselstacken, innan man begav sig ut med nästa häst! :crazy:
Efter det ånjuter ALLA som sitter i en sulky, min djupaste respekt!
mvh

har inte tänkt att använda halvblod på mitt varmblod.

Nafayette skrev:
För det första så har inte jag, Nafayette, skrivit att Flyinge bedriver någon avel med travare..

För det andra så skrev jag att jag skojade med "er"....ingen humor???

För det tredje om vi nu ska prata Gidde så ger han knappast mer än Cocktail jet eller Varenne...Så när det gäller travavel får du nog allt läsa på lite bättre i så fall..För Gidde får man två föl i priset för en.

För det fjärde så kostar det att driva upp ett halvblod i tre år..eller är dina hästar helt gratis?? Bantar dom? Oförsäkrade? Ingen veterinärvård?? Osv...

Vaddå tjurig??

Ojdå tjejen, värst vad du blev kinking.

Bara om Gidde; tror han kostar typ 22':- att seminera med så det är ingen gigant på avelshimlen direkt. Du får nog en hel bunt minigiddare för en Varenne- eller Kannibalunge. 10 st jämfört med Muscle Yankee, per seminering.

Ja... Gidde är ju lika billig som en halvblodshingst, inte underligt att fölen blir lågt värderade! :rofl: :D :rofl:

Det här blev ju jättekul tråd!
Flyinge borde ha mer varmblod om det blir så här skoj ;)

Hoppsann: Tror det gick lite snabbt där.... det är skillnad på For Feeling och hans far For Pleasure, men det vet ju du egentligen ;)

Ja nog för att i mitt tycke det saknas avelskunnande i dess ledning numera, men så tokiga kan de väl ändå inte ha blivit så de producerar gråpappershästar

jag är övertygad om det handlar om att göra en höna av en fjäder - travblodet man syftar på är troligtvis Maloubet och Quin som bägge har en skvätt franskt travarblod i ådrorna - inte att man börjat med första generations korsning med travarblod -

Håller helt med, det är bara en missuppfattning.

Men helt vid sidan om så finns det travarblod i flera hingstar än dem man normalt räknar upp, även de som betraktas (och är reggade) som tyska hingstar. Gå tillbaka några led så finns det överraskningar på flera håll i våra hingststammar.

Absolut att det finns travarblod i fler hingstar än vad folk vill tro men det viftas alltid bort med att det ligger för långt bort i tiden etc, fast när det finns något åtråvärt 48 generationer längre bort i leden så lyfter man gärna fram det.

Vart hade svensk hoppsport av idag varit utan allt Cor de la Bryére som på mödernet mig veterligen stammar från hingsten Koenigsberg vilket han har gemensamt med årets vinnare av Elitloppet, Jag de Bellouet. Det finns dessutom bra mycket mer travarblod överlag i alla hästar som står som Selle Francais då detta inte blev en vedertagen ras förräns 1952 (cirka) och man kan finna hästar innan detta årtal som likförbaskat tituleras som SF om man söker runt efter information.

Det är nog dags för många att sluta bli hysteriska över lite travarblod här och där.

Nafayette skrev:
För det första så har inte jag, Nafayette, skrivit att Flyinge bedriver någon avel med travare..

För det andra så skrev jag att jag skojade med "er"....ingen humor???

För det tredje om vi nu ska prata Gidde så ger han knappast mer än Cocktail jet eller Varenne...Så när det gäller travavel får du nog allt läsa på lite bättre i så fall..För Gidde får man två föl i priset för en.

För det fjärde så kostar det att driva upp ett halvblod i tre år..eller är dina hästar helt gratis?? Bantar dom? Oförsäkrade? Ingen veterinärvård?? Osv...

Vaddå tjurig??

AM

Visste inte att mitt inlägg uppfattades som ett hetsigt och hysteriskt för det är i alla fall så jag uppfattar ditt svar...

Men okej, jag är på krigshumör idag så jag är på:devil: :devil:

FÖR DET FÖRSTA så är min första mening inte menad till dig utan till den som skrev att flyinge bedriver travavel i liten skala.

FÖR DET ANDRA så har jag inte tagit illa upp av ngt "skoj" antar att du syftar på min mening om priser på cardentoföl och travarföl? Skrev mitt inlägg i helt neutral och fredligt diskussionssyfte.

FÖR DET TREDJE så pratade jag inte om hur dyr Gidde var att betäcka med utan hur dyr han är att KÖPA med tanke på att han är över tre år så att säga.. (hade ju skrivit i förra inlägget att jag tycker det verkar som att travare sjunker i värde med åren.. Om de inte är avelshingstar så att säga). Och ja, Varenne o co är antagligen också ovärdeliga, skrev bara Gidde som ett exempel.

FÖR DET FJÄRDE så kostar det inte mer att föda upp ett halvblod än en varmblodig travare i foder/veterinär osv. Om du inte visste det menar jag så kan jag upplysa dig:devil:. Det som kostar mer för en travare är försäkringen(?) och träningen.

FÖR DET FEMTE och det behöver du inte läsa för det är skrivet tillmiaR Flyinge har varken travarston eller travhingstar i sin verksamhet 2005-2006. vad som hände tidigare hör ju inte riktigt till diskussionen...

//He he vad roligt det är å skriva med stora bokstäver.. man "låter" så ARG då:devil:
:rofl: :rofl: :banana: :banana: :banana:

Silverkatten skrev:
FÖR DET FEMTE och det behöver du inte läsa för det är skrivet tillmiaR Flyinge har varken travarston eller travhingstar i sin verksamhet 2005-2006. vad som hände tidigare hör ju inte riktigt till diskussionen...
För att du inte såg några travare det året betyder det ju inte att Flyinge inte haft några heller. Vad som händer ett separat år hör väl inte heller till diskussionen. :smirk:

Nej det skrev jag inte heller, att flyinge aldrig haft. Jag säger bara att flyinge inte har haft travare i avel de senaste två åren, vilket var diskussionen från början.. även om den flutit ut lite nu..;)

Men vi kan diskutera det med, för det är ju ändå därför vi skriver här.. för att diskutera menar jag..:)

Vet du vilka travare som senast var i avel på flyinge??

Nej, tyvärr. Jag är inte så jätteintresserad av travavel att jag hållit kollen, men det finns säkert ngn annan på sidan som vet. Kan inte du ta reda på när de slutade med travarna, om du fortfarande går kvar? :idea:

Silverkatten skrev:
Visste inte att mitt inlägg uppfattades som ett hetsigt och hysteriskt för det är i alla fall så jag uppfattar ditt svar...

Men okej, jag är på krigshumör idag så jag är på:devil: :devil:

FÖR DET FÖRSTA så är min första mening inte menad till dig utan till den som skrev att flyinge bedriver travavel i liten skala.

FÖR DET ANDRA så har jag inte tagit illa upp av ngt "skoj" antar att du syftar på min mening om priser på cardentoföl och travarföl? Skrev mitt inlägg i helt neutral och fredligt diskussionssyfte.

FÖR DET TREDJE så pratade jag inte om hur dyr Gidde var att betäcka med utan hur dyr han är att KÖPA med tanke på att han är över tre år så att säga.. (hade ju skrivit i förra inlägget att jag tycker det verkar som att travare sjunker i värde med åren.. Om de inte är avelshingstar så att säga). Och ja, Varenne o co är antagligen också ovärdeliga, skrev bara Gidde som ett exempel.

FÖR DET FJÄRDE så kostar det inte mer att föda upp ett halvblod än en varmblodig travare i foder/veterinär osv. Om du inte visste det menar jag så kan jag upplysa dig:devil:. Det som kostar mer för en travare är försäkringen(?) och träningen.

//He he vad roligt det är å skriva med stora bokstäver.. man "låter" så ARG då:devil:
:rofl: :rofl: :banana: :banana: :banana:

Å andra sidan så var faktiskt ditt svar riktat till Nafayette iom att du tryckt på hennes svarsknapp, för längst upp i hörnet på ditt inlägg står "Svar på Sv: Flyinge och travhästar av Nafayette". Hur ska hon annars tolka det, gissa sig till vem det var riktat emot.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
838
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fredrik Wallins stjärnhäst Orlando dog efter sista loppet på Solvalla under tisdagen, skriver Expressen. Det är andra svenska travhästen...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: Gunnar
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 593
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Vilken konstig upplevelse jag precis hade. Jag var ute på gården, städade och tvättade inne i bilen. Ganska monotont, så tankarna gick...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama