Flyinge och travhästar

MissFideli

Trådstartare
Läste i en annan tråd att Flyinge höll på att korsa in travare i sina halvblod?

Varför och vad är tanken med det?

Sv: Flyinge och travhästar

Det var jag som skrev.

De håller på att "korsa" in fransktravare för att få större bogfrihet.

Vi pratade om det i stallet då jag ska ha en travhäst som är toppstammad. En tyckte att jag skulle lägga på en halvblodshingst på henne eftersom jag inte kan nåt om travare.
Då sa hon som äger stallet att de hade börjat "Korsa in" fransk travare för att de svenska halvbloden börjar bli för trånga i bogarna. Hon är väldigt insatt i svenskavel. Ska ta reda på mer var hon läst det så kan jag återkomma.

Det har jag svårt att tro, men du får gärna övertyga mig i form av bevis. Det finns ju trots allt många hingstar (ridhästar) som har bogfrihet, så jag personligen förstår inte syftet med det, men som sagt jag tror på det om det finns bevis.

Låter som en äkta skröna i mina öron. Franskt blod kan jag tänka mig, men inte franska varmblodstravare.

Mia_R skrev:
Låter som en äkta skröna i mina öron. Franskt blod kan jag tänka mig, men inte franska varmblodstravare.

Exakt. Skulle aldrig tänka mig att flyinge skulle använda hingstar som inte är godkända till halvblodsavel. franskt blod är möjligt, men inte travare.

Att din travhäst är toppstammad beyder inget i ridhästaveln, men om man nu tvunget ska korsa halvblod med travare så är det bättre att använda den franska än den amerikanska. Visst finns det travarblod i t ex Galoubet (fransktravarmamma), men har hört att just den "linjen" mamman kommer ifrån har fungerat i ridhästaveln tillsammans med Selle Francis (stavning?), det franska halvblodet, men tror lika mycket att det är kombinationen tillsammans med Almé (som vad jag förstått ibland användes till travarston) som varit lyckad, alltså tror jag att det troligtvis är Almés gener som tagit över.

Nej Flyinge har INTE travblod i aveln. Fast Cerdento travar ju snabbt förstås.....

Om det skulle vara sant så kan jag lova jorden inte skulle sluta snurra för det. Personligen är jag i dagsläget skeptisk att man ägnar sig åt det men man kan aldrig veta och ska aldrig säga aldrig.

Hej!

Låter som en skröna. Ska det ligga någon sanning i det så tror jag att diskussion kanske uppkommit genom Baloubet de Rouets franska travarblod.

Men att Flyinge medvetet skullle använda franska travston eller hingstar i aveln tror jag inte.

Däremot bedriver Flyinge travavel i liten skala - men det blandas inte med halvbloden.

Mvh / Fia

ConfettiCavat skrev:
Vi pratade om det i stallet då jag ska ha en travhäst som är toppstammad. En tyckte att jag skulle lägga på en halvblodshingst på henne eftersom jag inte kan nåt om travare.
Då sa hon som äger stallet att de hade börjat "Korsa in" fransk travare för att de svenska halvbloden börjar bli för trånga i bogarna. Hon är väldigt insatt i svenskavel. Ska ta reda på mer var hon läst det så kan jag återkomma.

Jag har hört det där ryktet förut, men då var det inte Flyinge utan Lisen och Peder det gällde. De skulle ha köpt in franska travare för att korsa med de franska hingstar de har. Om det är sant vet jag inte.

Nelson Pessoa bedriver/bedrev avel i liten skala med travmärrar som stomme.

Du menar att bara för att jag vill veta varför man korsar in travare i våra halvblod så tror jag att jorden kommer sluta snurra om det är sant? Nu tolkar du väl in ganska extremt mycket mer än vad som finns.

vilken travar häst är det som man vill ha in i svenska hästarna för att få bättre hophästar? ni vet väl endå själva att sveriges travare inte annvänds som vi annvänder våra svenskia travare i alla länder, i många länder är deras travare mer eller mindre lika våra travare, varmblod.

Panikie skrev:
vilken travar häst är det som man vill ha in i svenska hästarna för att få bättre hophästar? ni vet väl endå själva att sveriges travare inte annvänds som vi annvänder våra svenskia travare i alla länder, i många länder är deras travare mer eller mindre lika våra travare, varmblod.

Hur menar du att man använder svenska travare?

Varmblod är ingen hästras utan en hästtyp!

Nej, nej, det var inte till dig. Jag hoppade bara in i tråden bland de som verkar förskräckta över att detta skulle kunna vara sant! Har nog aldrig begripit mig på den där knapplånsfunktionen:p

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
838
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fredrik Wallins stjärnhäst Orlando dog efter sista loppet på Solvalla under tisdagen, skriver Expressen. Det är andra svenska travhästen...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: Gunnar
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 593
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Vilken konstig upplevelse jag precis hade. Jag var ute på gården, städade och tvättade inne i bilen. Ganska monotont, så tankarna gick...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama