Flygresa med hund

Darby

Trådstartare
Finns det nagon har som har erfarenhet att flyga med sin hund. Vi kommer att flytta till Tyskland och darfor gora en langre flygresa med var boxer. Tips och rad mottages tacksamt! :)

Ja jag har flygit ett par gånger med hund. Det har gått bra! Vi har även skickat och tagit emot tikar för parning och det har också gått bra trots att en främmande människa tagit emot de i anda ändan...

A det lat uppmuntrande!

Kruxet som jag kanner ar att resan tar ca 8 timmar och att hon blir jattestressad av hundburen. Har dina hundar fatt nagot lugnande fore resan?

Nej inget lugnande. Det finns de som säger att hunden får svårt att då kunna parera vid start och ladning. Det är rätt så stor lutning och stora krafter just då. Har man en bur typ "Vari" så är golvet halt och hundarna åker omkring i buren om de inte kan spjärna emot ordentligt. Har man en hund som inte tuggar på saker så kan man med fördel sätta fast en heltäckningmatta i botten på buren (helt med t.ex. mattejp) Men det är ju inte bra om man har en hund som tuggar i sig det...

Om din hund är ovan och stressad i buren så... Ja då skulle jg nästan tveka. Alla mina hundar har älskat buren och ligger i den och sover på nätterna. Jag brukar ställa fram den ett par veckor innan om det är en hund som inte är van vid den.

Så hunden ska kunna sitta lugnt och tryggt i buren och slappna av först, tycker jag.

Jag har även vant hunden vid att man lyfter buren och så!

Tack for synpunkter! :) Skall se till att inforskaffa korrekt transportbur och borja trana.

Burstressen kom efter vi hade haft henne pa ett pensionat som visade sig vara oerhort oproffessionella i sin hantering. Vi fick bla veta att de spolade hundstallet utan att flytta hundarna :mad:

Jag reser regelbundet med mina vovvar och håller helt med föregående "talare"! Se till att buren inger trygghet! Mina hundar älskar också sin bur och sover gärna i den om de får.

Börja träna i god tid. Låt hunden få sova i buren lite då och då (instängd). Börja med kortare stunder när du går ut, som sedan utökas efter hand. Massor med beröm när du släpper ut den! Snart så kommer vovven att lägga sig där självmant förhoppningsvis. Om den blivit otrygg pga olustigheterna du berättar om, så skulle jag köpa en ny bur!

Använd absolut inte lugnande om det inte är akut! Förutom halkrisken så kan hunden inte "bearbeta" det som händer runtomkring den om den är drogad och dåsig. Bättre att den blir lite rädd till en början, men en normalt stabil och lugn hund vänjer sig snart vid motorljud, lufttrycksskillnader mm.

Oroa dig inte för mycket. Det känner din vovve och det är heller inte bra.... Lycka till! :)

Fast jag skulle inte berömma mycket vid utsläppet. Bara vara neutral och låtsas som att det regnar. Detta för att inte öka på känslan av att det verkligen VAR läskigt/farligt/obehagligt. Det ska vara lika naturligt som att.. Matte går på toa typ. Vi berömmer och varvar inte upp hundarna när vi varit på toa. Men vid ytterdörren gör många det när de kommer hem och många hundar blir orliga av att vara ensamma hemma. Men på toa kan man gå fast det också är en stängd dörr....

Stängd dörr??? Vilken tur du har! :D :D :D
Jag har alltid 3 hundar, 2 katter och även 2 barn med mig.... :cry: (Barnen inser att den enda chansen att mamma sitter stilla och lyssnar är just precis då! :crazy:)

Fast jag skulle inte berömma mycket vid utsläppet. Bara vara neutral och låtsas som att det regnar. Detta för att inte öka på känslan av att det verkligen VAR läskigt/farligt/obehagligt

A och O vid den typen av träning! :bow:

Nåja... En hund brukar vara där inne. Hon lägger sig i duschen jämt :rofl:

Lite uppdatering.

Ny bur for flygning ar inforskaffad och vi har valt att ha den delad till en borjan, (ena halva pa bottenvaningen och den andra halvan pa overvaningen). Hon verkar gilla "halvorna" och lagger sig garna dar och sover, vilket kanns som en otrolig seger till att borja med :), med tanke pa att hon inte ens ville ga nara den gamla buren.

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
429
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
697
Senast: MML
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
359
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 101
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka