Flyga till Rumänien

Bison

Trådstartare
Min bror med familj flyttar snart till Rumänien och jag kommer såklart vilja åka och hälsa på lite då och då. Tanken är att ta med mig Ruben.
Vi har flugit inrikes tidigare och han är mr chill så det kommer inte bli några bekymmer, är tillräckligt liten för att flyga i kabinen och har bur i rätt mått.

Jag har läst mig till att han behöver ett EU-pass och vaccineras för rabies tidigast 21 dagar före resan.

Är det något annat eller andra saker jag bör tänka på?

Senast ändrad:
Min bror med familj flyttar snart till Rumänien och jag kommer såklart vilja åka och hälsa på lite då och då. Tanken är att ta med mig Ruben.
Vi har flugit inrikes tidigare och han är mr chill så det kommer inte bli några bekymmer, är tillräckligt liten för att flyga i kabinen och har bur i rätt mått.

Jag har läst mig till att han behöver ett EU-pass och vaccineras för rabies tidigast 21 dagar före resan.

Är det något annat eller andra saker jag bör tänka på?
Jag vet inte hur det är med Rumänien specifikt, men kanske vore bra att vaccinera mot leptospiros om det är lite varmare klimat?
Rabiessprutan kan du ju göra tidigare än 21 dagar innan avresan (inte senare), men det kanske var så du menade?

Jag vet inte hur det är med Rumänien specifikt, men kanske vore bra att vaccinera mot leptospiros om det är lite varmare klimat?
Rabiessprutan kan du ju göra tidigare än 21 dagar innan avresan (inte senare), men det kanske var så du menade?

Det ska jag kolla upp.
Ja, jag var lite trött bara när jag skrev. Bra att du förtydligade :)

Behöver man inte kolla om hunden fått antikroppar av rabiesvaccinet också? Tror mig ha läst eller hört det nånstans men vet inte. Bara en tanke.

Jag har ingen kunskap i ämnet, men tänker att det kan vara bra att kolla vad som gäller åt andra hållet också, så du får ta med Ruben hem igen också. :)

Haha! Jo, absolut. Kanske skulle formulerat frågan till och från.
Brorsan flög in mopsen från Rumänien så det borde han ha koll på.

Du bör ha skydd mot fästingar, loppor och löss samt ge avmaskning både innan (som skydd mot tropisk hjärtmask) och efter (för att avmaska mot evtl angrepp). Det finns många allvarliga sjukdomar och parasiter där nere, bland annat leishmania som är obotbar. Jag hade funderat både en och två gånger innan jag hade tagit med min hund dit, om det verkligen är värt risken.
Leptospira-vaccinet skyddar enbart mot 4 st stammar, och det finns långt fler än så som kan smitta.
Veterinärvården är inte heller den bästa där nere ifall något skulle hända.

Du bör ha skydd mot fästingar, loppor och löss samt ge avmaskning både innan (som skydd mot tropisk hjärtmask) och efter (för att avmaska mot evtl angrepp). Det finns många allvarliga sjukdomar och parasiter där nere, bland annat leishmania som är obotbar. Jag hade funderat både en och två gånger innan jag hade tagit med min hund dit, om det verkligen är värt risken.
Leptospira-vaccinet skyddar enbart mot 4 st stammar, och det finns långt fler än så som kan smitta.

Ska absolut läsa på mer innan jag tar med honom.
De är överklass och bor i ett fancy område där det finns bra veterinärer så just det är jag inte orolig för.
Men jag vill ju inte att han ska få någon obotlig sjukdom :nailbiting:

En vecka kanske.

Jag hade inte tagit med mig hunden för en så kort vistelse som en vecka. Men du känner din hund bäst. Men jag hade inte tagit risken med alla sjukdomar/parasiter som finns där men inte här. Inte för så kort tid som en vecka. Finns där inte rätt mycket gatuhundar dessutom? Eller skulle du hålla din hund i din brors trädgård? Eller det kanske är en gated community där det inte finns några gatuhundar?

Jag hade inte tagit med mig hunden för en så kort vistelse som en vecka. Men du känner din hund bäst. Men jag hade inte tagit risken med alla sjukdomar/parasiter som finns där men inte här. Inte för så kort tid som en vecka. Finns där inte rätt mycket gatuhundar dessutom? Eller skulle du hålla din hund i din brors trädgård? Eller det kanske är en gated community där det inte finns några gatuhundar?

Tanken var väl att åka över lite då och då men stanna som längst en vecka i taget med tanke på jobb och hästar.
Jag är ju borta så mycket ändå i tjänsten så hade varit fint att kunna ha honom med.

Det är gated community så inga gatuhundar.

Hade tänkt göra en tråd på liknande ämne men lånar denna istället, hoppas det är okej för dig @Bison!

Jag undrar egentligen samma sak som TS men med USA. Jag kommer eventuellt att spendera några månader där om ca ett år och tänker såklart att jag gärna vill ha med hundarna. Är det någon här inne som har erfarenhet av det och vet vad som krävs?

Hade tänkt göra en tråd på liknande ämne men lånar denna istället, hoppas det är okej för dig @Bison!

Jag undrar egentligen samma sak som TS men med USA. Jag kommer eventuellt att spendera några månader där om ca ett år och tänker såklart att jag gärna vill ha med hundarna. Är det någon här inne som har erfarenhet av det och vet vad som krävs?
Skiljer förmodligen mellan stater, @hastflicka vet nog mer.

Liknande trådar

Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 359
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 654
Senast: AlmostEasy
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 581
Senast: Millz
·
Övr. Hund God kväll! Min familj har hus i USA och det händer att vi åker dit och är där ett par veckor upp till en månad några gånger om året. I...
Svar
4
· Visningar
642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka