Jag har flugit med katt, långt och utrikes. Jag vill minnas att flygbolaget inte ställde några särskilda krav på papper eller dokument, mer än biljett för katten. De utgick från att allt var i enlighet med inrese- och utresereglerna - och hade det inte varit det så hade det inte varit flygbolagets problem. Utöver pass/ägarintyg och vaccinationspapper hade vi även ett veterinärintyg på att katten var vid god hälsa och fit för resan, men tror som sagt inte att det krävs för inrikes.
För de flygbolag som vi kollade på fanns det måttkrav på buren eller väskan när katten skulle resa som handbagage. Kombinationen katten ska kunna röra på sig och samtidigt få plats under sätet är inte helt enkelt. Vi har en mjuk väska av "bag-typ" som funkade bra, men vi har också en kisse i det mindre formatet. Jag har också sett mindre väskor som har accepterats, men det har varit med annat flygbolag. Det brukar också finnas en viktgräns, max 8 kg tror jag.
Som
@Monsterliter nämner så är katten inte kvar i buren genom säkerhetskontrollen. På alla ställen utom Sverige fick hon bäras i famnen genom bågen, på Arlanda fick hon specialbehandling och hon och väskan kollades i ett litet rum med sällskap av min partner. Vi hade inte möjlighet att koppelträna innan, men sprattelkissen höll sig lugn så det gick bra.
Själva flygningen var dock jobbig, mest för mattehjärtat som led när kissen tyckte det var otäckt och inte alls kul att starta och landa samt tråååkigt att sitta i bur i många timmar. Katten klarade sig ändå hyfsat, även om hon var trött vid ankomst, men jag hade nog banne mig behövt något lugnande.