Flyga med häst

Ireland

Trådstartare
Vet ni vad det skulle kosta att flyga över sin häst till Irland? Har precis kommit hem därifrån, och ska dit igen, trivs himla bra där, så man har ju i tankarna att man kanske flyttar dit permanent nån dag. Någon som har flygit över häst dit innan?? Kostnad?

Sv: Flyga med häst

För mig min kusin gjorde något sånt (galoppör ägare/trännare) tror har fick betala ca 8000 kr häst till storbritanien, så frågan är vad kostnaden är för irland.. Tyvärr kan jag inte fråga eftersom han är i hollan och letar efter nästa stjärn häst ;)

Mvh
Eran Emma

Du vill inte köra hit honom då? För det är ganska många från Sverige som åker hit och köper ponnysar - de kör hit tomma.

Har för övrigt ingen aning om vad det kostar att flyga hästen hit, men om du hittar pris vill jag gärna veta för min kompis ska flytta hit om ett år :)

Aha :idea: Jo självklart kör jaghonom hellre än sätter honom i luften! Då blir det båt till England o sen därifrån eller?

Jag harju träffat kille o allt där nu, så chansen finns ju att jag vill stanna kvar efter hösten också. Och hästen gör jag mig inte av med, men känner att jag vill nog vara säker på att jag ska o vill bo där innan jag tar med honom på den resan. Men nu när jag vet att man kan köra så är det hela ju lite mindre smärtfritt.

Ok, ja det var väl nog nåt sånt jag gissat på med.. Undrar hur kostnaden blir med bil/båt?

Du kan ju ta båten (finns faktiskt båt ;)) till storbitanien (ca 9000 kr och du har bilen och häst med dig + släp). Sedan kör du upp till ungefär skotland sedan båt igen ;) sedan Är du framme. Tror du får en slut summa på 12000 kr.. Men då får du ju bil, släp och häst med dig ;) Ganska Okej deal :)

Mvh
Eran Emma

Fast man kanske inte vill ha en vänsterstyrd bil här....

Vart i Irland är det? Jag tror att det bästa är att åka lastbil hela vägen, alltså inte ta båten hela vägen. Kör man lastbil (genom Tyskland, Holland...) så kan man stanna lite då och då och låta hästarna vila/sträcka på benen. På båten står de i lastbilen i över 20 timmar (inte så trevligt att ha hästen i släp så länge)

När ska du köra över hästen förresten?

Senast ändrad:

Det absolut bästa för hästen är om du tar och sätter den på en lastbil till Irland. Där åker den bäst. Att åka långa färjelinjer med enbart släp skulle jag aldrig rekomendera, dels står släpet ostadigare än en lastbil och sedan blir det oftast kvalmigare, vilket har sina risker.

Det går utmärkt att köra svensk bil på Irland, de enda som tycker att det är obehagligt är Irländarna själva när dom måste sitta i framsätet :p

Beroende på vart på Irland du ska så är väl det enklaste att åka Hook of Holland-Harwich och sedan Holyhead-Dublin..., Esbjerg -"vad det nu är för brittisk hamn" är ju väldigt långt tycker jag personligen. Men har du inte tillgång till lastbil skulle jag rekomendera en transportfirma, men kolla noga så att du hittar en seriös som tar väl hand om hästarna, ibland kan du tillochmed få plats själv så du kan se efter din älskling när ni stannar och vilar (finns nästan alltid stall i närheten av färjelägren och jag tror de flesta transportfirmor åker över Dover-Calais, men jag är inte säker)

KL

Jag ska till Nordirland, Banbrigde... När är inte bestämt, jag tar nog inte dit hästen förrän jag är säker på att jag vill bo där.

Men jag tycker att lastbil verkar vara det smartaste. Jag har ju ingen egen bil o släp (just nu i alla fall), och visst åker de bäst i lastbil.

Tack för alla era svar!!! :bow:

Dessutom om du lyckas hyra en hel hästlastbil, så kan du ta med ALLA dina grejjer, typ allt till hästen plus möbler och grejjer åt dej själv. Fast du måste ju ha nån som kör den också...

Jag tyckte det var läskigt att köra högerstyrd i sverige, massa vinklar som man missar, och skulle inte vilja ha en vänsterstyrd här...

Kul att du tänkte flytta hit! Du lär inte ångra dej?

Ja det lät ju bra.. men dyrt ;) pappa har ju lastbilskörkort men vet inte om han e så sugen på at köra mig till irland haha :rofl:
På söndag ska jag tillbaka, och jag tror inte heller jag kommer ångra mig, älskar Irland!! Så nu får vi se om jag rivs så bra att det är värt att flytta dit pållen med.

På söndag ska jag tillbaka, och jag tror inte heller jag kommer ångra mig, älskar Irland!! Så nu får vi se om jag rivs så bra att det är värt att flytta dit pållen med.

Jag har inte ångrat mej en sekund, fast jag tog inte med mej hästen. Jag älskar också Irland hihi ska vi bilda klubb?

Japp jag tycker vi kan bilda klubb ;) Jag har till o med bytat mitt namn nu, annars kan jag ju inte logga in här när jag är på Irland, pga ÅÄÖ.. Åhh vad jag längtar.. :)

Annars kan man göra som jag och ta med sej ett eget tangentbord! Vissa saker blir så tokiga utan åäö.

Vad är anledningen att du flyttar hit då? Jobb? Pojkvän? Bara kul?

Ja det kan man ju göra :D Hmm ja båda delar ; har ju jobb där, och sen finns det väl en viss kille som lockar lite med hehe :D :angel:

Jag vill också till Irland!!!!:love:

Kommer när jag är klar med Schweiz!! Får jag också komma på Buke-träffen då?

(Bor båda ni på Nordirland? Jag vill till Dublintrakterna...)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
15
· Visningar
1 641
Senast: Imperiet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?