Flyga hastar

G

Gripen

Jag vet inte om den har traden hamnar ratt nu, vi far val se. Jag undrar om nagon vet hur det gar till att flyga hastar (i flygplan). Hur klarar hastar langa flygresor? Hur star de i planet? Vilken typ av plan far de aka i? Hur gar det till nar man lastar dem?

Undrar...

Sv: Flyga hastar

Jag flög med tävlingshästar till Canada i sommras och det var en mindre mardröm, dock ska jag lugna dig med att säga att de hästskötare som flög med hästar ofta sa att dom aldrig hade varit med om en så dålig och dåligt arrangerad flygning. Så få inte panik, det finns ingen anledning.

Hör dig för hur många hästar som ska stå på varje pall. Det finns dom som försöker tränga in 3 hästar per pall. Det blir för trångt för rejäla halvblod. Dom kryptorna är gjorda för poloponnyer. Nu klarar vissa halvblod 3 per krypta bra, men dom måste ha ett visst temperament och inte vara för stora. Det kan vara värt att betala extra för att hästarna ska få stå på en pall med två om du har en fullstor halvblodshäst. Kryptorna kan ha både nät som tak eller se ut som "en hästtransport utan hjul" med bara två hästar på och ca 20 cm mellanrum mellan hästarna, och riktigt tak.

Fråga hur hästarna ska lastas. Kräv att dom inte ska gå upp på en ramp, bvända och sedan backa in i kryptan. Det är grymt och stressar upp hästarna mer en nödvändigt, på det tar lastningen mycket längre tid och detta är inte heller rättvist mot hästarna. att gå in bakifrån som i en hästransport fungerar utmärkt och stressar inte onödigt på hästarna.

Hästar flyger i vanliga lastplan och temperaturen hålls nere för att hästarna ska må bättre och luften inte ska bli svår att andas för dom.

Hör om det finns vatten på planet elelr om det måste tas med. Ha hellre hästen utan täcke och frysa lite än med täcke och svettas lite. det mår den inte bra av.

Det absolut mest stressfylda momentet är när kryptan hissas upp på planet, det är mycket ljud och konstiga rörelser under fötterna i vissa fall, det beror på vilka transportmedel dom använder för att få kryptan in i planet, har man nät-tak är detta speciellt påtagligt eftersom hästen även ser vad som händer ovanför. Tex "försvinner" himlen och lastutrymmet tar över väldigt plötsligt.

Ett bra trick är att stoppa hästen full med morötter i dom "kritiska" ögonblicken, för då glömmer dom vad dom gör och vad som händer i de flesta fall.

Lyfta tycker de flesta hästar inte är så läskigt, okej det är inte kul, men dom kan inte göra så mycket annat än att hålla balansen, men det är betydligt enklare att hålla balansen när man lyfter än när man landra tex.
Uppe i själva luften händer det inte så mycket, de flesta tävlingshästar förses med både hönät, vattenhink och vid längre flygturer även kraftfoder eftersom det är en ganska bekväm resa vi faktiskt pratar om.
Landningen är lite värre, det kan vara lite skrämmande, det är svårt att hålla balansen och piloten sitter med hela hästens upplevelse i sin hand. en bra landning och hästarna är okej, en dålig... du kan gissa själv. tack och lov är våra kära vänner ganska stadiga ändå...

Tills slut. Försök inte flyga med hästar om du är rejält överviktigt, du får inte plats. Punkt slut. Det går bra för en annan som är normal.(inte smal inte tjock) Det är mycket ont om plats. OCH (detta säger vterinärerna, det finns alltid en sån med på en flygning med hästar) man kan inte putta i en häst hur så mycket lugnande när man ska lfyga för när man lyften är det nåt med själva stigningen (lufttrycket eller så) som gör att medlet tar starkare och har man då gett för mycket kan hästen tappa balansen, gör inget bakom ryggen på veterinären.

Dom som vet (vilket inte innefattar mig själv) säger att lufthansa flyger bra med hästar, själv har jag flugit Fedex, vilket inte var någon hit på ditvägen, men dom skärpte sig och blev lite bättre på hemvägen tack och lov.

Du får ursäkta att detta är lite förvirrat, om du är intresserad kan jag ge dig en lång redogörelse per mail Irishdraft@hotmail.com och berätta om själva flygresan och skillnad mellan dit och hemväg, hur hästarna reagerade, hur mycket dom anpassade sig etc.

Är det inte lite otäckt/nervpirrande att flyga med hästar? Speciellt längre turer.
Har du varit med om eller hört nåt om att det gått snett med hästar på nån flygning? Ex. att nån häst blivit så skärrad att det knappt gått att lugna den? Om det händer, vad gör man? Kan de beordra avlivning av en häst om den får fullständig panik?

burton skrev:
Ex. att nån häst blivit så skärrad att det knappt gått att lugna den? Om det händer, vad gör man? Kan de beordra avlivning av en häst om den får fullständig panik?

Ja man avlivar den.

Visst händer det att man måste avliva hästar under flygturer, men det är VÄLDIGT ovanligt. Oftast är det inte själva flygandet som gör dom rädda utan att vara instängd i det lilla båset och det märker man oftast redan innan dom ska in i planet. Ibland hjälper det att ställa dom i bredare bås. Ibland får dom inte flyga. Jag har inte flugit mycket alls utan bara tur och returresa, Men dom berättade för oss att det någon gång har hänt att hästar gått ner strax efter start och då brukar dom vända, landa och lasta ur dom, vänta några dar och sedan brukar dom kunna flyga hem i alla fall. Veterinären som alltid är med har ju stor koll på hur hästarna reagerar redan innan dom lastas på planet och alla som verkar "osäkra" tex. mkt nervösa, försöker lägga sig ner etc. får inte flyga eller provas i bredare bås.

Men ja, vi var livrädda i början att något skulle gå fel, att hästarna skulle få panik elelr nåt, fast så fort man är i luften lugnar hästarna ner sig så då lugnade vi ner oss också, tjejerna som är flygvana dom ser ju det bara som en ny resa, Man ska tänka på att det även finns risk att hästen blir sjuk el liknande när man transporterar den längre sträckor, så ingenting är ju riskfritt.

Kolla på svt.se och leta upp Barbacka. De hade ett reportage om hästar som flyger i avsnitt 4 eller 3 och på hemsidan kan du (om du har bredband) titta på hela programmet.
Jätteintressant! 53 hästar på ett plan från Island.
Jag blev förvånad över att islandshästarna tydligen åkte utan att stå i en sådan där "låda" utan bara var uppbunda bredvid varandra och gick av och på planet på en ramp. De sade dock att ridhästar/tävlingshästar åker i "låda".

en fråga, varför får dom itne lägga sig ner?

Hästar flyger ju inte i bås stora som boxar. Precis som att hästar inte får lägga sig ner i en vanlig transport utan bara när dom åker i lyxiga stora boxar och står lösa. Om dom lägger sig ner kan dom fastna, få svårt att komma upp och göra sig illa på vägen upp. Tänk också när planet ska landa, det är enorma krafter, att sitta i en flygstol är inte samma sak som att behöva hålla balansen själv. Om hästen inte kan hålla emot själv kan den åka in i väggen till exempel. Hästen bredvid min skydsling (jag hade tre att hålla reda på), råkade ha nosen bakom bommen när piloten bromsade, det kom sådan kraft i bromsningen att hon inte fick loss nosen förrän han släpte bromsen, det var riktigt otäckt att se, men hon klarade sig med bara skrapsår på mulen...

Liknande trådar

Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 422
Senast: Paddington
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 948
Senast: Huggorm
·
Samhälle Jag har flugit en hel del för nöjes skull. De sista åren var jag väl medveten om de negativa klimateffekterna men använde mig av de...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 549
Senast: aiquen
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar