Flyg eller tåg?

muppia

Trådstartare
Ska åka hem till föräldrarna i jul, jag vet inte om jag vågar lita på SJ, hittat billigt pris men jag vet ju hur de kan krångla, förseningar osv så jag funderar lite...

Jag har inte bur till flyg och undrar om det är svårt att hitta billigt, att köpa ny är uteslutet.

Jag skulle kunna ta bilen men jag orkar nog inte köra ända hem och tillbaka, dessutom är bilen inte så pass pålitlig just nu.

Om nu SJ skulle krångla med tider osv, hur gör man då med rastning och så? Han kan lätt hålla sig länge men ändå. Hur roligt är det för honom att åka tåg? Han har åkt tunnelbana, tåg och buss innan utan problem men jag bryr mig ändå om honom.

Hur hade ni gjort? Jag behöver boka en resa redan nu innan priserna stiger.

Sv: Flyg eller tåg?

Kostar det extra att ha med sig hund på tåget? Jag såg nu att det var billigare för mig att flyga ToR och det skulle bli 400 kr extra för hunden om nu jag får tag på nån bur vill säga.

Har visserligen bara rest tåg med katt men då betalar man iaf inget extra. Man betalar för ett säte i djuravdelningen.

Jag hade tagit tåget och i värsta fall stannat hemma om de varnar för extremt väder. Jag har aldrig betalat extra när jag åkt med mina hundar.

Synd att du inte bor närmare mig, då hade du kunnat låna min flygbur!

Själv hade jag nog valt flyget, men det är mest för min bekvämlighet. Jag avskyr nämligen att sitta på ett tåg, framför allt i jultrafiken. Det går inte att låna en pålitligare bil annars?

Mina hundar som flugit har i alla fall inte mått dåligt av det, utan är hur glada som helst när man är framme :)

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=222&a=254&l=sv

Senaste julen jag åkte tåg var vi 8 timmar försenade, normalt tar resan lite drygt 12 timmar. Personligen tror jag att jag led mer än hundarna, tåget stod dock inte helt stilla så det fanns fortfarande möjlighet att rasta hundarna på stationerna och när vi fick byta tåg (till ännu ett som inte fungerade men det är en helt annan tråd om vi ska gå in på vad jag tycker om SJ).

Jag åkar ändå tåg först och främst för att jag inte har något annat val. Har kört bil också men då med sällskap och det fungerar egentligen bäst, känner inte att jag vill köra den sträckan själv dock och sen har jag inte heller någon egen bil så. Flyg väljer jag bort främst på grund av priset men tror också att jag skulle ha svårt att lämna mina djur på det sättet, jag gillar att ha den nära även under resan.

Tillägg: Mina hundar klarar generellt tågresan bra, bättre än jag förväntade mig faktiskt. Tiken är visserligen alltid en ängel men hanhunden blir lätt uttråkad när vi åker spårvagn och kan försöka hitta på egna hyss eller uttrycka sitt missnöje verbalt. I vilket fall är han till 99% jätte duktig på tåget och vi har sällan haft problem med de andra resenärerna heller (åtminstone inte de fyrfota).

Senast ändrad:

Hur stor är hunden?
Vi har flugit med vår i kabinen, bnehövs ingen speciell bur då. Han satt i tygväska under start o landning. Under flygningen hade jag honom i knät. En pekeblandning, 6kg.

Ett annat alternativ är att någon annan passar hunden medan du är hos dina föräldrar.

Hyrbil? Man brukar ju ofta kunna lämna bilen där man anländer, så du behöver bara hyra för max två dagar. Men det kanske blir för dyrt?

Jag tror Muppias hund är en Collie?

Dvs måste åka i lastutrymmet. Personligen hade jag inte låtit Z flyga ensam i bur, så det beror kanske på hur hunden är? Men många hundar jag sett efter flygning har varit rejält stressade och visat tydligt att dom inte mått speciellt bra. Hundar som flugit i kabinen har i allra flesta fall sett okej ut.

Dessutom tycker jag ibland att hanteringen av burar med djur i vid lasten är rejält undermålig :/

Nä fy, jag hade inte vågar flyga med Z i bur där jag inte kan ha koll på henne.

Nä fy, jag hade inte vågar flyga med Z i bur där jag inte kan ha koll på henne.
Jag har flugit med massor med hundar utan problem. Visst, har man en hund som är mentalt kass bör man kanske inte låta den flyga i lastutrymmet. Men har man en hund som är mentalt stabil så är det inga konstigheter alls.

Till och med min "prinsessa" som både är lite ängslig och tycker att mycket i livet är jobbigt tog flyget med lugn.

Jag har som sagt sett hundar som varit rejält stressade och jag har svårt att tro att samtliga av hundarna var mentalt kassa, men vad vet jag. Jag hade inte satt Z i bur i lastutrymmet med allt vad det innebär ( transport ut till flyg, själva flyget osv ).

Däremot att flyga med henne i kabin har vi gjort och det har jag inga problem med, nu får hon ju inte fluga där längre. Din "sessa" flög väl i kabinen eller?

Jag har flugit med massor med hundar utan problem. Visst, har man en hund som är mentalt kass bör man kanske inte låta den flyga i lastutrymmet. Men har man en hund som är mentalt stabil så är det inga konstigheter alls.

Till och med min "prinsessa" som både är lite ängslig och tycker att mycket i livet är jobbigt tog flyget med lugn.

Jag har en vän vars hund blev mentalt skadad för livet av att flyga:eek: Och han var, så vitt jag fått höra, helt normal innan. Han måste ha blivit rejält chockad.
(Han hade brutit sig ur buren och gått berserk, fick fick skickas med tillbaka vid mellanlandingen (kortare än resterande sträcka) och lyckades bryta sig ur ytterligaren en bur under resan trots att han drogades. Han kunde därefter aldrig lämnas ensam. Alls.)

Men jag resonerar ungefär som du, en lugn stabil hund som är van vid att sitta i bur och åka på olika sätt är det för det allra mesta ingen större problem. Jag hade exempelvis skickat rottisen utan att tveka en sekund. Men min lilla som har ensamhetsproblem i botten hade jag inte flugit med i lasten. Jag har lekt med tanke att raka honom och banta honom lite för att se om han hade kunnat åka kabinen men det går nog inte...:(;) Det hade nog inte varit minsta problem. Eller haft en stor bur och åkt med honom:D

Jag läste i Hundsport om en storpudel som reste från Sverige till USA för att ställas ut. När de kom fram stod buren upp och ner :crazy:Hunden, som var cool och resvan mådde visst bra ändå, men det säger ju något om hanteringen kan vara. Jag hade aldrig låtit mina små grisar flyga i lastutrymmhur.

KL

Hunden är en collie så han kommer tyvärr vara förvisad till lastutrymmet, jag ska prata med flygbolaget och se om det är någon som tittar till honom under resan, eller om jag får möjlighet till det. Om det finns möjlighet flyger jag hellre, det är billigare och jag riskerar inte att sitta o dras med SJs förseningar. Dessutom är det billigare att flyga, tågen kostar nästan 800-900 kr per tur medan flyget kostar 600 per tur. Med hund kostar det 200 per sträcka. Och det är säkrare att flyga än att åka med SJ känner jag. Med tanke på att det kryper över 800 kr blir det ju billigare med flyg i slutändan ändå. Jag ska höra mig för, bor ju hos en kompis som varit i försvaret samt jobbar som väktare, han kanske känner någon som har bra bur att låna ut.

Hyrbil är inget alternativ, jag har inte någon större lust att köra på vinterlag och lägga ner en nästan hel dag på att köra bil.

Det har aldrig kostat extra att åka med hund på tåg för min del och då har jag ändå åkt med allt ifrån min fjant på 5 kilo, till min förra tik på 25 och mina föräldrars på 45 kg. Så nej, det borde inte kosta något extra att ta med en hund på tåget. Det enda jag kan tycka är lite bökigt när man reser med större hundar är att leta upp vagnarna där hunden får vara och sedan få plats där. Är ganska ofta fullknökat, och då är det lite smidigare med liten :)
Funkar ju med större också alltså, för den delen..
Flyga hade jag inte gjort med min lille, han hade nog stressat ihjäl sig. Och som många andra skriver, obehagligt att inte kunna ha koll alls.

Lastutrymmet är oåtkomligt under flygning så ingen tittar till hunden under flygningen. På IATA:s hemsida (tror att det är iata.org) kan du se vilka burar som är godkända och vilka mått den måste ha. :)

Liknande trådar

Samhälle I Sverige då... Jag vill med 4 pers åka från Malmö till Umeå. Kollat flyg vilket skulle gå på 20 000 kr tur och retur. Det är inte...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 168
Senast: VLMF
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 119
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 895
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 541
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V