S

supergladis

Jag har nu använt Switch men jag lyckas inte hålla borta flugorna från hästen!
Jag undrar om jag kan använda Flusa i stället? Är det någon av er som gör det? Är det vanligt med allergiskareaktioner av Flusa? Hur ska jag dosera i så fall (har ett halvblod på ca 650kg)?
 
Sv: Flusa

Va bra!
Jag tycker inte min häst borde reagera på detta eftersom han tål switch.
Håller Flusan borta flugorna då?
 
Sv: Flusa

Sal skrev:
Var kan man köpa "Flusa" är det som switch? fast till kor eller??

Du kan köpa både Switch och Flusa på Apoteket.
Ja Flusa är typ samma som Switch fast till kor och får. Den enda skillnaden verkar vara att Flusan även ska hålla flugorna borta. Det gör inte Switchen. Båda håller borta knott och fästingar.
 
Sv: Flusa

Jag hade nog inte använt flusa på mina hästar.
Jobbar själv med kossor och en arbetskamrat till mej tog flusa på sina hästar förra sommaren och det blev inte alls bra. Hästen blev helt bränd och veterinären blev inte så glad. Hon hade använt det förr men då hade det gått bra men dock inte denna gången...
 
Sv: Flusa

OK bränd i solen då? Eller? Jag har täcke hela sommaren men använder switch nu.
Tålde den hästen switch då? DEn som blev bränd.
 
Sv: Flusa

Han reagerade på medlet. Behövdes ingen sol till det. Hon hade haft flusa innan på honom oxå och då hade han inte reagerat men denna gången gjorde han det. Flusa är starkare än switch
 
Sv: Flusa

Oavsett vad man lägger på hästen kan det uppstå reaktioner plötsligt även om de inte reagerat innan. Jag använder Flusa idag till alla mina tre och det funkar utmärkt. Tidigare häst jag haft har reagerat på allt utom Renons så då var det bara att bunkra upp och spraya dagligen... Han till och med reagerade om det fanns vitlök i det hemgjorda:cool:
 
Sv: Flusa

Använder också detta på eksem hästen,han reagerade inte på det med allergi eller så. Billigare än Switch dock..
 
Sv: Flusa

Switch och Flusa består av två helt olika medel mot insekter.
Flusa innhåller Alfacypermetin och har en karens för slakt på 7 dagar. Plus att det är mycket giftigt för fisk och vattenlevande oragnismer. Bekämpningsklass 2
Switch innhåller Permetrin och har karens på 60 dagar för slakt. Rekommenderas inte användas av personer under 18 år men jag tror inte att det är klassat som bekämpningsmedel som Flusa.
 
Sv: Flusa

Masse skrev:
Switch och Flusa består av två helt olika medel mot insekter.
Flusa innhåller Alfacypermetin och har en karens för slakt på 7 dagar. Plus att det är mycket giftigt för fisk och vattenlevande oragnismer. Bekämpningsklass 2
Switch innhåller Permetrin och har karens på 60 dagar för slakt. Rekommenderas inte användas av personer under 18 år men jag tror inte att det är klassat som bekämpningsmedel som Flusa.


Switch är bekämpningsklass 3. Även det är mycket giftigt för vattenlevande organismer!
 
Sv: Flusa

Yossarian skrev:
Switch är bekämpningsklass 3. Även det är mycket giftigt för vattenlevande organismer!
Exakt,mkt giftigt..
Alternativet att hästarna blir bitna av insekter är inte kul heller,men jag har stort motstånd mot att använda starka gifter på hästarna..dessutom tar vi i hästarna..hur mkt gift får inte vi i oss oxå.. :crazy:
Vi dör inte knall fall direkt , men vi samlar på oss små doser gift varje gång vi pysslar med hästen,frågan är hur nyttigt det är i längden.:cry:
Hur påverkar det hästen i långa loppet?

Borrelia och Elichia är inte kul heller,men gift nej tack.

Mina hästar har klarat sig i 28 år med diverse olika miljövänliga alternativ som skydd,har man en extremt känslig häst kan man köpa ett flugtäcke.

Sen skulle jag vilja att hästägare som använder bekämpningsmedel på sina hästar talar om det för tex hovslagaren vid besök,så man vet om det och kan tvätta av sig noga och slippa få på sig mer än nödvändigt..:crazy:
Många tänker tyvärr inte på det,har råkat ut för att hästägare hällt på Switch samma dag som besök och det är jäkligt äckligt..i fortsättningen kommer jag nog ställa in jobb om hästen är "nyimpregnerad" med bekämpningsmedel..:devil:
 
Sv: Flusa

Vart har dom hällt på det någonstans?

Switch om det är rätt medel jag tänker på ska hällas på i mankammen och på ryggen (ej där sadeln ligger). Har dom haft på det på annat ställe än där det ska vara? Lite nyfiken sisådär.
 
Sv: Flusa

Jag har haft både borrelia och erlichia på ena kusen, så jag tvekar INTE att använda switch!! Med tanke på hur hon mådde då så kan jag inte riskera att utsätta henne för det igen!

Köpte i år på ullared och betalade 280:- för switchen.
Priset här hemma var FÖRRA ÅRET 395:-......
Vad betalar NI? och vad kostar FLUSA??

Doserar man likadant med Flusa som med Switch??
Alltså med sträng framifrån till bak??
 
Sv: Flusa

Kollade på mitt apotek idag. Flusa och Switch kostade båda 331,50 kr för 250 ml.
Enligt doseringen skulle man ha 10 ml till nöt om man använder Flusa. Behandla var 4:e-6:e vecka mot flugor och var 3:e-4:e vecka mot knott och fästing stod det. Var 4.e vecka låter väl rimligt då? Då "täcker" man det mesta?
Av Switchen ska man ju ge upp till 40 ml per behandling, beroende på hur stor häst man har.
Alltså täcker en förpackning Flusa 25 :eek: behandlingar!
Mycket billigare alltså. Ibland tror jag att tillverkarna sätter priserna efter vem som ska köpa. Inte efter vad det kostar att framställa. Vi hästägare är nog ganska mer "lättlurade" och generösa mot våra älskade hästar än vad en bonde är mot sina kanske 200 kor.....
Har aldrig själv använt Flusa utan bara Switch. Visste inte ens om att det fanns. Kommer kolla med min vet innan jag testar om jag bestämmer mig för det.
Någon fler som har någon erfarenhet av Flusa? Det var samma dosering till får fast med andra intervaller. Funderar på om man skulle ge mindre på en ponny av tex shettis-storlek? Fast om ett får ska ha samma som en stor ko???

Det stod förresten att man ska hälla på Flusa från skulderbladen till svansroten. Sen fördelar det sig över hela djuret i hårremsfettet. Jag skulle dock INTE ha på där sadeln ska ligga.
Låter giftigt tycker jag...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Flusa

Intressant det där med Flusa.
Såg det på Gr...gården för första gången häromdagen.

Var dock mkt dyrare än S.som kostade 370 kr.

Vill veta mer.
Min ena har reagerat på S. men han fick Erlichia i höstas, så jag kommer att behandla längre tid än just bara Maj - Aug.

Effekten på broms är oxå markant.
Det är lika mkt broms runt hästarna men det bekommer dem inte, antagligen för att de inte bits.
De har eksemtäcken på oxå o vindskydd med myggnät i dörrhålen.
 
Sv: Flusa

Gr...gården (kan ju också prova att vara lite diskret:smirk: ) kanske tar mer betalt än a..teket? Jag var in idag och fick prisuppgifterna. Framför allt verkar det ju vara MYCKET drygare!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
553
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
917
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp