Sv: Flusa

Pratade med vet. nyss hon sa att man även kan ta lite Switch i handen och badda in runt juvret/skapet och tex mellan frambenen.
 
Sv: Flusa

Lillsillen skrev:
Jag har haft både borrelia och erlichia på ena kusen, så jag tvekar INTE att använda switch!! Med tanke på hur hon mådde då så kan jag inte riskera att utsätta henne för det igen!

Köpte i år på ullared och betalade 280:- för switchen.
Priset här hemma var FÖRRA ÅRET 395:-......
Vad betalar NI? och vad kostar FLUSA??

Doserar man likadant med Flusa som med Switch??
Alltså med sträng framifrån till bak??

Läs högre upp!
 
Sv: Flusa

axel skrev:
Intressant det där med Flusa.
Såg det på Gr...gården för första gången häromdagen.

Var dock mkt dyrare än S.som kostade 370 kr.

Vill veta mer.
Min ena har reagerat på S. men han fick Erlichia i höstas, så jag kommer att behandla längre tid än just bara Maj - Aug.

Effekten på broms är oxå markant.
Det är lika mkt broms runt hästarna men det bekommer dem inte, antagligen för att de inte bits.
De har eksemtäcken på oxå o vindskydd med myggnät i dörrhålen.

Allt är dyrare än normalt på Granngården! Foder, medel, Fristads arbetskläder utrustning m.m...
Använd Switch från början på april (bor du i skåne kanske ännu tidigare) till oktober ibland ända ut i november beroende på hur varmt det är ute. Även om knotten och fästingarna dött i oktober p.g.a köld så kan de vakna till liv igen om det är + grader ute dygnetrunt några dar. Hoppas du slipper Erlichian!
 
Sv: Flusa

Om jag ska vara helt ärlig så märker jag ingen skillnad mellan insektmedel. Jag har prövat Switch, RB86 och medel man köper färdigblandade och sätter på 1-2 ggr per dag.

Jag har inte märkt att något skulle vara mer effektivt än något annat... Bitna blir de ändå, om det är mycket insekter. Däremot att ta in hästarna de tider på dygnet det är mest flygfän är det som funkat bäst...

Så jag vet inte... senaste åren har vi dagligen sprayat på något av de mindre starka preparaten, och det funkar ok i kombination med att vara uppmärksam och ta in vissa tider.

Ska jag välja tycker jag dock att RB86 är bäst, även om det är mest "svårhanterligt".

Norrland
 
Sv: Flusa

Sal skrev:
Pratade med vet. nyss hon sa att man även kan ta lite Switch i handen och badda in runt juvret/skapet och tex mellan frambenen.

Det låter ju helt sjukt. Medlena är ju giftiga. Man ska ju inte ens ta i det också ha det på den tunna huden på hästen. Nej det tycker jag inte låter smart.
 
Sv: Flusa

Man dör inte av switch. Jag råkade dränka in mina händer i switch, sen klia mig i ögonen (det svider kan jag meddela). Tog en timme innan jag kunde tvätta bort det, och jag har LÄTT att reagera på kemikalier av olika slag. Hände nada och kände nada av switchen (förutom att det sved i ögonen då, men är inte blind än i alla fall *s*)
 
Sv: Flusa

Kl.

Vilket företag tillverkar Flusa, jag lyckas inte hitta någon info på nätet nämligen, det brukar ju annars finna produktinfo för det mesta.
 
Sv: Flusa

Switch har 0 timmars karenstid för start inom STC står det, inget om ngt annat. Ej användas 60 dagar före slakt. Det verksamma ämnet är ju Permetrin om det kan hjälpa ngt.

För Flusa står det ju bara om kor, mjölk 0 dagar och slakt 7 dagar. Aktivt ämne Alfacypermetrin.
 
Sv: Flusa

kl
om jag switchat min häst i dag, måste jag vänta 3 veckor innan jag häller på flusa då? Hur häller mna på det? Läste här nån stans att det inte skulle hällas nära svans o man, vad blir kvar då?
 
Sv: Flusa

Lilla Skutt, jag håller med dig :bow:
Jag tycker inte om att hålla på att förgifta mina djur jämt och ständigt. Visst är det jobbigt med flugor och mygg och andra insekter, men det finns ju alternativ. Det kan aldrig vara bra för hästarna att man häller på dom så mycket gifter. Eller som du säger, för människorna som hanterar hästarna.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
553
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
919
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp