I

IslaBonita

Jag har förstått att det är många som använder Flusa. Ringt två veterinärer idag som INTE rekommenderat det, pga att det inte är registrerat till häst.

Ni som använder Flusa, har ni blivit rekommenderade av veterinär? Nån mer som blivit avrådd och fått andra skäl än vad jag fått??

Min plan var att inhandla Flusa och späda 10 ml med 20ml vatten, men nu börjar jag tveka!!:crazy:

Sv: Flusa

Jag har använt Flusa, dock utan veterinärs rekommendation. Frågan är väl om en veterinär får rekommendera något till häst, som inte är registrerat för just häst? De har ju lite regler att följa dom med... Min erfarenhet är dock att det är utmärkt och lite effektivare än Switch. Jag skulle utan tvekan använda det igen.

Min ena reagerar på Switch. Man bör nog testa på en liten fläck först.

Den andra doserar jag under 2 dagar då jag inte häller över sadelstaden o då behöver hälla mer på kortare yta. Vet att de fick jucket när det rann ner på svansroten:bump: med Switch då.

Det finns en tråd här där Flusa diskuteras, http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1039351

Där står det även att jag har testat Flusa till min häst med missat att späda ut med olja, då Flusa inte är vattenlöslig utan fettlöslig. Min reagerar ändå på en låg dosering och jag har tagit avstånd från Flusa ett tag för att testa att späda det med olja OM flugor, knott osv blir extrema senare i år. Min andra häst reagerar inte alls på Flusan.

Precis vad jag oxå undrar. Jag vill inte hälla på supergiftiga medel som inte ens är registerade för häst OM de inte är sjukt effektiva mot just knott. I förrgår vaknade knotten här, fy fan vad de är hatade.

Vi brukar använda Switch, funkar jättejättebra mot fästingar men inte alls mot knott o annat flygfä här.

En veterinär får inte rekomendera flusa just eftersom det inte är registrerat för häst och vi får hoppas att det inte blir det heller för då lär det bli tre gånger dyrare.

Våra hästar har reagerat på switch men inte på flusa så jag är väldigt glad att jag vågade testa. Förra året hade vi problem med knotten som orsakade svullnad och eksem framför juver/skap men i år försvann det så fort de fått flusa på sig. (Peppar peppar)

Jag har inte spätt ut utan provade först på ett litet ställe på bogen, väntade 48 timmar på ev. reaktion och hällde sedan på på rumpan. Jag tog hälften en dag och nästa hälft två dagar senare. Jag har inte hällt i mankammen eftersom jag är rädd att de ska klia av sig manen om det skulle bli en reaktion senare.

Jag använder Flusa. Enda reaktion jag har märlt var en känslig tunnhudad häsdt med mkt fullblod i sig, fick lite klåda på stället där jag provade. Det gick dock bra med utspädd Flusa, inga problem då.

Kom på att prova själv, inget vet. inblandad. Tror jag läste nåsntans på buke om det för några år sen. Använt sen dess, både utspätt och outspätt oh det funkar så mycket bätter än Switch och SÅ mycket bättre pris.
Funkar på knott, broms, mygg, andra blodsugare och framför allt fästingar, hästen har inte haft en enda hela förra sommaren, inte en enda i år.

Man får tänka på att hästar faktiskt har tunnare hud än de djur som Flusan är till för så man får prova lite, lite först så man ser att hästen tål det.

Senast ändrad av en moderator:

För att spä ut verkan lite så det inte blir så koncentrerat på huden, som sagt var så har t.ex kreatur mycket tjockare hud än en häst.

Jag har förstått att det är många som använder Flusa. Ringt två veterinärer idag som INTE rekommenderat det, pga att det inte är registrerat till häst.

Ni som använder Flusa, har ni blivit rekommenderade av veterinär? Nån mer som blivit avrådd och fått andra skäl än vad jag fått??

Min plan var att inhandla Flusa och späda 10 ml med 20ml vatten, men nu börjar jag tveka!!:crazy:

Naturligtvis rekommenderade de dig att inte använda Flus, det får dom inte göra.

Jag har använt det till två hästar, utan problem, inte spätt ut det. Är man överkänslig mot ett preparat så spelar det ingen roll om det är utspätt 2 gånger, kroppen kommer att reagera ändå. Det är drygt, mkt billigare än Switch och frågan är om det inte är lite mer effektivt dessutom. Jag kommer definitivt att fortsätta. Nu när hästen går på bete 10 mil bort finns det inte så många andra alternativ än switch och flusa att smörja på henne eftersom jag inte kan vara där ofta nog.

Självklart kan de inte rekommendera dig att använda något preparat till din häst som inte är godkänd för det djurslaget.

Jag har använt Flusa på min häst sedan förra sommaren. Hon blev helt uppäten av knott. Fick tips av uppfödaren att använda Flusa vilket de behandlar sin ahästar med.

Jag suger upp Flusan i en spruta och sprutar på båda sidorna av mankammen, längs ryggen och ner i svansroten. Sedan tar jag och fuktar en trasbit och gnider in vid ljuver, insida lår och på bogen. Blir garanterat mer än 10 ml. Hon har aldrig reagerat starkt på Flusan. Dock kan jag se att hon flagnar lite i huden på bogen om jag slarvat med behandlingen och hon har hunnit bli knottbiten innan jag har haft på medlet.
Jag använder den helt outspädd.

Flusan är ju främst för knott, då den är framtagen till kossor där svidknotten kan orsaka en sjukdom som heter blåtunga. Alltså är den väldigt effektiv mot just knott.

Efter ha sett hur en häst reagerade på flusa så kommer det aldrig i närheten av min häst.
Hästen reagerade som om den var brännskadad, huden var het på hela hästen.
Eländet gick inte att spola bort med vatten, hästen var hysterisk av smärta och blev ännu galnare när vi försökte få bort flusan ur pälsen.
Stora variga brännblåsor där medlet hade applicerats.
Reaktionen var så kraftig att vet. fick komma och ge smärtstillande.

Att hästen kan få kraftiga hudreaktioner ska man ha i åtanke vid alla behandlingar med pour-on preparat. Själv kontrollerar jag alltid hästens reaktion på en liten del av kroppen först innan hela hästen behandlas, en självklarhet för mig. Eftersom det är oljebaserat så går det inte att tvätta bort med vatten.

Det beror ju lite på hur känslig hästen är. Finns många hästar som inte reagerar alls och andra som blir som den du beskriver. Precis som "rosi" beskriver bör man testa på ett litet område först. Än har jag inte drabbats av någon som varit överkänslig mot Switch och Flusa men däremot RB86 och Knock Out.

Hästen kan reagera negativt på ett medel som har gått bra förut.
Jag använde horsol och det fungerade utmärkt.
Nästa sommar efter ett tags sparsamt användande (inte så ofta som det rekomenderas) så svullnade hela mankammen upp,man och päls lossnade där horsolet var pådroppat.

Självklart kan de inte rekommendera dig att använda något preparat till din häst som inte är godkänd för det djurslaget.

Jag har använt Flusa på min häst sedan förra sommaren. Hon blev helt uppäten av knott. Fick tips av uppfödaren att använda Flusa vilket de behandlar sin ahästar med.

Jag suger upp Flusan i en spruta och sprutar på båda sidorna av mankammen, längs ryggen och ner i svansroten. Sedan tar jag och fuktar en trasbit och gnider in vid ljuver, insida lår och på bogen. Blir garanterat mer än 10 ml. Hon har aldrig reagerat starkt på Flusan. Dock kan jag se att hon flagnar lite i huden på bogen om jag slarvat med behandlingen och hon har hunnit bli knottbiten innan jag har haft på medlet.
Jag använder den helt outspädd.

Flusan är ju främst för knott, då den är framtagen till kossor där svidknotten kan orsaka en sjukdom som heter blåtunga. Alltså är den väldigt effektiv mot just knott.

Det sista lät ju bra. Knotten är fruktansvärda här. Hur ofta behandlar du?

Efter ha sett hur en häst reagerade på flusa så kommer det aldrig i närheten av min häst.
Hästen reagerade som om den var brännskadad, huden var het på hela hästen.
Eländet gick inte att spola bort med vatten, hästen var hysterisk av smärta och blev ännu galnare när vi försökte få bort flusan ur pälsen.
Stora variga brännblåsor där medlet hade applicerats.
Reaktionen var så kraftig att vet. fick komma och ge smärtstillande.

Precis den reaktionen vet jag hästar som fått av Switch. Man får alltid väga riskerna mot fördelarna.

Ungefär var 3:e-4:e vecka.
Ungefär då tycker jag man börjar se att knotten börjar svärma runt hästarna igen. Går det upp mot 5 veckor mellan behandlingarna har jag hittat fästingar på henne så det är på tog för lång tid.

Hittade denna tråd och blev intresserad,verkar som att Flusa kunde vara ett alternativ till andra "flugfäns medel"!! Att det dessutom skulle vara så mycket billigare var/är ju inte direkt fel heller :grin:
Glad i hågen åkte jag till butiken här på orten för att inhandla en flaska för att prova på våra 3 ston,men jag stod där lång i synen när jag kollade på Flusa & Switch,den sistnämnda var många kronor BILLIGARE än Flusan!!!:eek:

Jag sa till personalen att jag blev "besviken" på prissättningen eftersom jag läst på nätet att det skulle vara ett betydligt billigare medel än Switch :confused: så det blev inge köp utan jag sa som så att det blir till att handlat på nätet istället...:angel:
(jag blev inge populär som ifrågasättande kund,men det bjuder jag på :D)

Vad får du/ni betala för detta medel?? Ligger det på över 500 kroner hos er också? :crazy:

I ock för sig så är det ju billigt om hästarna verkligen blir hjälpt av det. :idea:

MEN om de inte tål medlet så är det ju verkligen väldigt dyrt!:grin:

Betalar 395:- på Granngården där ord. pris på Switch är 430:-

Priset är för mig obetydligt eftersom Flusan hjälper mot det jag vill bekämpa vilket jag inte tycker att Switchen gör.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 559
Senast: Freazer
·
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
4 133
Senast: TinyWiny
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 297
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 842
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning