Flugtäcke hjälper inte

Annatinell

Trådstartare
Hej, hittade ingen liknande tråd. Min häst håller på att bli galen på alla insekter och flugtäcket hjälper inte överhuvudtaget. Köpte ett från bucas (som förövrigt gått sönder andra veckan). Men det hjälpte inte överhuvudtaget, Vad gör jag nu? Flugspray funkar inte heller. Är det exemtäcke man får använda då?

Önskar gärna snabba svar, har lite panik 😅

Hej, hittade ingen liknande tråd. Min häst håller på att bli galen på alla insekter och flugtäcket hjälper inte överhuvudtaget. Köpte ett från bucas (som förövrigt gått sönder andra veckan). Men det hjälpte inte överhuvudtaget, Vad gör jag nu? Flugspray funkar inte heller. Är det exemtäcke man får använda då?

Det är väl bara att prova eksemtäcke? Annars brukade vi köra flugtäcke med helhals, huva, magplatta och utanpå det flugspray. Det var till tunnhudade fullblodet som fick panik när det började surra. Annars har jag haft hästar som bara kunnat gå ute på natten p g a flygfän.

Det är väl bara att prova eksemtäcke? Annars brukade vi köra flugtäcke med helhals, huva, magplatta och utanpå det flugspray. Det var till tunnhudade fullblodet som fick panik när det började surra. Annars har jag haft hästar som bara kunnat gå ute på natten p g a flygfän.
Har också ett tunnhudat fullblod, har helhals, magplatta och flughuva redan och det hjälper inte 😬inte flugspray heller

Jag har gett upp efter att ha försökt otaliga gånger med olika täcken och sprayer, hästen springer fram och tillbaka i timmar för att undkomma insekterna. Stackarn blir sjöblöt och helslut.
Så nu får hon gå hemma vid ligghallen sommartid.

Hoppas kunna bygga vindskydd med köldridå på betet till nästa år.

Eksemtäcke eller helst stalla in på dagen vilket är bra att göra nu ändå då det är så otroligt varmt.

Vanliga flugtäcken hjälper i princip bara mot flugor men släpper igenom det mesta annat som broms, mygg och knott. Testa eksemtäcke istället om du har en känslig häst - släpper inte igenom Något.

Jag har kört en kombo med Ultrashield och Effols Broms Blocker varje dag. Det tycker jag har funkat bra. Ultrashield ensam tycker jag är rätt värdelös faktiskt.

Rambo hoody är lite rejälare än vanliga flugtäcken i nät. Det sträcker sig dessutom upp över öronen, har ordentlig magplatta och hänger långt ner på sidorna. Det funkar på min som är oerhört tunnhudad. Men jag släpper även ut vid 5 och tar in tidig em när trycket är som värst.

Jag har kört en kombo med Ultrashield och Effols Broms Blocker varje dag. Det tycker jag har funkat bra. Ultrashield ensam tycker jag är rätt värdelös faktiskt.
Det är den kombin jag kört innan också ben tycker inte det gav någon effekt ändå.. Införskaffade ett eksemtäcke från exemia vilket jag tycker har funkat jättebra! Inte bästa passformen på ett nätt fullblod men inte dåligt heller.

Rambo hoody är lite rejälare än vanliga flugtäcken i nät. Det sträcker sig dessutom upp över öronen, har ordentlig magplatta och hänger långt ner på sidorna. Det funkar på min som är oerhört tunnhudad. Men jag släpper även ut vid 5 och tar in tidig em när trycket är som värst.
Ja jag kollade på det täcket men det var tyvärr slutsålt i rätt storlek.. så fick bli ett billigt eksemtäcke sålänge vilket jag tycker funkar jättebra hittills

Har den flughuva också? Prova med eksemtäcke och se om det hjälper. Och alltid flugspray på ben och under magen/skap/juver 🙂. Jag köpte Horze billiga med stjärnor på. Har suttit jättebra hittills. Så du kan ju testa med ett sånt eftersom det är billigt :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 600
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej, då det visat sig att min häst slaktar flugtäcken (billigare varianter) så tänkte jag köpa ett lite dyrare från horseware. Vill...
2
Svar
20
· Visningar
2 146
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar