flugspray!

Va det AL Faras, Horse Fitform DeoLotion eller Pfiff Fliegen Abwehr?? Iså fall vet jag var du kan hitta...

Jag blandar eget - ett par tre deciliter vinäger, ett par vitlöksklyftor som får ligga i vinägern nån dag och sedan silas bort, sedan i med några droppar citronellaolja, och eventuellt lite vatten. Har provat det mesta som går att köpa, men inget har funkat alls förutom just min egen blanding.. och billig är den också. Citronellaoljan var lite knepig att få tag i, dock, men trägen vinner. :)

Re: flugspray! titta hit hanna_shetland

Så ser bromsarna ut här i värmland i alla fall. Som du beskrev hästflugan alltså.

jag blandar eget insektsmedel efter ett recept jag fann i en tidning förra året. Koka upp 1 l vatten med 4-5 msk timjan. Låt stå och dra över natten. Sila och tillsätt 4 dl vanlig grönsåpa. Det fungerade toppenbra förra sommaren då min häst är lite överkänslig och inte tål de vanliga medlen i affären.
4 ess salvan är också toppenbra.

använder nåt som heter typ flysky på utsatta ställen och det vekar funka bra!

Man har ju provat de msta då min häst står vid vatten drag å de bästa jag någonsin har testat är bäckolja!! Luktar faen! men de håller allt kryp borta iallafall på alla våra hästar :D

Vart fick du tag på oljan till sist?

Har du det i en sprayflaska sen eller hur gör du?

Jag beställde de från nylanders sist,de kommer i en spray flaska.
Jag spädde ut de så de blev väldigt drygt :D

Hittade den i en hälsokostaffär, bland de eteriska oljorna.

Jag häller det i en rejäl sprayflaska och duschar pållen med det (undviker huvud och skap), men det går utmärkt att använda en svamp också.

Bägge dom här är ju bromsar.
Den större "randiga" Broms/blinning/blindbroms

och den mindre smala avlånga grå Broms/regnbroms

så HÄR ser hästfluga ut
Inte så olik hjort(lus)flugan, dock utan vingar, som "anfaller" oss ibland när vi är ute och rider :crazy:.

Jag har provat mängder med insektsmedel, både köpta och egentillverkade, men inget som har fungerat något vidare på broms.

Dels använder jag 4-ess-salva, men sen tillverkar jag egen flugspray. Den består av ca 4 dl äppelcidervinäger utspätt med 6 dl vatten och så pressar jag i 2 vitlöksklyftor. Sen låter jag det stå ett par dagar så att vitlöken avger en massa gött i vätskan. :d :D
Fungerar jättebra på min häst som är favoriten för mygg och broms. :crazy:
Är faktiskt det enda som fungerar riktigt bra!

Regnbromsen måste det vara som plågar oss också. De små kräken lär väl vakna till liv när som helst nu... :(

;) Krocket

Jag använder switch + fyra ess + mygg o sånt.
men de två sist nämda bara vid behov o switchen var 4-6 vecka. ska börja i morgon efter vårbadet OM det blir fint o soligt. Då kommer pållisarna ut i beteshagen om jag hinner klart med den vill säga.

Vi har både broms/blinning/blindbroms och broms/regnbroms här plus massor av småskit som knott och flugor.

Det enda som hjälper bra mot riktiga sånadär randiga bromsar är basebollträ... tro mig jag vet... :D :devil: ;)

Mvh Huntress

jag gör allt för att försöka rida ifrån de jävlarna!!! :devil:

men den första bilde du hade kallar vi bara för broms och den snara lilla gråa saken som det gör så j***a ont efter kallar vi för blindknagg och den sista tycker jag liknar älgflugan/älglusen som kommer i slutet på sommaren början på hösten. speciellt i närheten av myrar (jag bor granne med en myr i södra småland) och den flugan är nästan omöjlig att ta död på.... ända som hjälper är en tändare eller att gnugga den :devil:!!!

Lånar knapp
Hallå HJORTHORNSOLJA är cancerogent och ska inte anbringas på hud....
Men det är nedrigt effektivt så jag brukar spraya svans o tutta i lite på pannluggen.
Jag kom hem från ett ridläger för hundra år sedan och upptäckte att min fina gula häst hade blivit randig, pappa hade kletat 10 cm breda streck på alla kroppsdelar på Luff med ovan nämnda medel, trots skurning av hästen satt lukten i till jul.
Nu använder jag RB86, funkar bra.

Det enda som hjälper bra mot riktiga sånadär randiga bromsar är basebollträ... tro mig jag vet... :D :devil: ;)

Mvh Huntress
:rofl: Tack för ett gott skratt!

Måste berätta - en sommar lånade mina två brorsdöttrar varsin häst av mig, som de hade vid sommarstället invid Roslagskusten.
Det vimlade av jättebromsar där. Speciellt samlade de sig runt hästarna förståss. Detta kom några ganska stora fåglar på, starar eller nåt sånt. De satt flera på varje häst och nöp bromsarna allteftersom de kom flygandes. Riktigt kul att titta på.
Hästarna stod stilla som ljus för att inte skrämma fåglarna, de som annars drog långa repor när de hörde jättebromsarna komma.

Renons, inte för att det funkar perfekt.. men det lindrar de vanliga flugorna, som vi har många av. Bromsarna verkar ju ignorera allt.. :crazy: Det finns rätt billigt på Börjes. Annars har jag vid desperata tillfällen tagit vitlökspulver och vatten i en sprejflaska och duschat dem med. De stank nåt grymt men märkte ingen extrem förbättring :(

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Har köpt hem beckolja, djungelolja till att blanda medel mot flugor. Nu hittar jag inte receptet med hur mycket som är lagom, har...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: Empalie
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·
Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
949
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka