Shaggy

Trådstartare
Nu börjar flugpopulationen öka och åter är problemet ett faktum. Min gammeltant har sedan ånga år betackat sig vad gäller flugskydd och jag har dagligen fått spola hennes ögon med koksaltösning. Den punkten är därmed löst men sen har jag då hennes 5-åriga dotter och 2-årige son. Dottern verkar helt nöjd med att ha en flyveil på sig men det fungerar ändå inte eftersom hennes ligist till bror inte kan låta bli den. Gossen i fråga tuggar på allt och jag är helt säker på att det är han som plockar av henne arrangemanget. Vad sjutton gör jag? Med tanke på att han tuggar på allt vågar jag inte använda flughuva. Jag vågar inte ens tänka tanken på vad som händer när han börjar dra i den. Spola ögonen som på märra är inte ett alternativ. Hon får total panik trots försök till långsam invänjning. Hon behöver verkligen flugskydd då ögonen börjar bli irriterade men hur och vad?

Min häst kan inte ha flughuvor för hon tar antingen av sig dem, får skavsår eller så fastnar nätet i ögonen. Under en period tog hon även av sig grimman om hon hade grimma med flyveil och då började jag fundera på hur man skulle kunna göra för att hålla flugorna borta. En idé jag hade men som jag aldrig provade var om det gick att fläta in någon form av "förlängningar" i pannluggen. Jag provade aldrig eftersom hästen slutade med att ta av sig grimmorna och då kunde ha flyveil. Så jag vet inte om inflätningar är något som funkar eller om det helt enkelt är en urkass idé :D

En idé jag hade men som jag aldrig provade var om det gick att fläta in någon form av "förlängningar" i pannluggen. Jag provade aldrig eftersom hästen slutade med att ta av sig grimmorna och då kunde ha flyveil. Så jag vet inte om inflätningar är något som funkar eller om det helt enkelt är en urkass idé :D
Smart idé. Tyvärr lider hästen av sån fär fånig fölpannlugg så det finns typ inget att fläta i :crazy:.

Smart idé. Tyvärr lider hästen av sån fär fånig fölpannlugg så det finns typ inget att fläta i :crazy:.

Kompisen skulle mest troligt dra i dem med...

Sätt en betesmunkorg på gossen, med utskuren botten. Kan äta osv obehindrat - men inte ta tag i grimmor, flyweils osv på kompisen.

Länge sedan jag använde det men tror att det fortfarande finns, nämligen en kräm du smörjer in i ansiktet (liknande med flugmedel på sprayflaska fast gjort för ansiktet i krämform). Tänk bara på att inte smörja för nära ögonen om de är lättirriterade, vad jag kommer ihåg räckte det att ta en bit runt/mellan ögonen samt en bit nedanför ögonen mot mulen. Kanske kan det vara ett alternativ? ;)

Länge sedan jag använde det men tror att det fortfarande finns, nämligen en kräm du smörjer in i ansiktet (liknande med flugmedel på sprayflaska fast gjort för ansiktet i krämform). Tänk bara på att inte smörja för nära ögonen om de är lättirriterade, vad jag kommer ihåg räckte det att ta en bit runt/mellan ögonen samt en bit nedanför ögonen mot mulen. Kanske kan det vara ett alternativ? ;)

Renons flugkräm du tänker på? Finns fortfarande :)

(Räcker inte som insektsskydd här)

Renons flugkräm du tänker på? Finns fortfarande :)

(Räcker inte som insektsskydd här)
Nje jag tror det var något annat men troligen med lika resultat. Haha nej dessa flugor har en viss förmåga att vara överallt trotts olika skydd. använder på ena hästen en huva och även där har jag hittat flugor INNANFÖR huvan trots att jag är säker på att de inte varit där innan :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka