Flugor,bromsar och problem med ögonen

I

Islandstjej

hej

jag har ett islandssto,Hekla frá krybily
Hekla får problem med sina ögon när det är varmt och flugorna är i dom(har en flughuva) men hur gör man när man rider? och bromsar o fluger sätter sig på henne men jag smörjer och sprayar henne med skitdyra saker, hur gör du med din häst?

MVH Emma:bump:

Sv: Flugor,bromsar och problem med ögonen

Min häst har en luva som skyddar öronen, skyddar även delvis ögonen eftersom den har fransar. I övrigt blir hästen indränkt i flugmedel (vet inte om det hjälper så mycket...) och jag har alltid med mig ett hoppspö med stor flärp som funkar som flugsmällare. :devil: Nu har vi iofs varit rätt förskonade från odjur i mina trakter, det har väl förmodligen varit för torrt. Men platser man rider förbi brukar svärma av blinningar (sånadär gråa). Då är det trav eller galopps om gäller till man är kommer bort därifrån. :p

jag rider med såndär flug grej med "trådar" på ^^ funkar bra

http://images6.bilddagboken.se/19/_u6/_u4/_u6/_u9/_u4/u646943/67317_1217013860.jpg
67317_1217013860.jpg

Luva (en sådan där hoppluva med öron) + Flyveil (enklast med spännen eller kardborre man enkelt kan sätta på tränset) + flugländtäcke (jättebra faktiskt om hästen är hyperöverkänslig) + flugsprej.
Mer än så intäckt kan man nog inte rida..

Funkar säkert med en vanlig flughuva under tränset, men då ska den vara väl genomskinlig.

man kan ju ha en sån huva på med öron å sedan små franskar på sen. eller så kan man ha samma som hästen har i hagen. det brukar jag ha när flugorna e för jävliga.

jag har luva på min (tävlings luva) och så smörjer jag in huvudet med en kräm istället för att spraya i huvudet. och sen sprayar jag kroppen

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 864
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 659
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 168
Senast: cf234k
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka