Flugfångarläte

purity_666

Trådstartare
Undrar bara om era katter låter konstigt när de jagar flugor..(eller nåt annat)

Min kattunge roar sig med att jaga husflugor just nu och när han är i jaktläge gör han ett jätteskumt ljud. Liksom..klickande nästan. Inger morr allar fräs eller jam utan mer..klickande. Lite som dinasourierna på film när de snackar med varandra. Kuttrande/klickande. Han öppnar munnen stort så han hackar inte tänder.

Aja..är bara fascinerad över hans jaktteknik *s* o undrar om det är det ultimata flugfångarlätet kanske? :D

Sv: Flugfångarläte

Så låter min hona när hon ser fåglar genom rutan.
Har hört att vissa katter kan låta konstigt när de inte kommer åt bytet.

Ack så där har varenda katt jag haft låtit. Eller i alla fall de som varit intresserade av att jaga och smyga på saker.

Pixi är okrönt flug/mygg/spindel/harkrankfångare här i stan och man märker direkt när det är en fluga här inne. Och det funkar ju när det gäller flugor och andra småflygfän. Men jag har svårt att tänka mig att hon skulle lyckas fånga en fågel eller mus eller något annat om hon vore utekatt. Men det kanske funkar ändå? :confused:

Hon tar sitt jobb på största allvar i alla fall, nu kan man kalla: Pixi, fluga! Så kommer hon farandes och ska fånga den. Hon blir otroligt knäckt när hon inte fångar den direkt men hon ger sig inte förrän den är i magen. :) Hon är duktig den katten. Likaså om man säger Pixi, var är X (min dotters namn) då går hon alltid och letar upp lilltjejen. Hon är en rolig katt. :)
(Jagande katt)
16maj09014.jpg

En av dom gamla katterna hemma hos min far har ett jättelustigt ljud för sig när han är på flugjakt. Jag kan inte beskriva det på något bättre sätt än att det låter som en liten fågel som kraxar snabbt, typ ää-ää ää-ää. Ljust är det också och passar inte alls med resten. Det är en stort svart bjässe till katt och så sitter han där och låter som en minifågel medan han slickar sig om läpparna och funderar på vad han ska göra med flugan. Katter... :love::D

haha det ljudet gör Mims också, när jag hade fågeln tidigare så härmade han henne och så höll de på så tillsammans.

En kompis till mig hade en korridorskatt som också lät typ mää-mää-mää när hon såg fåglar genom rutan. :D

Min hona klickar när hon jagar, hanen, han bara hoppar... :grin: Om inte bytet sitter så att han inte når, då klagar han högljutt så att jag ska uppmärksamma problemet och ta ner bytet åt honom/flytta på det/lyfta upp honom så att han når. :angel:

Så gör många katter, sist jag var ute med ena katten så såg han en fågel och började "kraxa" och fågeln blev som hypnotiserad och stirrade på honom och hoppade närmare och närmare, var bara 1 ½ meter ifrån till slut. Jag tror den hade hoppat enda in i munnen på honom om inte en människa med hund kommit gående och skrämt fågeln. :eek:

*kl*

Mina andra katter som går ute om dagarna sparar väl de lätena tills de jagar på riktigt då. aldrig hört dom låta sådär. Minstingen får vara innekatt tills han är fullvaccinerad o kastrerad så han jagar bara flugor o låter sådär hela tiden. Men han blir nog en superjägare när han blir stor *s*

Liknande trådar

A
Övr. Katt Jag har ägt min ena katt sen 2 1/2 år och den andra kom för lite mindre än 2 år sedan. Båda var kattungar när jag köpte dom. De har...
Svar
1
· Visningar
885
Senast: TinyWiny
·
L
Övr. Hund Skriver under anonymt nick för jag vill inte bli igenkänd... Jag är så fruktansvärt ledsen just nu. Min ena hund dödade antagligen...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 870
Senast: Mia_R
·
E
Övr. Katt Hej allihopa! Sitter här och har riktig kattabstinens... :crazy: ...När jag läste Asso Sarastro´s signatur så började jag tänka på de...
Svar
2
· Visningar
856
Senast: Icebabe_1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur