N

Nutten

Har hört talas om detta men det är först nu det har drabbat min egen sötnos. Hur får man bort dem och finns det nåt medel som håller flugorna borta i fortsättningen?
/Förtvivlad hästägare :(

Sv: Flugägg!

Äsch, det är väl inget att vara så förtvivlad över..Styngflugan kommer och går och det finns inga direkta *utrotningsmetoder* för den mera än stategiska avmaskningar på hösten. Använd något Ivermectinpreparat, äggena sitter lite hårt så dom får du kämpa lite med..Ryktstenar brukar funka ganska så bra.

Hovkniv, eller något annat skarpt, funkar också bra till att skrapa bort dom. Jag antar switch kan döda larverna (eftersom det dödar allt kallblodigt), men jag skulle aldrig våga ha på det ner på benen eftersom hästen då kan få det i ögonen.

Enklast och snabbast tycker jag det är att använda en vanlig rakhyvel att skrapa bort äggen med.

Ser nu att du bor i Boden. Nästa år lär du nog inte ha Styngflugan eftersom den knappast kan överleva så långt norrut. Antar den kommit till dig via nån transport.

Jag upptäckte samma sak på min pålla! Fick bort dem med ryktsten. Hur gör man med avmaskningen, hon får pyrantel nu, och det tar inte såna?

/ Maris

Eftersom vi bor nere i Skåne, längst ned i södra sverige så är våra hästar i princip helt gulprickiga på ben och bogar/hals på sommaren. Tyvärr finns det inte så mycket att göra åt mer än att rycka loss äggen och göra en grundlig avmaskning på hösten.

Även fast man skrapar bort äggen på benen, så får väl hästarna i sig äggen via gräset? Har för mig att de lägger ägg i gräs också?

Och vilka preparat tar styngflugan?

Vi använder ett medel som heter Bimectin (något i den stilen, vet inte exakt hur det stavas) Det tar effektivt bort styngflugelarver. Om det gett effekt så ska man efter några dygn se rosa larver i hästarnas spillning. Om det inte haft någon verkan bör du nog rådfråga en veterinär om h*n har något annat mot Styngflugelarver.

Om du läst inläggena så kan du läsa jag skrivit: Ivermectinpreparat...Det tar Styngflugan. I Ivermectingruppen ingår tex: Noromectin, Bimectin, Ivomec, Eraquell...även Cydectin tar dessa. Nej styngflugan lägger inga ägg i gräset..De ägg du ser på hästen är oftast bara skal.

Tack för alla svar!

Senast ändrad av en moderator:

de sätter sig på benen för när hästen slicker på benen kommer dom in i kroppen och blir aktiva....maskarna vaknar till liv och börjat processen i kroppen

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 957
Senast: fixi
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Marvin
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama