gullsanmullsan
Trådstartare
Har fått styngflugeägg på mina hästar, eländigt att få bort dem... någon som har tips på hur man kan UNDVIKA att få dem på hästen? Finns det något medel?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det rekomenderar jag med. Det bästa sättet jag proovat hittills i alla fallVet inte om det finns något medel men för att ta bort de på hästen rekommenderar jag rakhyveln..
Dra den medhårs.. Kusen blir inte rakad med äggen försvinner.
nej du, så är det inte. I så fall skulle man inte finna ägg ända upp på bringan på hästen. http://www.hastklinikerna.se/fraga-...lvsparasiter/styngflugelarver-och-styngfluga/KL
Det är ju inte flugan som lägger äggen på benen, äggen finns i gräset och när hästen går så fastnar dom i pälsen. Hjälper alltså inte att ha flugmedel osv på hästen. Det enda som hjälper är att inte låta den gå i högt gräs, min får alltid mkt ägg på sig när han går i en hage med väldigt högt gräs. Går han där det är mer nerbetat får han inga.
Tror att jag tar och köper mig en rakhyvel till dåVet inte om det finns något medel men för att ta bort de på hästen rekommenderar jag rakhyveln..
Dra den medhårs.. Kusen blir inte rakad med äggen försvinner.
KL
Det är ju inte flugan som lägger äggen på benen, äggen finns i gräset och när hästen går så fastnar dom i pälsen. Hjälper alltså inte att ha flugmedel osv på hästen. Det enda som hjälper är att inte låta den gå i högt gräs, min får alltid mkt ägg på sig när han går i en hage med väldigt högt gräs. Går han där det är mer nerbetat får han inga.
Jag tror också att det är pollen/frö från gräset du sett då, för flugorna fäster mycket riktigt äggen direkt på hästarna. Behövs inte mycket tid för det inte...Jo jag har hört att den ska lägga äggen direkt på benen men så är det inte här iaf, har aldrig ens sett en fluga i närheten av hästarna, och det är aldrig ägg på benen i hagarna med kort gräs men det räcker att dom springer igenom hagar med gräs som är ca 1 m så sitter det spridda ägg på benen.
Låter oerhört osannolikt att någon fluga ska hinna lägga ägg på den tiden????
![]()
Ägg kastar sig säkerligen inte över hästars ben. De behöver hjälp att fästa fast sig med "klister" i samband med äggläggningen dvs när flugan lägger äggen. Däremot kan det mycket väl vara så att flugorna inte trivs just vid dina beten. Mina hästar får lite ägg i år, medan grannen inte får några alls på sina hästar, vissa år är det tvärt om, så det verkar skilja mycket på väldigt liten area och vilket väder det är ?Haha nä gräsfrön är det inteÄr garanterat flugägg, måste skrapas bort med kniv.
Kan det tänkas att dom sitter i det höga gräset och kastar sig över hästen när han passerar förbi då? Och inte finns i mina vinterhagar där gräset inte är lika långt?