gullsanmullsan

Trådstartare
Har fått styngflugeägg på mina hästar, eländigt att få bort dem... någon som har tips på hur man kan UNDVIKA att få dem på hästen? Finns det något medel?

Sv: flugägg

Jag vet inte hur man kan undvika dom men så svårt att få bort dom är det inte om man använder ryktsten :)

joo då, fick slita rejält med ryktstenen, provade med trimkniv, gav slutligen upp och drog de sista med naglarna, ett och ett, och det kommer nya varje dag :crazy:

Jag sprutar ordentligt med flugmedel på frambenen, i övrigt så har han ett stort täcke. Jag tror inte jag haft på min fast andra i hagen har sett på sina

Vet inte om det finns något medel men för att ta bort de på hästen rekommenderar jag rakhyveln..
Dra den medhårs.. Kusen blir inte rakad med äggen försvinner.

Vet inte om det finns något medel men för att ta bort de på hästen rekommenderar jag rakhyveln..
Dra den medhårs.. Kusen blir inte rakad med äggen försvinner.
Det rekomenderar jag med. Det bästa sättet jag proovat hittills i alla fall :) Annars är det avmaskning som dämpar angreppen av styngflugan. Vilken tidpunkt man ska avmaska mot dem vet jag dock inte, men det vet veterinären.

KL

Det är ju inte flugan som lägger äggen på benen, äggen finns i gräset och när hästen går så fastnar dom i pälsen. Hjälper alltså inte att ha flugmedel osv på hästen. Det enda som hjälper är att inte låta den gå i högt gräs, min får alltid mkt ägg på sig när han går i en hage med väldigt högt gräs. Går han där det är mer nerbetat får han inga.

KL

Det är ju inte flugan som lägger äggen på benen, äggen finns i gräset och när hästen går så fastnar dom i pälsen. Hjälper alltså inte att ha flugmedel osv på hästen. Det enda som hjälper är att inte låta den gå i högt gräs, min får alltid mkt ägg på sig när han går i en hage med väldigt högt gräs. Går han där det är mer nerbetat får han inga.
nej du, så är det inte. I så fall skulle man inte finna ägg ända upp på bringan på hästen. http://www.hastklinikerna.se/fraga-...lvsparasiter/styngflugelarver-och-styngfluga/

Tror jag verkligen inte på då mina enbart har i klungor på kota, knäets insida och spridda skurar armbåge, bog och till och med bakknä i vissa fall. Jag har alltid skrapat bort dem med kniv med bra resultat. Hos oss brukar de bara få dem under 1-2 tillfällen på sensommaren.

Sist min häst hade flugägg så gick han i en grushage, så jag tror inte heller på grästeorin.

KL

Så högt gräs har inte vi:D.

DEt är väl pollen/frön du har sett då.

Dags för lite googling.

Senast ändrad:

Jag har sett flugan när den lägger äggen på hästen plus att jag fått hästar helt "ner äggade" i stallet under natten. Natten innan en visning och på två mörkbruna nybadade hästar. Som garanterat inte var ute i något gräs den natten.
Så att de skulle ligga och lura i gräset stämmer definitivt inte. ;)

Jo jag har hört att den ska lägga äggen direkt på benen men så är det inte här iaf, har aldrig ens sett en fluga i närheten av hästarna, och det är aldrig ägg på benen i hagarna med kort gräs men det räcker att dom springer igenom hagar med gräs som är ca 1 m så sitter det spridda ägg på benen.

Låter oerhört osannolikt att någon fluga ska hinna lägga ägg på den tiden????
:confused:

Jo jag har hört att den ska lägga äggen direkt på benen men så är det inte här iaf, har aldrig ens sett en fluga i närheten av hästarna, och det är aldrig ägg på benen i hagarna med kort gräs men det räcker att dom springer igenom hagar med gräs som är ca 1 m så sitter det spridda ägg på benen.

Låter oerhört osannolikt att någon fluga ska hinna lägga ägg på den tiden????
:confused:
Jag tror också att det är pollen/frö från gräset du sett då, för flugorna fäster mycket riktigt äggen direkt på hästarna. Behövs inte mycket tid för det inte...

Haha nä gräsfrön är det inte :p Är garanterat flugägg, måste skrapas bort med kniv.

Kan det tänkas att dom sitter i det höga gräset och kastar sig över hästen när han passerar förbi då? Och inte finns i mina vinterhagar där gräset inte är lika långt?

Haha nä gräsfrön är det inte :p Är garanterat flugägg, måste skrapas bort med kniv.

Kan det tänkas att dom sitter i det höga gräset och kastar sig över hästen när han passerar förbi då? Och inte finns i mina vinterhagar där gräset inte är lika långt?
Ägg kastar sig säkerligen inte över hästars ben. De behöver hjälp att fästa fast sig med "klister" i samband med äggläggningen dvs när flugan lägger äggen. Däremot kan det mycket väl vara så att flugorna inte trivs just vid dina beten. Mina hästar får lite ägg i år, medan grannen inte får några alls på sina hästar, vissa år är det tvärt om, så det verkar skilja mycket på väldigt liten area och vilket väder det är ?

Senast ändrad:

Min har fått ägg på RYGGEN :o
Tog väck alla ägg igår kväll å idag har han fasen lika mycke :mad: Även på ryggen idag :mad:
Finns d verkligen inge spray eller medel man kan ta så man slipper d ???
För jag har switch å flugspray å d hjälper inte :(

Jag brukar bara ta och dra av dom? Om man siktar in sig på ett ägg och tar och drar längst med hårstråt med naglarna så brukar det följa med lätt. Är lite pilligt dock ;)

Ryktsten skulle jag aldrig använda, känns som att man förstör pälsen?!

Liknande trådar

Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
516
Senast: TinyWiny
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: casio01
·
  • Låst
Hästvård Någon som vet vilken hästars som Oskar Öhrströms häst Ivory är? Det finns hästraser som orkar mer än andra , men var fick Oskar och...
Svar
3
· Visningar
333
Senast: Görel
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
624
Senast: BoYo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på
  • Uppdateringstråd 31