Sv: flugägg

Ägg kastar sig säkerligen inte över hästars ben. De behöver hjälp att fästa fast sig med "klister" i samband med äggläggningen dvs när flugan lägger äggen. Däremot kan det mycket väl vara så att flugorna inte trivs just vid dina beten. Mina hästar får lite ägg i år, medan grannen inte får några alls på sina hästar, vissa år är det tvärt om, så det verkar skilja mycket på väldigt liten area och vilket väder det är ?

Förra året hade vi två hagar bredvid varandra, den andra hagen hade flugor men inte min.

Styngflugan attakerar verkligen mina pållar, det är bara en varje gång. Slår man ihjäl den ena dröjer det kanske en timme sedan är det en ny. Men bara en åt gången. Mina hästar drabbas av panik, de tycker styngflygan är värre än bromsaran fast de varken bits eller sticks. De sprutar ut äggen via den lilla böjda änden vid baken::mad:

Jag sprutar ordentligt med flugmedel på frambenen, i övrigt så har han ett stort täcke. Jag tror inte jag haft på min fast andra i hagen har sett på sina

Vilket medel använder du?

Till alla som har någon tanke om följande. Hoppas ni orkar läsa allt

Jag har sista dagarna fått fullständig invasion av dessa ägg. Och jag har inte haft några sen jag flyttade hit. Inte speciellt många åren innan jag flyttade hit heller. Jag flyttade hit mina hästar 2005 då hade det inte funnits några hästar här sedan 60-talet alltså nästan 50 år. Ca en kilometer bort bodde/bor det tre hästar i övrigt är det kossor och får som befolkar hagarna.

Jag har tagit träckprov och bara avmaskat när det behövts då jag vill använda så lite kemikalier som möjligt. Dock så finns det gott om mygg, broms, fästingar och alla övriga kryp som brukar dra sig till hästarna och jag har använt svitch pour on tidigare år, förra året gick jag över till US och har använt det i början av denna sommaren.

Förra året i början av september flyttade det hit två hästar som har sin hage precis utanför mina ägor och det var ju ganska trevligt faktiskt att få hästgrannar men de hästarna hade en hel del styngflugeägg på sig och ett par veckor efter hittade jag 7-8 ägg på min ena häst som jag omedelbart plockade bort. Jag styr ju inte riktigt över grannens hästars avmaskning eller skötsel då de inte är mina.

I alla fall då jag tycker hästarna är rätt besvärade av insekter trots US och jag har ligghall så de kan gå undan de värsta insektsinvasionerna bestämde jag mig för att pröva ett hemmakok då det är både billigare och miljövänligare. Och slutade alltså för ca tio dagar sedan med US. Nu fullkomligt myllrar det av ägg på mina hästar. Grannhästarna har också en hel del flugägg, deras ägare använder faktiskt inget insektsmedel alls det vet jag, jag vet också att de avmaskades i våras med ivermektinpreparat. Mina hästar avmaskades inte då träckprov visade noll.

Så varför är mina hästar invaderade? Är det helt enkelt säsong för stungflugeägg nu eller kan det ha något samband med att jag slutade med US? Eller har enkelt styngflugor flyttat hit tillsammans med grannhästarna och jag får leva med det eller kanske det hade inträffat ändå?

Senast ändrad:

hej du kan använda lite htc salva men inte i ögat bara runte det funkar det gör jag.:laugh:

Jag har bara renons, US nån gång ibland. Här finns bara hästar från vår gård och vi försöker ha koll men det misslyckas säkert om det är så att det ökar. Jag såg det för första gången förra året, haft häst i 12 år.

Tror att jag tar och köper mig en rakhyvel till då ;)

Vi pratade om de här i ställer häromdan och då sa nån att man skulle ta saliv från hästarna och ta på äggen och att dom då skulle försvinna jätte lätt! Inte testat själv då min häst aldrig brukar få de, men de kan ju vara värt att testa :)

I Tant och gubbtråden rekommenderar dem saltmättat vatten att spraya på benen, tror det är i version 8. Verkar vara ett bra tips inte något jag testat själv dock. Jag körde mest på en ryktsten eller på naglarna.

KL

Det är ju inte flugan som lägger äggen på benen, äggen finns i gräset och när hästen går så fastnar dom i pälsen. Hjälper alltså inte att ha flugmedel osv på hästen. Det enda som hjälper är att inte låta den gå i högt gräs, min får alltid mkt ägg på sig när han går i en hage med väldigt högt gräs. Går han där det är mer nerbetat får han inga.

Stämmer inte alls. Jag har sett flugan med egna ögon. I full fart med att kläcka ut äggen på hästens bringa och ben.

/Lizzie

Saltvatten tar bort äggen!!!!!
Blanda 1,5 dl salt i 0,5 l vatten. Rör om till saltet löst sig (jag hade kallt vatten) och badda på äggen. Det blir lättare att ta bort äggen. I förebyggande syfte så baddade jag benen med lösningen, dagen efter hittade jag 2 (!) ägg och sedan dess är dom borta!!!!

KL och helt utanför ämnet (nästan)

För andra året i rad går min häst med skimmlar. Förra året med en som var ganska grå fortfarande och i år med en äldre dam som är kritvit. Vad jag noterat är att alla hästarna i hagen förrutom den vita damen har massa ägg, hon har inte ett enda. Enligt ägaren har hon aldrig upplevt att hästen varit drabbad. Den grå förra sommaren hade sparsamt med ägg medans min fux hade mycket och dom två bruna mängder. Bara en tillfällighet, eller är skimmlarna mindre drabbade ?

min skimmel har inte ett enda ägg på sig medans, min fux har ngt enstaka som jag plockar bort, mörkbruna shettisen har lite mer. har aldrig haft så mycket flugägg här, förra året hade vi ingenting men i år har det varit lite.

Det där med rakhyvel verkar vara ett bra tips, ska testa det genast! Min häst har inte haft några ägg tidigare i sommar. För en vecka sedan flyttades han till ett annat stall och i en skogshage. Nu har han fått ägg på sig utan att gå i gräs. Och självklart är det så att styngflugan lägger äggen på hästen.

Se upp med älgflugan, inte för jag vet hur den ser ut och var den finns, men läste för en tid sen att en älgfluga sprutat in larver i ögat på en människa! Det jag vet är att den liknar en blomfluga som kan ställa sig och "hovra" framför en. Så titta INTE på den! Spring!

Nässtyngfluga, tack då vet jag det. Och tack för tips om rakhyvel att ta bort styngflugeägg, det fungerade!;)

kl

Det är ingen fara med ägg som är på ställen hästen inte kommer åt, finessen ( för flugan) är att läga dom på ställen där hästen kan slicka i sig dom ( dom börjar klia) och därmed få in dom i kroppen där äggen börjar förpuppas....
Därför tyckte jag att det där med att ta hästens saliv låter logiskt att "lura" äggen att det är dags att släppa...f.ö är det nog styngflugeår för jag har då aldrig haft så mycket ägg som i år...men bara på en del hästar och jag tar morakniven o pillrar bort dom men ska prova med saliv

kl

Vi har också enormt mycket i år. Har tidigare år knappt haft några alls.

Jag har dock de senaste dagarna testat att smörja med Skillingarydsalva längs benen och aningens mer intensivt på utsatta ställen som under carpus och under kotan. Inte ett ägg har jag sett sen dess.

Liknande trådar

Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
516
Senast: TinyWiny
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: casio01
·
  • Låst
Hästvård Någon som vet vilken hästars som Oskar Öhrströms häst Ivory är? Det finns hästraser som orkar mer än andra , men var fick Oskar och...
Svar
3
· Visningar
333
Senast: Görel
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
624
Senast: BoYo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på
  • Uppdateringstråd 31