Sv: flugägg
Jag sprutar ordentligt med flugmedel på frambenen, i övrigt så har han ett stort täcke. Jag tror inte jag haft på min fast andra i hagen har sett på sina
Vilket medel använder du?
Till alla som har någon tanke om följande. Hoppas ni orkar läsa allt
Jag har sista dagarna fått fullständig invasion av dessa ägg. Och jag har inte haft några sen jag flyttade hit. Inte speciellt många åren innan jag flyttade hit heller. Jag flyttade hit mina hästar 2005 då hade det inte funnits några hästar här sedan 60-talet alltså nästan 50 år. Ca en kilometer bort bodde/bor det tre hästar i övrigt är det kossor och får som befolkar hagarna.
Jag har tagit träckprov och bara avmaskat när det behövts då jag vill använda så lite kemikalier som möjligt. Dock så finns det gott om mygg, broms, fästingar och alla övriga kryp som brukar dra sig till hästarna och jag har använt svitch pour on tidigare år, förra året gick jag över till US och har använt det i början av denna sommaren.
Förra året i början av september flyttade det hit två hästar som har sin hage precis utanför mina ägor och det var ju ganska trevligt faktiskt att få hästgrannar men de hästarna hade en hel del styngflugeägg på sig och ett par veckor efter hittade jag 7-8 ägg på min ena häst som jag omedelbart plockade bort. Jag styr ju inte riktigt över grannens hästars avmaskning eller skötsel då de inte är mina.
I alla fall då jag tycker hästarna är rätt besvärade av insekter trots US och jag har ligghall så de kan gå undan de värsta insektsinvasionerna bestämde jag mig för att pröva ett hemmakok då det är både billigare och miljövänligare. Och slutade alltså för ca tio dagar sedan med US. Nu fullkomligt myllrar det av ägg på mina hästar. Grannhästarna har också en hel del flugägg, deras ägare använder faktiskt inget insektsmedel alls det vet jag, jag vet också att de avmaskades i våras med ivermektinpreparat. Mina hästar avmaskades inte då träckprov visade noll.
Så varför är mina hästar invaderade? Är det helt enkelt säsong för stungflugeägg nu eller kan det ha något samband med att jag slutade med US? Eller har enkelt styngflugor flyttat hit tillsammans med grannhästarna och jag får leva med det eller kanske det hade inträffat ändå?