Flugägg? Lössägg?

G

globestar

Min shettis har huxflux fått gula små ägg(?) i pälsen. De sitter främst på frambenen och på bogen, ca mitt på pälsstråna. Han har redan ganska långa strån. Vad är det? Flugägg? Lössägg? Mitt halvblod har inga ägg...
Tips mottages tacksamt.

Sv: Flugägg? Lössägg?

Min häst hade sånt förra året när han gick på bete.
Vet inte vad det var, försökte få bort dom med ryktsten om jag inte missminner mig.

Sen försvann dom bara någon dag senare.

Han har haft dem ca en vecka. De har inte ändrat utseende. De sitter hårt fast men en ryktsten tar säkert bort dem.
Det jag igentligen undrar är om de är farliga/ska behandlas på någe vis...

Har tyvärr ingen aning...
Låter iallafall som dom vi hade. Dom var himla svåra att borsta bort (gick praktiskt taget inte)
Hoppas någon annan har nåt bra tips eller iallafall vet vad det kan vara.

Det är styngflugeägg! Naturens ordning är sådan att hästen ska slicka i sig äggen och att sedan larver ska kläckas i hästens inälvor. Det är bl a därför man avmaskar på hösten (mot styngflugans larver).

Min häst fick massor av styngflugeägg för några veckor sedan. Jag tog bort dem med hjälp av ryktsten. Ganska jobbigt, men det lyckades.

Immer

som ovanstående sa: det är styngflugeägg...å villket betyder ni har Styngflugan i era trakter och ska därför maska mot den...

Styngflugeägg som sagt. Du avmaskar med ivermectinpreparat i oktober/november.

Kan tipsa om att med sandpapper går det också ganska bra att få bort äggen.

Jag var på apoteket och köpte medel till mina i förra veckan. Vi har dessvärre också styngflugor på betena.
Dom(apoteket) rekomenderar att man avmaskar mot detta redan i sept. och sedan före betessläppet till våren.
Jag kollade med vet. som ändå var här för vac. och han gav mig samma direktiv.
Detta är ju inte alls vad som ansågs "rätt" förut, men dom kommer väl på nya saker hela tiden förstås.
Nu är dom iallafall avmaskade allihop. Sandpapper var ett bra tips, det måste jag prova.

Dels beror det på var man bor...var det blir kyligt först och hur länge styngflugorna är aktiva. Här nere har vi precis börjat se äggen på hästarna! Så jag skulle INTE avmaska mot det nu, för de blir bara återinfekterade. Sen ska man nog ha klart för sig att varken apotekspersonal eller en hel del veterinärer har så bra koll på det här med avmaskningar, preparat och rekommendationer. Jag säger inte att det är så i det här fallet, men de brukar knappast vara de som är på framkant vg avmaskningsrutiner!

Precis som Francess säger, är styngflugan fortfarande igång blir ju hästarna snart återsmittade. Visst KAN man ta den redan nu, men då får man ju kanske upprepa avmaskningen.

Francess skrev:
Dels beror det på var man bor...var det blir kyligt först och hur länge styngflugorna är aktiva. Här nere har vi precis börjat se äggen på hästarna! Så jag skulle INTE avmaska mot det nu, för de blir bara återinfekterade. Sen ska man nog ha klart för sig att varken apotekspersonal eller en hel del veterinärer har så bra koll på det här med avmaskningar, preparat och rekommendationer. Jag säger inte att det är så i det här fallet, men de brukar knappast vara de som är på framkant vg avmaskningsrutiner!
Vem kan mest om sånt, då? Jag känner mig lite vilsen i maskdjungeln.

Det nya som hänt är att Ivomec od tar styngflugelarver på deras väg ner till magen så att man inte behöver vänta till de parkerat sig där. Fortvarande finns inget som tar larverna innan hästen slickat i sig dem. Därför är det ingen ide att avmaska förrän styngflugan slutat lägga ägg o dessa hunnit kläckas o detta är ju helt avhängigt av klimatet.
PL

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 171
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 814
Senast: Lillefrun
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 613
Senast: Whoever
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 870
Senast: Jamtland
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka