Florenciobarnen

Fenestra

Trådstartare
Känner att det är läge för uppdatering gällande Florenciobarnen!

Hur är temperament och formbarhet/ridbarhet hos era och de Florenciobarn ni träffat på?
Nedärver han sitt goda temperament?
Mend formbarhet syftar jag alltså på hur lättlärda, tillmötesgående och mottagliga de är redan på backen.
Han är med på "listan" hos mig men vill veta mer om vad han lämnar för temperament och ridbarhet som sagt.
Har ni egna Florenciosar så är det alltid trevligt med bilder på underverken också:)

Senast ändrad:
Sv: Florenciobarnen

Jag vet en hel del som är väldigt känsliga och har mycket nerv. Min egen 09a (ue. Tip Top-Hertigen-Gaspari) är inget undantag.. :angel: Väldigt, väldigt snäll dock. Är 167 cm (mamman lämnar stort) i dagsläget men ädel och elegant.
Om man ser till hela "paketet" (dvs utseende och gång) så är hon det min bästa uppfödning hittills (enligt MIG, inte enligt földomarna då hon fick 46 p ;)).
Ridbarhet kan jag ju inte uttala mig om än. Men jag tror att det kommer vara en rolig häst att rida då hon är mkt lyhörd, men behöver en trygg hand som kan hantera hennes lite ängsliga jag (mkt en mognads-fråga också naturligtvis).
10426_100893026597311_100000298422204_27204_4404631_n.jpg

76396_169056779780935_100000298422204_522462_7098729_n.jpg

Senast ändrad:

Spännande tråd. Väntar en Florenciofölis till våren. Min veterinär Ursula Palm "Equimed" var med på avelsresan till Holland och citat från Equimeds facebook-sida var användningsrådet angående Florencio detta "Florencio skall enligt Jeanette användas till stora, grova ston med bra benverk.Förärver sig gracilt och ädelt. Avkommorna är också sena och inte färdiga för visning förrän tidigast vid 4 års ålder". Skulle vara intressant att höra hur typen på era ston är som har Florencio-föl är och om det stämmer med Holländarnas erfarenhet att han lämnar gracilt.

Hon ser fin ut!

-Anita, han står med på vår lista inför våren. Har inget stort sto men en dam som lämnar stort. Normalbenad skulle jag vilja kalla henne.
Sa det ngt om typen?

Jag har inte sett jättemånga Florencio-avkommor precis, mest på bilder och videos. Stoet jag använt är inte jättestor och e.Chapman-xx så där är både rejält och lite lättare bakom. Blir spännande att se vad som kommer ut. Pratat med en tjej som har liknande kombination och Florencio och sa att han var känslig men inte stirrig. Han var också väldigt rörlig. Han är inte visad som unghäst så det kanske ligger nåt i det där att de är lite sena och behöver lite mer tid att mogna. Fast han har ju en del visade treåringar här som fått hyfsade poäng.

Har en 09 med Marramas - Cosmos xx på mödernet, mamman ger stora men ganska ädla avkommor med otroligt rejäla ben, vilket hon själv har också, denna avkomma är stor, känslig men supersnäll och inte stirrig. Fick 8-8-9 på fölbes på gången, och har då en ren hopp-mamma. Jag är mycket nöjd, mycket luft i sina rörelser !

Åh, jag vill också veta mer om honom och hans avkommor. Han är en väldigt stark kandidat till mitt sto 2012 om hon utvecklas som jag tror och hoppas.

Ingen som kan dela med sig av mer? Snälla! ;)

Väcker liv i tråden som verkar ha dött ut..
Jag har ett sto e.Florencio ue.Pik Labionics som är född 05, 167cm. Hon är importerad från Tyskland och kom till mig när hon var 3½ år. Har hela tiden varit väldigt vaken med mycket nerv. Men är väldigt snäll och det finns inget ont i henne bortsett från att nerven ibland tar överhand. Inte tittig men däremot väldigt ljudkänslig och som sagt väldigt vaken och alert. Hon rör sig mycket trevligt i samtliga gångarter, stora luftiga gångarter och en super galopp (brås väl på pappa!). Men som några skrivit i tråden så har hon varit sen, det är ingen häst man bara "sitter upp, knycklar ihop och trycker på" utan vi har fått skynda långsamt. Dels har hon varit väldigt valpig både i huvudet och i kroppen. Det är egentligen först nu som 6-åring som hon börjar växa i gång, kropp och mognat mentalt. Hon har väldigt lätt för det svåra men lite svårare för det lätta. Har t.ex. jobbat mycket med förvänd galopp där hon förut hela tiden istället gjorde klockrena byten istället för att bibehålla den förvända. Dessutom har hon en riktigt snygg sida. Korrekt i benställ, högrest, långlinjerad och har fina vinklar, ganska rejäla ben och upplevs inte "skör". Biljarderar måttligt på ena fram men inget man uppmärksammar om man inte granskar noggrant framifrån.
Har i år börjat visa framfötterna ordentligt på tävlingsbanorna då hon nu inte längre är i "chock" när hon beträder banan ensam (som sagt mycket myror i huvudet som innan har tagit överhanden på nya platser).
Det är en häst som jag helt ärligt tror kommer gå hela vägen (om bara jag klarar av att matcha henne rätt!) hon har både den rätta nerven och kapacitén.

Summa sumarum är jag mer än stolt för att ha denna fina häst i stallet, och jag rekomenderar varmt andra att använda Florencio. Dock ska man nog fråga sig vad man vill få för unge och vad man använder för sto. För min hade nog aldrig platsat som hobbyhäst, utan är en tävlingshäst som behöver stimuleras och skulle nog inte passa hos en mindre rutinerad ryttare. (Menar nu inte att jag är bäst i världen, men hoppas ni förstår min tanke!)

Lite bilder på min tjej..
Kping16april473.jpg

Kping16april200.jpg

Kping16april139.jpg

Lgenheten24-25april09047.jpg

KL

Vi har en Florencio-avkomma i stallet som jag har ridit en del nu under våren. Hon är 4 år iår. Hon är vänlig och vill göra rätt, men det är bra "fräs" i henne så säger som tidigare sagt -ingen amatörhäst. Väldigt arbetsvillig och positiv, bara går och går.
Har bara bra saker att säga om henne.

Oj, "ingen amatörhäst" låter väldigt begränsande. Hur många professionella ryttare (alltså personer som har som sitt levebröd att rida och tävla hästar) kan det finnas i Sverige? Inte många gissar jag (ett tjugotal?), det låter som en enormt smal marknad att våga sig på att föda upp en häst som bara proffs klarar av.

Jag menar inte så krasst, utan snarare att man bör tänka på vilket sto man väljer att lägga Florencio på. Vet flera Florencio-avkommor undan ston som är väldigt lugna och "stadiga på jorden" där ungen blivit toppen och lätthanterlig, och därmed passat utmärkt till en ryttare med lägre ambitioner. Mitt sto är undan ett prestationssto som även hon hade mycket nerv vilket givetvis också nedärvdes på ungen. Jag menar inte heller att man behöver vara proffs (det utger jag heller inte mig själv för att vara). Min var t.ex. inte lätt att rida in, hon var inte dum men sjukt känslig och hade jag inte haft erfarenhet sedan tidigare så hade jag nog inte rett ut det. Självklart kan allt komma från mamman men jag tror att Florencio själv nedärver endel nerv och gracila ungar. Jag fick vad jag hade önskat men vågar nog påstå att hon inte hade passat hos en ryttare som är lite ängslig och oerfaren, det är väldigt snabba kast och saker händer blixtfort, men vill poängtera att hon inte på något vis är dum eller tuff i huvudet, utan bara väldigt vaken. Väljer man ett lugnt och stabilt sto så får man säkert en lättare unge. Hoppas du förstår mitt resonemang.

Senast ändrad:

Men om jag fattar det rätt, så är du själv alltså amatör (dvs försörjer dig inte enbart på att rida), och har klarat av din häst, du är nöjd med den och den verkar utvecklas som den ska? Så med andra ord verkar din häst vara just precis en amatörhäst, om du är amatör och trivs med hästen?

Sen att man behöver vara hästvan och en skicklig ryttare är en annan sak, det finns ju många erfarna tävlingsryttare som är det, men just att man skulle behöva vara proffsryttare för att klara av hästarna lät lite vanskligt, vem vågar avla fram en häst som bara Jan Brink och liknande kan rida? Den marknaden är ju så oerhört liten, kan en genomsnittlig svårklassryttare däremot klara av hästen (eller rent av en rutinerad msv-ryttare) så hamnar ju det hela i ett annat läge. :)

Senast ändrad:

Jag tror det är en definitionsfråga, och vi definierar amatör olika. Som amatör tänker jag nog mer en hobbyryttare som inte är särskilt erfararen av olika hästar och precis som du säger inte skicklig som ryttare. Jag påstår inte att jag är proffs men anser mig nog kunnig nog att hantera och få de flesta hästarna att fungera väl även ridmässigt. Jag har aldrig sagt att man behöver vara proffs, men att man bör vara en ganska skicklig ryttare och även skicklig på att hantera hästar. MEN allting är relativt och det beror ju helt på vad man har för sto att avla på. Man vet ju aldrig vad man får innan ungen tittar ut. Givetvis håller jag med om att marknaden är sjukt smal när det kommer till elithästar och det är ju också få hästar som faktiskt blir så bra (både pga. av egen kapacitet och matchning från duktig ryttare). De där MSV-hästarna blir ju ofta till ändå och jag menar inte att man solklart får fram en Grand Prix-häst bara för man använder Florencio, riktigt så enkelt är det ju tyvärr inte.

Vi menar nog samma sak egentligen bara att vi definierar det olika. :laugh:

Intressant läsning för jag tolkar Florencio själv som en hingst med ypperligt temperament och bla två av hans söner från bruks i år gav intryck av att vara mkt stabila och med väldigt hög ridbarhet.. nu har de mödrar också men bla Lexus ser så ridbar ut så man blir "knäsvag"

För även Jazz är känd för att lämna hästar med mkt nerv och snabba reflexer, är de lika känsliga som Jazz-barnen?

Vet inte hur jag ska tolka det men tyvärr känns det inte helt pos att läsa om unghästar som är svåra att rida in..
Samtidigt så kan det också vara en förtroendefråga om de spänner till och är extra känsliga. Svårt att veta vad som är genetiskt och vad som är miljö.

Ja, det är nog en definitionsfråga. Ett proffs gör något på professionell basis, dvs har det som sitt yrke. Jämför ett fotbollsproffs (lever på att spela fotboll) med en amatör (spelar fotboll som hobby, har ett annat yrke). En amatör kan ju för all del vara en ganska skicklig ryttare, amatörstatusen avgörs som jag ser det av vad man har för yrke. Royne Zetterman är ju exempelvis är rätt skicklig ryttare, även fast han är amatör.

Ska man bara rikta in sig på professionella ryttare räcker det inte att hästen kan gå Grand Prix, för många grand prix-ryttare lever ju på annat än ridning, träning av andra ekipage t ex. Då krävs det troligen att hästen har mästerskapskapacitet, och det kan man precis som du skriver nog aldrig räkna med.

Nej riktigt så känsliga som Jazz-ungarna är de nog inte, och som du säger tycks det variera från individ till individ. Och det är säkert en förtroendefråga, men min upplevde jag hade ett mycket gott förtroende för mig som ledare men väldigt känslig för saker runt omkring och framförallt ljud. Och precis som du säger snabba reflexer, det händer fort och då gäller det att vara med.

Såg också de fina bruksprovshingstarna och kan bara instämma i deras underbart fina temperament! :bow: Dock är jag övertygad om att allt sånt med nerv går att träna och få fram något positivt ur. Min tjej går fram precis överallt och vill verkligen göra rätt. Hanterar man bara dem rätt så får man en toppenhäst garanterat. Kanske är det bara jag som lyckades få en känslig dam e.Florencio? Men som sagt hon har en mamma med mycket nerv också.. och min har varit sen både mentalt och kroppsligt. Tittar man på Lexus så ser han ju inte direkt sen ut..hehe.

Hur som verkar Florencio nedärva fina gångartshästar som säkert platsar för flera ändamål om man bara tänker på vad man väljer för sto, men så är det ju med all avel. :laugh:

Vi har ju själva fött upp fem Florencioavkommor och ytterligare en har växt upp här.
Fyra av våra - inklusive Luxus CML - är helsyskon och är u. Boette ue. Bolero-Pajazzo. Hon är inte vad man skulle kalla ett superlugnt och stabilt sto men hennes avkommorna är extremt lätthanterliga, ridbara, stabila och med stort självförtroende.
Den sista av våra Florencio har en Mastermamma med MKT nerv och temperament och alla hennes avkommor är betydligt känsligare. Dock måste jag säga att även denna Florencioson för att vara hennes avkomma är förhållandevis stabil och trygg. Han är född 2009 så där får vi snart se lite av ridbarheten.

Även den som inte är vår egen är extremt stabil och lätt...så någonstans har jag nog ändå uppfattningen om att Florencio lämnar ett bra och mycket ridbart temperament.

Luxus - ovan i tråden benämnd Lexus.;) - har alltid haft denna stabilitet utan att egentligen alls vara en speciellt lugn häst. Han är livlig med massor med motor och är MYCKET hingst. Samtidigt är han totalfokuserad och vare sig ser eller hör någonting annat än ryttaren under jobb..och är trots sitt stora stointresse mycket snäll och extremt lätthanterlig.

Gemensamt för alla avkommorna tycker jag är balansen, balansen och balansen!! Redan som nyfödda rör de sig på ett sätt som jag sällan sett och rent utbildnings- och ridmässigt är det en enormt stor fördel.

Senast ändrad:

Pisan hur upplever du dina Florencio avkommor storleksmässigt mot dina andra ston avkommor ?

Mia

Liknande trådar

Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 077
Senast: Hedinn
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
59 413
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 810
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 706
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025